• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-25 19:21:54 följande:
    .Först, vad betyder cotton terry respektive microterry?
    Nu är jag ingen expert, men jag tror det är bomullsfrotté och microfiberfrotté..  
  • emindy
    anirahtak skrev 2010-01-25 16:32:32 följande:
    Okej, 26 dagar kvar till BF och jag och sambon gick nu igenom förrådet av tygblöjor. Vi fick så mycket av allt möjligt när vi köpte via Blocket så jag har inte orkat sortera, men nu kände att vi behövde få bättre koll på vad vi egentligen har och framför allt hur allt ska ANVÄNDAS..:) Nu får ni agera experter åt mig, så här ser det ut: - 20 st formsydda blöjor (Imse och Ullrike) - 44 st vikblöjor - 8 st. formsydda inlägg - 15 st raka (rektangulära) bambuinlägg, 10 dag- och 5 natt. - 4 st tunna dubbelsydda inlägg i polyester som jag inte riktigt vet när de ska användas? - 6 st blöjbyxor i strl 0-3 mån. 3 hemstickade i ull och 3 "vanliga med kardborre/knäppning - 7 st blöjbyxor i medium, 2 hemstickade i ull och 5 "vanliga" - 6 st blöjbyxor i large/x-large Jag tycker m.a.o vi har rätt bra utbud här hemma..? Eller är det något ni tänker på? Jag insåg att ullbyxorna ska ulltvättas och ullkuras. Min mamma har stickat dem, men hon har knappst gjort detta, så det får jag kolla upp hur man gör.
    Oj! Borde inte få slut på blöjor i första taget i alla fall! Det ser bra ut!
    Jag skulle tro att polyesterinläggen är någon slags torrskikt, kanske för att läka ledsen rumpa. Det jag skulle kunna tänka mig att ni behöver är någon slags torrskikt för natten, fleece alltså. Irmafilten i lagoma bitar till exempel.
    Jag har haft några pockets både som nattblöjor och för när vi haft barnvakt eller när vi varit iväg en snabbis och inte velat ha vikblöjorna. de har varit väl använda!
  • madebyinferno
    winterangel85 skrev 2010-01-24 21:44:04 följande:
    Jag började hålla henne ovanför handfatet när jag trodde att det var dags för kissning. Jag håller henne en liten stund och sen försöker jag igen lite senare. Oftast får man till det. Bajsandet har varit svårare då hon oftast bajsar när hon äter, men nu har jag börjat mata henne utan blöja. Jag håller henne ovanför handfatet innan maten och sen går jag dit med henne så fort hon slutar äta och börjar vrida sig i famnen på mig, ca 1/2 gånger bajsar hon, men jag hoppas att vi ska få snits på det. Jag sätter ingen press på henne utan tar det som en del i vardagen bara, det är helt naturligt att sitta ovanför handfatet en stund. När jag börjat med detta googlade jag lite och fann då att detta har ett finare namn här i Sverige, EC. Mer om det kan du läsa här --> forum.ecsweden.se/index.php Och här är bild på hur jag håller henne --> forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=659 Hoppas att det är något förståligt! btw. Tanken är att jag ska introducera en potta när hon blir större, men just nu fungerar det så bra med handfatet. Och det är så mycket trevligare att spola ner lite bajs i handfatet mot att torka en kladdig bajsrumpa..
    gud så finurligt, tänkte barnet som satt på fötterna... allt går att lösa!
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • anirahtak
    emindy skrev 2010-01-25 21:14:57 följande:
    Oj! Borde inte få slut på blöjor i första taget i alla fall! Det ser bra ut! Jag skulle tro att polyesterinläggen är någon slags torrskikt, kanske för att läka ledsen rumpa. Det jag skulle kunna tänka mig att ni behöver är någon slags torrskikt för natten, fleece alltså. Irmafilten i lagoma bitar till exempel. Jag har haft några pockets både som nattblöjor och för när vi haft barnvakt eller när vi varit iväg en snabbis och inte velat ha vikblöjorna. de har varit väl använda!
    Nej, det var visst ganska många i slutändan..men det känns ju bra! :) Och tack för tipsen, torrskikt och någon pocket då alltså.. fast annars tycker jag att t.ex Imse's formsydda och en blöjbyxa borde vara tillräckligt "enkelt" för andra att fixa också..men det kanske beror på vem det är iofs som sköter..;)
  • anirahtak
    Caeruleus skrev 2010-01-25 19:21:54 följande:
    Jag är novis inom området men tycker spontant att ni är väl utrustade. Hade jag ert lager så skulle jag nog bara komplettera med "snappis". Kanske är de 4 st supertunna polyesterinläggen tänkta som "återanvändbara rispapper"? Någon mer erfaren här inne kommer säkert med ytterligare tankar 
    Jo, snappis måste vi nog också ha eftersom vi har ullbyxorna som är "dra på"-byxor.. Försökte hitta en svensk internetaffär om skulle sälja både sådana och ullschampo och ullkur men hittade ingen sådan, fannas bara antingen det ena eller det andra..suck..
  • Caeruleus
    anirahtak skrev 2010-01-25 22:05:17 följande:
    Jo, snappis måste vi nog också ha eftersom vi har ullbyxorna som är "dra på"-byxor.. Försökte hitta en svensk internetaffär om skulle sälja både sådana och ullschampo och ullkur men hittade ingen sådan, fannas bara antingen det ena eller det andra..suck..
    www.glimmabutiken.se har både snappis och ullkur (kolla under ekologisk rengöring).
  • anirahtak
    Caeruleus skrev 2010-01-25 22:18:03 följande:
    www.glimmabutiken.se har både snappis och ullkur (kolla under ekologisk rengöring).
    Åh, tack!!!!! Perfekt! :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 23