• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • smurra

En fundering kring aio blöjan wonderworks stl 7-16 kg,,någon som använder den blöjan?  har kpt 2 st till sonen och dom ska ju passa enl vikten då han vöger 9,7 men oavsett hur hårt jag knäpper i midjan så är ju fortfarande benresåren för lös,det glipar på ca 1-2 cm mellan låret och blöjan,ska den inte kunna användas av mindre barn fast vikten är från 7 kg? eller har jag missat ngt m dom blöjorna,gör jag fel?

• mariem
    trollet1985 skrev 2010-01-25 20:26:22 följande:
    Ni som kör med bambublöjor, vad kör ni för märken? Ni som inte syr egna. ;)

Vi har provat Totsbots, Little Lamb och Bambineo. Tycker alla är likvärdiga, alla funkar bra!

Vi körde med EC åt sonen som nu är 3 år, började då han var ca 4-5 månader. Det funkade superbra, först fångade vi bara bajset men så småningom började man kunna läsa hans kroppsspråk och se när han tänkte kissa så vi hann få det också i toan. Ofta klarade vi oss med en enda blöja hela dagen (hade inte tygisar då) och han blev också helt torr snabbare än de flesta av hans kompisar. Nu har jag testat hålla lillasyster över toan också för att kissa men hon bara ser på mig med stora förvånade ögon och börjar skratta
  • Storis

Någon som vet omman kan köpa IVs formsydda någonstans i Sthlmstrakten. Tänkte att det blir billigare än att skicka efter från nätet. Ska bara ha några att komplettera vikblöjorna med, tänkte att de håller kiss längre när hon sover eller vi är ute. Vad säljer tex Babyland i Kungens kurva för varianter? Fler än jag som " bara" kör med vikisar? Tycker det fungerar bra än så länge.

• smurfan0

Har nu gått igenom Fuzzi Bunz, Bum Genius och Baby Kangas, ingen passar. Jag har en extrem smalis. Min syster har sytt blöjor till Elina tidigare men dom har blivit för små och hur vi än försöker lyckas vi inte med ett mönster som blir så små i benen så dom passar på henne.

Bum Genius pocket one size funkade näästan. Men den kommer läka. Hon har verkligen jättesmala lår och jag funderar snart på att ge upp letandet och köra på engångs vilket jag verkligen verkligen inte vill.

Jag behöver verkligen hjälp!

Elina 090506 - smuffe.blogg.se
  • mariem

smurfan0: hare du försökt att boosta med nånting? tex ett frotté- eller flanellinlägg? Det funkar ibland. Måste det vara just pocket? För annars kan man ju använda formsydda. Många sådana, tex de av bambu, stängs med kardborre så då kan man justera benen bättre. Man ska ju såklart ha en ytterbyxa då men det blir inte så mycket mer jobb än med en pocket...

• Titinea
    smurfan0 skrev 2010-01-29 14:34:56 följande:
    Har nu gått igenom Fuzzi Bunz, Bum Genius och Baby Kangas, ingen passar. Jag har en extrem smalis. Min syster har sytt blöjor till Elina tidigare men dom har blivit för små och hur vi än försöker lyckas vi inte med ett mönster som blir så små i benen så dom passar på henne. Bum Genius pocket one size funkade näästan. Men den kommer läka. Hon har verkligen jättesmala lår och jag funderar snart på att ge upp letandet och köra på engångs vilket jag verkligen verkligen inte vill. Jag behöver verkligen hjälp!
    Det finns många som syr tygblöjor.. så de kanske kan sy med extra smala ben.. leta på nätet.. här är lite exempel
    En blogg där tre stycken säljer sina blöjor är:  blöjloppis  http://blojbloppis.blogspot.com/
    Sen ska Kalamajt börja sälja blöjor:
    http://kalamajt.com/  Jag vet inte om hon börjat med det än.. men kanske värt att kolla upp
    Babyheaven
    Lite tips iaf.. 
    Vill ju inte du ska ge upp hoppet och gå över till engångs.. Jag tror att det säkert finns blöjor åt din tjej..
    Sen har jag förstått att iaf Bum genius och Babykangas är inte smala i benen.. Så det kanske är värt att prova en annan modell...
  • anirahtak
    smurfan0 skrev 2010-01-29 14:34:56 följande:
    Har nu gått igenom Fuzzi Bunz, Bum Genius och Baby Kangas, ingen passar. Jag har en extrem smalis. Min syster har sytt blöjor till Elina tidigare men dom har blivit för små och hur vi än försöker lyckas vi inte med ett mönster som blir så små i benen så dom passar på henne. Bum Genius pocket one size funkade näästan. Men den kommer läka. Hon har verkligen jättesmala lår och jag funderar snart på att ge upp letandet och köra på engångs vilket jag verkligen verkligen inte vill. Jag behöver verkligen hjälp!
    Kan du inte använda vikisar/formsydda och ullbyxor då? Stickar man egna ullbyxor måste man ju kunna göra dem just så smala som man behöver dem eftersom man kan prova ut runt benen allteftersom?
  • yrväder

smurfans syster här!

Jag är inne på att en pocket med gussets borde funka, för gussetsarna gör benhålen mindre, men drar inte ihop hela blöjan så att den blir för kort. För det är där problemet ligger, det finns liksom blöjor som har nog små benhål, men då blir hela blöjan för kort på henne och läker i midjan istället. Problemet är att trots letande på usa och engelska webshopar så hittar jag ingen pocket med gussets. (kan iof bero på att man måste kanta hela blöjan, vilket är otroligt jobbigt, därav avsaknaden av sådana på marknaden, och därav orsaken till att jag inte syr ett gäng åt henne)

Kalamajts blöja är beställd, och vi hoppas verkligen att den ska passa, men det återstår att se.

Babyheaven S beggade har jag letat åt henne, men hittar inga, och Helen har inga nya uppsydda just nu.

(kan nog tala för min syster oxå när jag säger att vikisar+ullbyxa inte kommer hända )

• IVFmamma

Jag har köpt vikisar på Blocket, tänkta att ha till bebis nr 2, de är 69x77 cm och jag har provat att göra triangelvikningen men de känns enorma till en bebis på kanske 3,5kg. Ska de vara så stora eller ska jag köpa några i mindre strl? Eller finns det någon annan vikning som gör dem mindre?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23