• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-25 19:11:03 följande:
    Nån som provat den stickade blöjbyxan från babyboden? Popolina stickad ullbyxa? Jag funderar på om det kunde vara värt att köpa en sån att ha som nattblöjbyxa? Verkar som om det skulle hålla tätt bra och ändå vara luftig och mysig... och vet inte om jag orkar sticka i dubbla lager själv :D Dagblöjbyxorna tänkte jag göra själv men vill ju inte gärna att det ska läcka på natten... Vad tror ni?
    Jag har bara blöjbyxor handstickade i ett lager på natten, läcker inte en enda gång trots dyngsur blöja! Så ska du sticka själv lär det duga utan att du behöver köpa ullbyxor i dubbelt lager :)
  • finafisken

Zeoliter 5-10% står det på icas egna tvättmedel. Kan jag tvätta blöjorna med det? Någon som vet hur det skulle påverka blöjorna? Jag gick särskilt till ica i går för att köpa deras tvättmedel som står rekomenderat på första sidan här, men så såg jag att det innehöll zeoliter. Ska jag behöva köpa annat medel?

• Svampp

Putteli: Ok, då chansar jag på att det funkar ändå :D Skulle det läcka är det ju inte värre än att man kan prova nåt annat då, börjar ändå bli en hyfsat dyr inköpslista på tygblöjor med alla tillbehör =) Använder du vikisar? Har du nåt tips angående stlar och material?

• Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-26 08:11:16 följande:
    Putteli: Ok, då chansar jag på att det funkar ändå :D Skulle det läcka är det ju inte värre än att man kan prova nåt annat då, börjar ändå bli en hyfsat dyr inköpslista på tygblöjor med alla tillbehör =) Använder du vikisar? Har du nåt tips angående stlar och material?
    Nej, jag använder inte vikisar, har testat och det höll inte alls till vår tjej, hon kissar för mycket. Vi har formsydda istället, speciellt på natten och mestadels pockets på dagen :)
  • Urtica

Har precis fått hem en jätteladdning med tyger som jag tänkte sy lite olika blöjmodeller av. Betalade ca 1200:- för 11 meter tyg, och ekologiskt dessutom :). Bambufrotté, bambujersey, microfiber, fleece och PUL.

Tänkte göra ett par blöjbyxor av en del av PUL:en, men undrar vilken sida som ska vara innåt - den "plastiga" eller tygsidan? Tycker ju det känns rimligast att ha den plastiga innåt så att det blir lätt att torka av, men jag har sett på imses blöjbyxor att det är tygsidan som är innåt. Blir det inte så att blöjan tar åt sig en del kiss och framför allt bajs?

Sen så tyckte jag babmufrottén verkade tillräckligt tjock för att sy en fomsydd blöja i bara ett lager, och lägga i lösa inlägg för att det inte ska bli för bulkigt. Någon annan som har gjort så?

Många frågor och lagom rörigt :)

• Titinea
    finafisken skrev 2010-01-26 07:41:58 följande:
    Zeoliter 5-10% står det på icas egna tvättmedel. Kan jag tvätta blöjorna med det? Någon som vet hur det skulle påverka blöjorna? Jag gick särskilt till ica i går för att köpa deras tvättmedel som står rekomenderat på första sidan här, men så såg jag att det innehöll zeoliter. Ska jag behöva köpa annat medel?
    Zeoliter sliter på blöjorna. 
    Men jag råkade tvätta i det när jag var och hälsade på lilla A farmor. Hon hade inget annat tvättmedel och såg sedan att det var zeoliter i det. Tvättade två gånger i det och det syns inte alls, varken funktion eller estetiskt.
  • yrväder
    Urtica skrev 2010-01-26 18:02:33 följande:
    Har precis fått hem en jätteladdning med tyger som jag tänkte sy lite olika blöjmodeller av. Betalade ca 1200:- för 11 meter tyg, och ekologiskt dessutom :). Bambufrotté, bambujersey, microfiber, fleece och PUL. Tänkte göra ett par blöjbyxor av en del av PUL:en, men undrar vilken sida som ska vara innåt - den "plastiga" eller tygsidan? Tycker ju det känns rimligast att ha den plastiga innåt så att det blir lätt att torka av, men jag har sett på imses blöjbyxor att det är tygsidan som är innåt. Blir det inte så att blöjan tar åt sig en del kiss och framför allt bajs? Sen så tyckte jag babmufrottén verkade tillräckligt tjock för att sy en fomsydd blöja i bara ett lager, och lägga i lösa inlägg för att det inte ska bli för bulkigt. Någon annan som har gjort så? Många frågor och lagom rörigt :)
    Imses blöjbyxor är sydda i två lager, ett pullager där dom lagt tygsidan inåt, och ett tunt trikålager som är på utsidan. Plastsidan hamnar med andra ord på insidan. Men ska du bara ha pulen lägger du plastsidan inåt.
  • Ronjas mamma
    finafisken skrev 2010-01-26 07:41:58 följande:
    Vi har inte hittat i utan här i DK så vi kör med neutral som har samma mängd zeoliter och våra blöjor har varit tvättade i det de sista ett och ett halvt året visst kan man se de ar användna men inte slitna..
  • Urtica
    yrväder skrev 2010-01-26 19:14:26 följande:
    Imses blöjbyxor är sydda i två lager, ett pullager där dom lagt tygsidan inåt, och ett tunt trikålager som är på utsidan. Plastsidan hamnar med andra ord på insidan. Men ska du bara ha pulen lägger du plastsidan inåt.
    Tack för svaret! Jag hade inte helt fel för mig då :)
  • trollet1985

Nu har ja suttit o sytt ett "fodrat" i fleece till mina IV formsydda. Sitter nu o funderar på om man ska sy fast en blöja innuti, lr om man ska använda fodralen som dom e?
    Dvs. trä på dom utanpå innan man använder blöjan, så man har alla delar lösa. Blöja, fodral o inlägg.
    Vad tror ni e o föredra?

Funderar på om man syr fast blöjan innuti o syr dit resår, kan man sy genom alla tre lager då? eller blir det fel? Bättre o bara sy mellan blöjan o in eller yttertig?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23