• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Moson

Hej

Någon som har ett tips på bra ställen att köpa Pul och microfleecetyger någonstans? Någon affär i Stockholmsområdet?
    Undrar också var man bäst köper Babyideas ullbyxor, någon som vet?
  • yrväder
    Moson skrev 2010-02-13 21:17:10 följande:
    Hej Någon som har ett tips på bra ställen att köpa Pul och microfleecetyger någonstans? Någon affär i Stockholmsområdet? Undrar också var man bäst köper Babyideas ullbyxor, någon som vet?
    Nu bor jag ju inte i stockholm, men jag tror det blir svårt att få tag i iaf pul i nån fysisk affär. Satsa på webbutik istället, babyheaven och pinkgreen har i sverige. myllymuksut i finland har jag beställt 3 ggr ifrån. bra kvalitet, stort utbud och bra priser. Lite dyrare frakt såklart, ska man bara ha till nån enstaka blöja är det nog bättre beställa svenskt, men jag sydde 20 första vändan och det blir 15 nu andra vändan, och då lönar sig finland.
  • Moson
    yrväder skrev 2010-02-13 21:57:59 följande:
    Nu bor jag ju inte i stockholm, men jag tror det blir svårt att få tag i iaf pul i nån fysisk affär. Satsa på webbutik istället, babyheaven och pinkgreen har i sverige. myllymuksut i finland har jag beställt 3 ggr ifrån. bra kvalitet, stort utbud och bra priser. Lite dyrare frakt såklart, ska man bara ha till nån enstaka blöja är det nog bättre beställa svenskt, men jag sydde 20 första vändan och det blir 15 nu andra vändan, och då lönar sig finland.
    Tack :)
    Jag tror jag ska beställa lite ulltyger också, har letat efter det. Har nämligen två par Babyidea ullbyxor som jag köpt begagnat men det vore sjysst att kunna sy liknande själv. 
    Håller på att fylla på förrådet med formsydda nu. Dottern håller på att växa ur dom jag har och vi behöver fler än vi haft också. Jag hade sytt ett gäng prefolds och knytblöjor men tycker det blir lite många moment och jag får det inte riktigt att passa. 
  • Ammiz

Roligt med en tygblöjetråd! Vi har köpt lite av varje för att testa. IV AIO använder vi också på nätterna och de är toppen tycker vi. Läcker aldrig!

• Ammiz

Är rätt ny på det där med tygblöjor. Vi har köpt lite olika, begagnat, och det jag gillat bäst hittills är glimma bambu-innerblöja. Annars så tycker jag att det mesta känns knöligt runt magen nu när dottern börjar sitta.

• 6barnsmamman

Hej på er!! Nån av er som stickat egna blöjbyxor?? Tänkte be farmor lite snällt....Men jag måste ju köpa garn! Satt o kikade på stoff o stils katalog på nätet, med vad ska man ha?!!{#lang_emotions_smile}

• grynet80
    6barnsmamman skrev 2010-02-14 09:00:51 följande:
    Hej på er!! Nån av er som stickat egna blöjbyxor?? Tänkte be farmor lite snällt....Men jag måste ju köpa garn! Satt o kikade på stoff o stils katalog på nätet, med vad ska man ha?!!
    Jag håller på att sticka dessa i eskimågarn. Jag tycker de ser väldigt stora ut men det blir väl annorlunda när man syr ihop dem.. Det ska i af vara ullgarn!
    Lycka till!
  • yrväder
    6barnsmamman skrev 2010-02-14 09:00:51 följande:
    Hej på er!! Nån av er som stickat egna blöjbyxor?? Tänkte be farmor lite snällt....Men jag måste ju köpa garn! Satt o kikade på stoff o stils katalog på nätet, med vad ska man ha?!!
    babythings har ullgarn för ullblöjbyxor
  • Caeruleus

Hejsan...har inte gjort något inlägg på ett tag kollar in dagligen.
    Idag fick jag min sändning från Babykind och jag är riktigt sugen på att testa dem på kommande lillebror.

Det vart

2st Imse vimse cotten blöjbyxa
    2st Swaddelbees blöjbyxa "Blue Manhattan".....superfina
    1st Swaddelbees prefods
    Imse vikblöja
    4st Easy Peasy formsydda frotte med fleecefoder
    3st Snappis
    3st body förlängare

Blir lite sugen på att försöka mig på att sticka en ullbyxa när jag läser era inlägg. Men jag borde nog hålla mig ifrån det för jag har redan lite för mycke måsten

Nästa helg tänkte jag gå på Syfestivalen i Älvsjö, någon som har ett tips vad man inte får missa?

• Plutteli

Att sticka blöjbyxor är kul!
    Är f.ö klar med prototypen av min första stickade ullwrap! Den blev jättefin! Nu ska den bara kuras så får vi se hur den funkar på :D

Har f.ö konstaterat att vår dotter är en riktig smalfis! Vi måste ullkura alla våra ullbyxor i ett svep och jag plockade fram några bumpy PUL byxor att ha som reserv, vi kan knäppa dem nästan på innerst och de sitter kalas över våra formsydda utan att läcka! Det roliga är att vår tjej väger ca 10.5 KG och är 18 månader och bumpy byxorna är storlek S, dvs upp till 8 kg! Jag blev rätt chockad när de gick på henne så lätt...vi kommer fasen kunna ha dem hela blöjperioden tror jag!

Svar på tråden Tygblöjetråden 23