• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • grynet80

Tack winterangel! Vi är lite sugna på att prova så jag hoppas vi kommer igång med det. Det mesta är trevligare än bajsiga blöjjor .

• Zoria123

Fick svar för ett tag sen ang. imsevimse, tack, dock lät det inte så bra at de inte sitter ordentligt runt benen. Finns det fler här som har erfarenhet av dem eller som kan tippsa om annat märke/blöja som har fungerat bra för er?
    Ska få mitt första barn och är intresserad av tygblöjor men förstår inte mycket. Finns det någon som är bra att börja med när man är helt ny på området?
    Känns som en djungel :)

• Moson

Hej

Jag har hittat interlock i merinoull att köpa och funderar på om man kan sy blöjbyxor av det. Det är dock superwash ull och jag har för mig att jag läst någonstans att man inte kan använda det till blöjor. någon som vet?
  • Moson
    Zoria123 skrev 2010-01-25 14:37:10 följande:
    Fick svar för ett tag sen ang. imsevimse, tack, dock lät det inte så bra at de inte sitter ordentligt runt benen. Finns det fler här som har erfarenhet av dem eller som kan tippsa om annat märke/blöja som har fungerat bra för er? Ska få mitt första barn och är intresserad av tygblöjor men förstår inte mycket. Finns det någon som är bra att börja med när man är helt ny på området? Känns som en djungel :)
    Är också nybörjare och ska försöka komma igång med tygblöjor till min tjej på 3 månader. Vi har testat imse soft som ytterbyxa men den har inte hållit tätt i benen. Har tänkt prova ullbyxor nu istället.
  • anirahtak

Okej, 26 dagar kvar till BF och jag och sambon gick nu igenom förrådet av tygblöjor. Vi fick så mycket av allt möjligt när vi köpte via Blocket så jag har inte orkat sortera, men nu kände att vi behövde få bättre koll på vad vi egentligen har och framför allt hur allt ska ANVÄNDAS..:)

Nu får ni agera experter åt mig, så här ser det ut:

- 20 st formsydda blöjor (Imse och Ullrike)
    - 44 st vikblöjor

- 8 st. formsydda inlägg
    - 15 st raka (rektangulära) bambuinlägg, 10 dag- och 5 natt.
    - 4 st tunna dubbelsydda inlägg i polyester som jag inte riktigt vet när de ska användas?

- 6 st blöjbyxor i strl 0-3 mån. 3 hemstickade i ull och 3 "vanliga med kardborre/knäppning
    - 7 st blöjbyxor i medium, 2 hemstickade i ull och 5 "vanliga"
    - 6 st blöjbyxor i large/x-large

Jag tycker m.a.o vi har rätt bra utbud här hemma..? Eller är det något ni tänker på?
    Jag insåg att ullbyxorna ska ulltvättas och ullkuras. Min mamma har stickat dem, men hon har knappst gjort detta, så det får jag kolla upp hur man gör.

• Svampp

Nån som kan ge tips om vilka sorters vikblöjor som är bra att köpa för att ha iaf första halvåret? Hur många av varje stl om man inte vill behöva tvätta mer än var tredje dag? Och boosters, är det bäst med formsydda eller raka till vikisar?

• Svampp

Nån som provat den stickade blöjbyxan från babyboden? Popolina stickad ullbyxa? Jag funderar på om det kunde vara värt att köpa en sån att ha som nattblöjbyxa? Verkar som om det skulle hålla tätt bra och ändå vara luftig och mysig... och vet inte om jag orkar sticka i dubbla lager själv :D Dagblöjbyxorna tänkte jag göra själv men vill ju inte gärna att det ska läcka på natten... Vad tror ni?

• Caeruleus
    anirahtak skrev 2010-01-25 16:32:32 följande:
    Okej, 26 dagar kvar till BF och jag och sambon gick nu igenom förrådet av tygblöjor. Vi fick så mycket av allt möjligt när vi köpte via Blocket så jag har inte orkat sortera, men nu kände att vi behövde få bättre koll på vad vi egentligen har och framför allt hur allt ska ANVÄNDAS..:) Nu får ni agera experter åt mig, så här ser det ut: - 20 st formsydda blöjor (Imse och Ullrike) - 44 st vikblöjor - 8 st. formsydda inlägg - 15 st raka (rektangulära) bambuinlägg, 10 dag- och 5 natt. - 4 st tunna dubbelsydda inlägg i polyester som jag inte riktigt vet när de ska användas? - 6 st blöjbyxor i strl 0-3 mån. 3 hemstickade i ull och 3 "vanliga med kardborre/knäppning - 7 st blöjbyxor i medium, 2 hemstickade i ull och 5 "vanliga" - 6 st blöjbyxor i large/x-large Jag tycker m.a.o vi har rätt bra utbud här hemma..? Eller är det något ni tänker på? Jag insåg att ullbyxorna ska ulltvättas och ullkuras. Min mamma har stickat dem, men hon har knappst gjort detta, så det får jag kolla upp hur man gör.
    Jag är novis inom området men tycker spontant att ni är väl utrustade.
    Hade jag ert lager så skulle jag nog bara komplettera med "snappis".
    Kanske är de 4 st supertunna polyesterinläggen tänkta som "återanvändbara rispapper"? Någon mer erfaren här inne kommer säkert med ytterligare tankar

Själv funderar jag på vad jag skall beställa från Babykind och hoppas på lite råd. En kompis ska köpa så vi tänkte dela på frakten.

Först, vad betyder cotton terry respektive microterry?

Idag har jag
    4 Fuzzibunz i stl Small
    5 Fuzzibuns i stl Medium

Jag har funderat massor på detta men kört fast och hoppas nu att ni kan få mig att komma till skott {#lang_emotions_wink}!
    Nappy Nippas 4 Formsydda frotteblöjor, vet inte vilken typ dock. Funderar på att välja utan kardborrband TIPS? 4st Vikblöja Imse vimse men vad tror ni om Bamboo terry squares ? 50*50 för nyfödd eller köra på 75*75. Blöjbyxa IV Organic cotton wrap stl S, mängd? Någon annan blöjbyxa kanske fleece eller ull? Boosters och liners? Vilka och hur många? Något mer?
  • Caeruleus
    Svampp skrev 2010-01-25 19:11:03 följande:
    Nån som provat den stickade blöjbyxan från babyboden? Popolina stickad ullbyxa? Jag funderar på om det kunde vara värt att köpa en sån att ha som nattblöjbyxa? Verkar som om det skulle hålla tätt bra och ändå vara luftig och mysig... och vet inte om jag orkar sticka i dubbla lager själv :D Dagblöjbyxorna tänkte jag göra själv men vill ju inte gärna att det ska läcka på natten... Vad tror ni?
    En kompis har en ullbyxa som jag tror är BabyIdea Wool Shorties. Är sugen på dem för de var jättegosiga men de kanske inte är tillräckliga nattetid?
  • trollet1985

Ni som kör med bambublöjor, vad kör ni för märken? Ni som inte syr egna. ;)

Svar på tråden Tygblöjetråden 23