• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 21:55:57 följande:
    Jag tycker att folk ska göra precis som de vill och trivs med.
    Absolut! Men de förstör sina fötter, långsammare eller snabbare.

Vi kvinnor är värda bättre än oergonomiska skor. Varför misshandlar vi oss så förbannat för att vara snygga?
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 21:56:47 följande:
    Nej, jag syftade på det att du på fullt allvar tror att människor kan tycka att någonting obekvämt är så snyggt att det tar bort deras smärtupplevelse.
    Man har inte ont! Problemen kommer ändå. Lederna deformeras. Förhårdnader uppkommer. Men man har inte ont, det hade inte jag heller.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:57:35 följande:
    Absolut! Men de förstör sina fötter, långsammare eller snabbare. Vi kvinnor är värda bättre än oergonomiska skor. Varför misshandlar vi oss så förbannat för att vara snygga?
    För att det för många ligger en stor glädje i att vara snygg, så klart.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:58:19 följande:
    Man har inte ont! Problemen kommer ändå. Lederna deformeras. Förhårdnader uppkommer. Men man har inte ont, det hade inte jag heller.
    Det var inte det du skrev dock, du skrev att vi "inbillar oss att det är skönt".
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 21:59:02 följande:
    Det var inte det du skrev dock, du skrev att vi "inbillar oss att det är skönt".
    Ja det gör vi. Men det betyder inte att det gör ont, det betyder att det är obekvämt att gå i den onaturliga ställningen.
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 21:58:28 följande:
    För att det för många ligger en stor glädje i att vara snygg, så klart.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:00:09 följande:
    Ja det gör vi. Men det betyder inte att det gör ont, det betyder att det är obekvämt att gå i den onaturliga ställningen.
    Inte för alla.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:01:02 följande:
    Varför ledsen gubbe?
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 22:01:11 följande:
    Inte för alla.
    Jo för alla, eftersom anatomin och fysiologin ser likadan ut hos alla. Det är inte bra för knän och fötter att gå i högklackat.
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 22:01:47 följande:
    Varför ledsen gubbe?
    För att vår strävan efter snygghet ska förstöra oss...
Svar på tråden Högklackat = tortyr?