• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • winterangel85
    madebyinferno skrev 2010-01-24 00:57:13 följande:
    msåte fråga med vad ni tvättar era små med vid blöjbytena?

vi kör oftast frottelappar (ibland pappers) doppade i oljevatten eftersom lillan inte tål våtservetter och tvål blir hon lätt torr av...
    Vi tvättar oftast bara med vatten. Eftersom hon oftast får kissa/bajs i handfatet blir det tvätt med vatten där och sen torkar jag tprt med en frottétvättlapp.

Annars blöter vi en frottélapp och torkat henne med, ibland har vi även på lite mandelolja i rumpan om hon är lite röd eller känns torr.
  • grynet80
    winterangel, kan du inte berätta mer om hur ni började med kiss/bajs i handfatet och hur det går??
  • Plutteli
    madebyinferno skrev 2010-01-24 00:57:13 följande:
    Nu har jag hittat hit igen (om någon minns mig ) Lillan är nu snart 10 månader och oftast kör vi med tygisar hemma men det har blivit en del engång på senare tid tyvärr, vet inte varför eftersom de både läcker och luktar illa  Så nu har mönstrena letats fram och en beställning på material knåpas på så det kan bli lite mer pocketstillverkning för resor och såsmåningom dagis användning. Hemma använder vi vikisar (IKEAs) och formsydda (hemmsydda) med WW-skal. msåte fråga med vad ni tvättar era små med vid blöjbytena? vi kör oftast frottelappar (ibland pappers) doppade i oljevatten eftersom lillan inte tål våtservetter och tvål blir hon lätt torr av... funderar på om jag ska prova något annat innermaterial till pocketarna än fleece o fuskmocka för en formsydd jag testade i collegetyg (inne) och velour (ute) med microkärna reagerade hon mindre för än de syntetiska materialen... *funderar* Det blir ju inte mer blött än en vikis utan något mellanlägg och de byts ju lika ofta! Lite tankar från mig innan läggdags... och förresten, sydde mig min första tygbinda idag också ska testa den innan jag syr fler men det var ett bra sätt att använda spillet vid blöjtillverkning och varför ska bara lillan ha det skönt i brallan och inte mamman
    Haha, precis så började jag också sy tygbindor när mensen kom tillbaka! Spillet måste ju gå till nått bra liksom

Vad gäller tvätt vid blöjbyte: Vi tvättar bara vid bajsblöja och då med vatten och lite lite honungstvål!
  • Svampp

Jag har tänkt att använda vikblöjor, iaf den första tiden, får se om jag vill ha lite formsydda så småningom. Vad rekommenderar ni för olika sorter samt storlekar? Tänkte köpa så jag har första halvåret iaf. Jag har tänkt ha stickade blöjbyxor så kanske kan vara smidigt med material som man kan använda snappi till tänkte jag.

• smurra

Ekorrfamiljen:: tack för svar ,ja jag hoppas att formsydda i flanell ska stå emot lite mer.

johlinn:: tack märkte det,efter bara 1 tvätt så var blöjan genomblöt efter bara 20 minuter,har tvättat dom 3gånger nu*s*

Någon som kan rekomendera ngn bra nattblöja eller vad man ska kompletera med mer än flanellinlägg? har kört på iv aio m x-tra inlägg men det håller inte riktigt emot på natten,har provat vikisar med frotee inlägg men där går det igenom pulbyxan helt o hållet,,ngr förslag?

• Plutteli
    smurra skrev 2010-01-24 20:19:52 följande:
    Ekorrfamiljen:: tack för svar ,ja jag hoppas att formsydda i flanell ska stå emot lite mer. johlinn:: tack märkte det,efter bara 1 tvätt så var blöjan genomblöt efter bara 20 minuter,har tvättat dom 3gånger nu*s* Någon som kan rekomendera ngn bra nattblöja eller vad man ska kompletera med mer än flanellinlägg? har kört på iv aio m x-tra inlägg men det håller inte riktigt emot på natten,har provat vikisar med frotee inlägg men där går det igenom pulbyxan helt o hållet,,ngr förslag?
    Formsydda eller vikisar i Bambu, ev. med extra bambu booster! Det enda som funkar till vår dotter, våra nattblöjor kan hålla ca 7 dl vätska!
  • Ronjas mamma

madebyinferno välkommen tillbaka..
    vi tvättar enbart vid bajs och då som regel bara med vatten och ibland med mandelolja..

smurra vi har kört samma som dig om natten men nu kör vi iv flanell formsydd, iv frotte inlägg plus iv flanell inlägg i blöjbyxa blir ett stort paket men det håller..

• winterangel85
    grynet80 skrev 2010-01-24 19:44:35 följande:
    Jag började hålla henne ovanför handfatet när jag trodde att det var dags för kissning. Jag håller henne en liten stund och sen försöker jag igen lite senare. Oftast får man till det. Bajsandet har varit svårare då hon oftast bajsar när hon äter, men nu har jag börjat mata henne utan blöja. Jag håller henne ovanför handfatet innan maten och sen går jag dit med henne så fort hon slutar äta och börjar vrida sig i famnen på mig, ca 1/2 gånger bajsar hon, men jag hoppas att vi ska få snits på det. Jag sätter ingen press på henne utan tar det som en del i vardagen bara, det är helt naturligt att sitta ovanför handfatet en stund.

När jag börjat med detta googlade jag lite och fann då att detta har ett finare namn här i Sverige, EC. Mer om det kan du läsa här --> http://forum.ecsweden.se/index.php

Och här är bild på hur jag håller henne --> http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=659

Hoppas att det är något förståligt!

btw. Tanken är att jag ska introducera en potta när hon blir större, men just nu fungerar det så bra med handfatet.
    Och det är så mycket trevligare att spola ner lite bajs i handfatet mot att torka en kladdig bajsrumpa..
  • smurra

Plutteli:: Aha,låter ju bra,har aldrig provat ngt bambu alls så det kan ju bli lite spännande att kika på sånt till natten

Ronjas mamma::  tack,jag ska prova med mina iv formsydda i flanell och ngt inlägg sen då när blöjorna har tvättats fler gånger och suger lite bättre

• fruganL

Har hört så mycket gott om bambu, men är inte så imponerad av våra bambuinlägg från PP... Microfibret tycker jag om, förrutom att händerna blir torra. På natten har vi ett inlägg med två boosters. Vet inte hur många dl kiss det håller, men än så länge klarar sig blöjan i tio timmar vilket är guld!

Vi var inne på EC också, men det har inte blivit något av det än. Kommer nog inte bli något kiss i handfatet, däremot ska jag rota reda på en potta att ha vid skötbordet så man kan sätta honom där i samband med blöjbyten och ha blöjbyten när han normalt sett brukar kissa eller bajsa. Några ska man nog kunna fånga upp. Blir spännande att se hur långt vi kommer med det!

Svar på tråden Tygblöjetråden 23