• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • idiblon
    Mjolle skrev 2009-12-15 16:16:29 följande:
    I den bästa av världar kan man tänka sig att gå ifrån slagen. I praktiken följer nog anfallaren efter en. Det finns lägen där det enda som sätter stopp för en anfallare är ett eller flera välriktade slag från försvararens sida. Att sitta och fördöma folk som fredar sig från slag eller sparkar med samma medel tycker jag inte bara är tramsigt, det är även att skriva folk på näsan.
    Jag håller med.
  • Jennie med ie

Ja du har gjort helt jävla fel som slått tillbaka, såvida det inte varit i direkt självförsvarsläge, men det har såklart den som dessförrinnan slog dig också gjort. Oavsett om det var en kvinna eller man. Att "slå tillbaka" är fel, men kan vara hyfsat förståligt också. Hur fel jag än tycker att det är så kan jag mycket väl tänka mig att om nån lappar till mig så nog fan kan jag lappa tillbaka...

• Velour

Man ska inte slåss om det inte är nödvändigt, vare sig man är man eller kvinna, och att kräva att man ska vända andra kinden till när blir misshandlad är lite väl magstarkt.

Är man i livsfara borde man dock fly om man har möjligheten.

• lillamamman

Nej, det låter inte som att du har gjort fel enligt mig..
    Men visst bör man vara försiktigare om man är så pass stark att man skulle kunna skada någon eller ta livet av någon av 'misstag'..

• snuppis

De finns ju manmisshandel med och de är ju lika fel de med och jag tror de tystas ner..Men de var fel att slå tillbaka

• MickeN1973

Du kan mycket väl straffa ett hysteriskt fruntimmer utan att bruka våld...

Det är bara att du visa att du inte tolererar det hon håller på med..

Är det så att ni bor ihop, ja då visar du henne vart dörren finns.

• Zavedos
    elio skrev 2009-12-15 14:53:25 följande:
    Det är givetvis fel av både den som börjar slå och den som ger tillbaks, oavsett könet på dem bägge.
    Bra sagt!
  • lennartsdotter

Våld är förkastligt oavsett kön på våldsverkaren.

Det finns ett tillfälle då det är OK att bruka våld och det är när man agerar i självförsvar och även då är det inte OK att brukar hur mycket våld som helst. Inte mer än situationen kräver.

• Mariohn
    lennartsdotter skrev 2009-12-15 22:29:47 följande:
    Våld är förkastligt oavsett kön på våldsverkaren. Det finns ett tillfälle då det är OK att bruka våld och det är när man agerar i självförsvar och även då är det inte OK att brukar hur mycket våld som helst. Inte mer än situationen kräver.
    Vilket kan vara jävligt svårt att avgöra om man blir överfallen...
  • lennartsdotter
    Mariohn skrev 2009-12-15 22:34:25 följande:
    Vilket kan vara jävligt svårt att avgöra om man blir överfallen...
    I en sådan situation får man hoppas att instinkterna guidar en rätt. Är situationen så allvarligt att allt vett och sans verkligen är som bortblåst går man ju på autopilot och är situationen så allvarlig är det sannolikt försvarbart att bruka hyfsat med våld.

Dock finns det många situationer där man faktiskt har huvudet i behåll och kan sansa sig.
Svar på tråden slå sin tjej