• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • madebyinferno

Någon som testat www.darlingdiapers.com  mönster och vill dela med sig av erfarenheter/åsikter??

Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Moson
    madebyinferno skrev 2010-02-14 19:43:35 följande:
    Någon som testat www.darlingdiapers.com  mönster och vill dela med sig av erfarenheter/åsikter??
    Har inte testat men finns det inget gratismönster som passar?
    Annars kan man ju alltid göra ett själv, jag ritade ett efter en Liberoblöja som passar bra. Har sytt en formsydd av det hittills och den verkar funka. Vilken storlek behöver du, jag kan dela med mig av det mönstret om du vill :)
  • Titinea
    madebyinferno skrev 2010-02-14 19:43:35 följande:
    Jag har det mönstret och tycker det är bra... Har bild på den jag sist sytt i min blogg... Den var lätt att sy och håller tätt. Men just nu väntar jag med att sy mer eftersom jag beställt en knapptång som kommer om någon vecka.
    Det finns mycket info i mönsterpdfen. Så är man ovan att sy blöjor så får man massor av kunskap där. 
    Jag hade läst om flera som var nöjda med mönstret innan jag köpte det. Just nu kan jag inte komma på något negativt.. 
  • madebyinferno
    Moson skrev 2010-02-14 21:15:46 följande:
    Har inte testat men finns det inget gratismönster som passar? Annars kan man ju alltid göra ett själv, jag ritade ett efter en Liberoblöja som passar bra. Har sytt en formsydd av det hittills och den verkar funka. Vilken storlek behöver du, jag kan dela med mig av det mönstret om du vill :)
    Har alla gratismönster som jag hittat på nätet hemma och av dem så gillar jag nog http://handmadebyrita.blogspot.com/2007/10/classic-rrp-ritas-rump-pocket-pattern.html bäst och har sytt en hel hög formsydda av återbrukade handdukar som fungerar ypperligt! Var mest ute efter att testa något nytt och kan gott unna mig ett betalmönster med tanke på alla kronor jag sparat in på att använda tygisar hittills
    Var sugen på de sidknäppta för att vara ärlig, vill ha något lätt att skicka med till dagis när det blir dags för det om de nu går med på tygisar öht!!

Men varför skulle de inte om det är lika lätt som engångs eg? Engångs slänger de ju i en sopsäck som stinker om någon unge skitit och tygisar luktar ju inte ens i närheten så illa och ligger de vackert i en PULpåse till hämtning överlever nog barn och personal det lr?! men det finns säkert motståndare till "nyheter" även där
    Titinea skrev 2010-02-14 21:59:17 följande:
    Jag har det mönstret och tycker det är bra... Har bild på den jag sist sytt i min blogg... Den var lätt att sy och håller tätt. Men just nu väntar jag med att sy mer eftersom jag beställt en knapptång som kommer om någon vecka. Det finns mycket info i mönsterpdfen. Så är man ovan att sy blöjor så får man massor av kunskap där.  Jag hade läst om flera som var nöjda med mönstret innan jag köpte det. Just nu kan jag inte komma på något negativt.. 
    Guuud så fina blöjor och tyger, beställer du från finland lr?? Har en KAM-press som jag bara älskar
    Har redan köpt mönstret och ville bara höra mig för om det
    Du verkar gilla sidknäppningen och det är den jag är ute efter i första hand

Har spenderat kvällen till att printa ut rätt delar och laminera dem så de håller bra, nu sitter jag och funderar vad jag ska använda för material och så och vad jag ska skriva upp på köpelistan börjar ju sina på PUL mm här hemma tyvärr

tack för era svar
  • Ekorrfamiljen
    madebyinferno: Vi hade Fuzzi Bunz på Vendel när han började dagis och det var inga problem. Vi skickade med en sån där plastad shoppingbag med dragkedja som de la de använda blöjorna i så kunde de stänga om det luktade.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • 6barnsmamman

madebyinferno: Tack för alla bra tips o tipset om den här tråden inte minst!!! Nu är jag jättepeppad att fixa egna blöjor!! Har beställt lite grejor, men ska beställa lite till...Önskar att jag hade upptäckt det här när stora barnen var små, hade delvis vikblöjor till dom o det var väl ok, men det här verkar ju toppen!!! Sitter o läser igenom era inlägg nu, kanonbra!!

• Moson

Madebyinferno nej det finns väl ingen anledning till att ni inte skulle kunna ha tygisar på dagis, de behöver ju bara lägga dom i en tjusig liten påse istället för i soptunnan som sagt.

Såg på din blogg sen att du verkade ha koll på det här med tygisar och gjort diverse olika så det verkar inte så dumt att testa något nytt mönster, det var ju inte direkt dyrt. Säg gärna till vad du tyckte om det sen :)
  • madebyinferno
    6barnsmamman skrev 2010-02-15 08:29:08 följande:
    madebyinferno: Tack för alla bra tips o tipset om den här tråden inte minst!!! Nu är jag jättepeppad att fixa egna blöjor!! Har beställt lite grejor, men ska beställa lite till...Önskar att jag hade upptäckt det här när stora barnen var små, hade delvis vikblöjor till dom o det var väl ok, men det här verkar ju toppen!!! Sitter o läser igenom era inlägg nu, kanonbra!!
    Önskar också jag hade upptäckt tygblöjor mm redan när stora grabben föddes (-00) men  även om vi inte tjänar sååå mycket på att ha tygisar till bara barn nummer 4 så gör vi iaf lite för miljön...
    Moson skrev 2010-02-15 08:33:23 följande:
    Madebyinferno nej det finns väl ingen anledning till att ni inte skulle kunna ha tygisar på dagis, de behöver ju bara lägga dom i en tjusig liten påse istället för i soptunnan som sagt. Såg på din blogg sen att du verkade ha koll på det här med tygisar och gjort diverse olika så det verkar inte så dumt att testa något nytt mönster, det var ju inte direkt dyrt. Säg gärna till vad du tyckte om det sen :)
    Jag fungerar så att när jag får upp ögonen för något så måste jag nästan doktorera i ämnet säger maken för 1,5 år sen visste jag i princip inget om något med tygisar och nu har jag lärt mig en hel del men är långt ifrån färdigtlärd

Återkommer med åsikter om mönstret för det var ju verkligen inte dyrt
  • 6barnsmamman
    madebyinferno skrev 2010-02-15 09:48:46 följande:
    Önskar också jag hade upptäckt tygblöjor mm redan när stora grabben föddes (-00) men  även om vi inte tjänar sååå mycket på att ha tygisar till bara barn nummer 4 så gör vi iaf lite för miljön... Jag fungerar så att när jag får upp ögonen för något så måste jag nästan doktorera i ämnet säger maken för 1,5 år sen visste jag i princip inget om något med tygisar och nu har jag lärt mig en hel del men är långt ifrån färdigtlärd Återkommer med åsikter om mönstret för det var ju verkligen inte dyrt
    Annars kan man ju ta det som en anledning o skaffa en till... hahaha{#lang_emotions_laughing}
  • madebyinferno
    6barnsmamman skrev 2010-02-15 09:54:45 följande:
    Annars kan man ju ta det som en anledning o skaffa en till... hahaha
    jodu, bebissuget har satt in igen men känner att det kanske är läge att ha liiite längre än drygt två år mellan denna gången så även om jag har fyra så kan jag aldrig säga aldrig men jag måste låta maken smälta tanken lite också
Svar på tråden Tygblöjetråden 23