• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • elio

Det är givetvis fel av både den som börjar slå och den som ger tillbaks, oavsett könet på dem bägge.

• honkie
    elio skrev 2009-12-15 14:53:25 följande:
    Det är givetvis fel av både den som börjar slå och den som ger tillbaks, oavsett könet på dem bägge.
    men nu låter det som att man blir slagen på tisdagen och kommer tillbaka på söndagen för att ge igen. allt händer ju ganska snabbt.
    jag tycker det är fel att börja men helt jävla rätt att slå tillbaka.
  • elio

honkie - Det var inte så jag menade. Nej, jag tycker inte att det per automatik är rätt att slå tillbaka, då det betyder att man sänker sig till den andres nivå. Det är bättre att försvara sig om det behövs eller helt enkelt gå därifrån. Visst kan det kännas mer berättigat i stundens hetta (speciellt om första slaget var helt oprovocerat och/eller om man lever i ett destruktivt förhållande där man blir pucklad på allt som oftast), men "helt jävla rätt" skulle jag nog aldrig klassa det som.

• honkie
    elio skrev 2009-12-15 15:03:02 följande:
    honkie - Det var inte så jag menade. Nej, jag tycker inte att det per automatik är rätt att slå tillbaka, då det betyder att man sänker sig till den andres nivå. Det är bättre att försvara sig om det behövs eller helt enkelt gå därifrån. Visst kan det kännas mer berättigat i stundens hetta (speciellt om första slaget var helt oprovocerat och/eller om man lever i ett destruktivt förhållande där man blir pucklad på allt som oftast), men "helt jävla rätt" skulle jag nog aldrig klassa det som.
    jag har aldrig förstått det, "sänka sig till den andres nivå". om man blir slage så tycker jag fan att man är puckad om man inte ger tillbaka. den som börjar kommer alltid vara lägre än den som ger tillbaka.
  • Jollybolly
    honkie skrev 2009-12-15 15:06:54 följande:
    jag har aldrig förstått det, "sänka sig till den andres nivå". om man blir slage så tycker jag fan att man är puckad om man inte ger tillbaka. den som börjar kommer alltid vara lägre än den som ger tillbaka.
    men det handlar inte om att försvara sig själv eller självförsvar. det handlar om hämnd, och det är en helt annan sak.
  • Kamikazee

Det är stor skillnad på att försvara sig och att slå tillbaka. Skyddar sig gör man genom att försöka hålla tillbaka slag, hålla fast den som slår eller gå därifrån. Det går aldrig att rättfärdiga ett slag oavsett vem det var som slog först. Har man en tjej som slår så bör man helt enkelt göra slut och markera att det inte är ok att misshandla istället för att helt enkelt klappa tillbaka.
    Sedan kan man tycka att vissa förtjänar en käftsmäll - men det är inte ok att utföra handlingen.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • idiblon
    Milki skrev 2009-12-15 14:53:11 följande:
    Jag har blivit brutalt misshandlad så jag vet vad jag pratar om.
    Vad det nu hade med ditt svar att göra, eller frågan överhuvudtaget, begriper jag dock inte.
  • idiblon
    elio skrev 2009-12-15 15:03:02 följande:
    Helt jävla rätt är det inte. Men något mindre fel är det att slå tillbaka än att börja.
  • Matrëwka
    honkie skrev 2009-12-15 14:37:19 följande:
    samtidigt tycker jag att jag gjorde helt jävla rätt. intressant det där
    Menar du att du gjorde rätt i någon absolut mening, att det var rätt under de omständigheter som rådde eller att det var det minst felaktiga som du kunde göra?
  • Mjolle

I den bästa av världar kan man tänka sig att gå ifrån slagen. I praktiken följer nog anfallaren efter en.

Det finns lägen där det enda som sätter stopp för en anfallare är ett eller flera välriktade slag från försvararens sida. Att sitta och fördöma folk som fredar sig från slag eller sparkar med samma medel tycker jag inte bara är tramsigt, det är även att skriva folk på näsan.

Svar på tråden slå sin tjej