• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • Freiya

alltså. jag tycker att om man som tjej slår en kille så får man faktiskt ta att han slår tillbaks. hon gör ju precis lika mycket fel som han! många tjejer verkar tro att de kan slå och sparka hur mycket som helst och att han bara ska stå där och ta all skit.

däremot tycker jag att man som kille (eller ja, den som är starkast egentligen) ska tänk sej för och inte bara slå på för fulla muggar eftersom man ju gör lite mer skada än en bitchslap från en tjej.

• Mariohn
    lennartsdotter skrev 2009-12-15 22:45:30 följande:
    I en sådan situation får man hoppas att instinkterna guidar en rätt. Är situationen så allvarligt att allt vett och sans verkligen är som bortblåst går man ju på autopilot och är situationen så allvarlig är det sannolikt försvarbart att bruka hyfsat med våld. Dock finns det många situationer där man faktiskt har huvudet i behåll och kan sansa sig.
    Absolut. Jag ville bara lyfta fram att det många gånger glöms bort att den som tvingas ta till våld antagligen är rädd eller upplever att det föreligger någon form av hotbild och ytterst få människor klarar att tänka glasklart när de är hotade eller rädda
  • Mariohn
    Freiya skrev 2009-12-15 22:46:29 följande:
    alltså. jag tycker att om man som tjej slår en kille så får man faktiskt ta att han slår tillbaks. hon gör ju precis lika mycket fel som han! många tjejer verkar tro att de kan slå och sparka hur mycket som helst och att han bara ska stå där och ta all skit. däremot tycker jag att man som kille (eller ja, den som är starkast egentligen) ska tänk sej för och inte bara slå på för fulla muggar eftersom man ju gör lite mer skada än en bitchslap från en tjej.
    Sexism när den är som bäst. Varför tror du att tjejer bara utdelar örfilar?
  • Freiya
    Mariohn skrev 2009-12-15 22:49:09 följande:
    Sexism när den är som bäst. Varför tror du att tjejer bara utdelar örfilar?
    det var det scenariot jag hade i huvet helt enkelt.
  • Mariohn
    Freiya skrev 2009-12-15 22:55:29 följande:
    det var det scenariot jag hade i huvet helt enkelt.
    fördomsfullt och sexistiskt.
  • Freiya
    Mariohn skrev 2009-12-15 22:55:50 följande:
    fördomsfullt och sexistiskt.
    mycket möjligt.
  • Jennie med ie
    Mariohn skrev 2009-12-15 22:49:09 följande:
    Varför tror du att tjejer bara utdelar örfilar?
    Hade jag också frågat om du inte hann före. Konstig fördom den där, att tjejer bara ger örfilar och killar smockar på utav bara satan...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lennartsdotter skrev 2009-12-15 22:45:30 följande:
    I en sådan situation får man hoppas att instinkterna guidar en rätt. Är situationen så allvarligt att allt vett och sans verkligen är som bortblåst går man ju på autopilot och är situationen så allvarlig är det sannolikt försvarbart att bruka hyfsat med våld.
    Det är av den anledningen vi har nödvärnsexcessparagrafen. Om man skulle gå över gränsen så att säga.
  • Floriano Lutrell
    Mariohn skrev 2009-12-15 22:48:27 följande:
    Absolut. Jag ville bara lyfta fram att det många gånger glöms bort att den som tvingas ta till våld antagligen är rädd eller upplever att det föreligger någon form av hotbild och ytterst få människor klarar att tänka glasklart när de är hotade eller rädda
    Ja det kan jag ju säga att den dagen nån hoppar på mig tänker jag inte fråga hur mycket stryk det krävs för att han ska sluta. Jag tänker heller inte fundera över hur mycket som krävs för att han inte ska komma springande efter mig två minuter senare. Jag rentav hoppas att jag i det läget går över på autopilot och gör det som krävs.
  • Mariohn

Floriano Lutrell skrev 2009-12-15 23:31:37 följande:

Ja det kan jag ju säga att den dagen nån hoppar på mig tänker jag inte fråga hur mycket stryk det krävs för att han ska sluta. Jag tänker heller inte fundera över hur mycket som krävs för att han inte ska komma springande efter mig två minuter senare. Jag rentav hoppas att jag i det läget går över på autopilot och gör det som krävs.
    Exakt vad jag menade Om någon försöker terrorknulla mig på en bakgata kommer jag att slå en gång extra mot tinningen för att försäkra mig om att jag inte blir terrorknullad 50 meter längre fram hellre än att fundera över hans rätt att inte komma till skada!
Svar på tråden slå sin tjej