• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • puss

håller med.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • olandstoken

Jag gillar fotriktiga PLATTA ecco skor "tortyrredskap" haha!

• psychocandy

Om jag tyckte att högklackade skor var tortyr så skulle jag antagligen inte använda dem, men jag tycker att det är bekvämt och enkelt att gå i högklackat.

• olandstoken
    psychocandy skrev 2009-12-19 18:30:35 följande:
    Om jag tyckte att högklackade skor var tortyr så skulle jag antagligen inte använda dem, men jag tycker att det är bekvämt och enkelt att gå i högklackat.
    Lyckost! har aldrig förstått HUR det kan vara skönt. Men med mina 163 cm så skulle jag behöva ett par...
  • psychocandy
    olandstoken skrev 2009-12-19 18:32:04 följande:
    Lyckost! har aldrig förstått HUR det kan vara skönt. Men med mina 163 cm så skulle jag behöva ett par...
    Jag började ganska tidigt så det har blivit en sån vana. När jag kliver i skorna så känns det som att kliva in i mig själv på nåt sätt.
  • Annie44

Kunde ha skrivit det där själv!!
    Man kan göra mycket för att va fin, permanenta sej, smink kläder mm, men ha ont, inte kunna gå??!! Nej det fattar jag inte. Skulle aldrig falla mej in. Man förstör ju fötterna och har ständig värk sen när man blir äldre. Och precis som du skriver, eventuell man som inte accepterar att jag vill kunna gå vill jag inte prata med ens.
    Betyder inte att man måste vara en tönt heller, finns snygga platta skor faktiskt

Annie

• Anna Collovin

Älskar högklackat har alltid det och tycker inte det är obekvämt har vant fötterna nu.

Det är snyggt sexigt man får bättre hållning snyggare vader mm

• idiblon

Jag tycker inte att högklackat är tortyr, hade jag tyckt det hade jag förmodligen inte använt det de gånger jag får för mig att göra det. Sedan tycker jag det är stor skillnad mellan klackar och klackar, och skor och skor. Vissa sitter illa och är tortyr, andra sitter bra och är hur sköna som helst.

• Majsan70

Högklackat är hemskt...om man köper fel skor. Allt beror på HUR skorna är uppbyggda. Är de bra byggda så kan man ha nästan hur höga klackar som helst utan att få nämnvärt ont i fötterna.
    Själv kan jag dock inte ha ens ett par cm nu efter att jag skadade foten i somras.

Svar på tråden Högklackat = tortyr?