• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • Towanda
    idiblon skrev 2009-12-19 18:41:19 följande:
    Jag tycker inte att högklackat är tortyr, hade jag tyckt det hade jag förmodligen inte använt det de gånger jag får för mig att göra det. Sedan tycker jag det är stor skillnad mellan klackar och klackar, och skor och skor. Vissa sitter illa och är tortyr, andra sitter bra och är hur sköna som helst.
    Intressant. Du tycker alltså att det finns högklackade skor (då menar jag inte ett par centimeter), som du anser är hur sköna som helst? Men betyder det att du kan gå, stå och dansa i dem i flera timmar utan att få ont i fötterna? Tipsa gärna om bra skor i så fall, skulle vara intressant att testa dessa.
  • Towanda

Anna Collovin skrev 2009-12-19 18:50:37 följande:

Sen finns det ju party feet som avlastar en hel del
    Är det ett märke? Eller nåt slags inlägg?
  • psychocandy
    Towanda skrev 2009-12-19 18:58:50 följande:
    Intressant. Du tycker alltså att det finns högklackade skor (då menar jag inte ett par centimeter), som du anser är hur sköna som helst? Men betyder det att du kan gå, stå och dansa i dem i flera timmar utan att få ont i fötterna? Tipsa gärna om bra skor i så fall, skulle vara intressant att testa dessa.
    Jag vet inte om det finns skor som en total nybörjare kan ha länge utan att få ont, men om man är van så finns det massor. Det är inte alltid klackhöjden som är avgörande utan proportionerna mellan klacken och själva sulan. Skor som har en inbyggd höjd i sulan är sköna och stabila att gå i eftersom foten inte "stupar" i dem även om klacken är skyhög.
  • Anna Collovin
    Towanda skrev 2009-12-19 18:59:45 följande:
    Anna Collovin skrev 2009-12-19 18:50:37 följande:
    Är det ett märke? Eller nåt slags inlägg?
    Det är inlägg som du lägger under trampdynan i skorna finns i olika märken sholls till exempel
  • Towanda
    Annie44 skrev 2009-12-19 18:38:32 följande:
    Kunde ha skrivit det där själv!! Man kan göra mycket för att va fin, permanenta sej, smink kläder mm, men ha ont, inte kunna gå??!! Nej det fattar jag inte. Skulle aldrig falla mej in. Man förstör ju fötterna och har ständig värk sen när man blir äldre. Och precis som du skriver, eventuell man som inte accepterar att jag vill kunna gå vill jag inte prata med ens. Betyder inte att man måste vara en tönt heller, finns snygga platta skor faktiskt Annie
    Skönt att höra att jag inte är ensam. Jag tycker också det är okej att klä upp sig och sminka sig (även om jag inte hör till dem som inte kan lämna huset utan smink), men att få begränsad rörelsefrihet och utstå smärta, det tycker jag är lite extremt. Men tydligen finns det de som tycker att det är bekvämt. Det är ju bra så jag slipper tycka synd om 90 % av alla kvinnor på krogen.
  • Towanda

Anna Collovin skrev 2009-12-19 19:02:37 följande:

Det är inlägg som du lägger under trampdynan i skorna finns i olika märken sholls till exempel
    Så har jag lärt mig nåt nytt idag också. Tack!
  • Anna Collovin
    psychocandy skrev 2009-12-19 19:01:42 följande:
    Jag vet inte om det finns skor som en total nybörjare kan ha länge utan att få ont, men om man är van så finns det massor. Det är inte alltid klackhöjden som är avgörande utan proportionerna mellan klacken och själva sulan. Skor som har en inbyggd höjd i sulan är sköna och stabila att gå i eftersom foten inte "stupar" i dem även om klacken är skyhög.
    Tror nog inte det finns i början har nog dem flesta ont men det är bara träning som
    gäller smärtan ger ju med sig fötterna vänjer sig ju
  • psychocandy

Anna Collovin skrev 2009-12-19 19:05:11 följande:

Tror nog inte det finns i början har nog dem flesta ont men det är bara träning som gäller smärtan ger ju med sig fötterna vänjer sig ju
    Nej det har du rätt i, men den som kunde uppfinna såna skor hade nog blivit rik.
  • psychocandy

Anna Collovin skrev 2009-12-19 19:05:11 följande:

Tror nog inte det finns i början har nog dem flesta ont men det är bara träning som gäller smärtan ger ju med sig fötterna vänjer sig ju
    Nej det har du rätt i, men den som kunde uppfinna såna skor hade nog blivit rik.
  • psychocandy

Kunde jag inte klara ett år utan att dubbelposta. So close!

Svar på tråden Högklackat = tortyr?