• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • whabbit
    YayasMami skrev 2010-11-01 12:59:28 följande:
    Fast en bra konstruerad sko är ju ändå bekväm trots hög klack. Har man bara testat dåliga skor kanske det är därför man tycker att det är tortyr?
    Du får gärna ge ett exempel så jag kan köpa ett par till min fru. Hon hävdar ju bestämt att de alla är så obekväma.
  • YayasMami
    whabbit skrev 2010-11-01 16:08:40 följande:
    Du får gärna ge ett exempel så jag kan köpa ett par till min fru. Hon hävdar ju bestämt att de alla är så obekväma.
    Det måste man ju prova ut så de passar och så, men klack med platå och kilklackar är ju bra mycket bekvämare än andra högklackade skor. Jag köpte ett par guldiga från H&M i somras tex, de är som gympadojjor att gå i
  • bizzy

det man kan tänka på om man ändå vill ha klackar är att ta sånna som har lite platå fram -STOR skillnad mot de som är helt platta. Sen kan man också lägga in en extra sula fram så det blir mjukare. Ta en lite bredare klack så man står stadigare. Jag har mina supper "trimmade" med sulor fram och sånna lädergrejs bak i hälen så foten sitter som en smäck och inte glappar.

Men det är ändå inte skönt! Tusan också

• Millan83

Jag älskar höga klackar till fest! Känner mig inte "festfin" i flats, oavsett övrig piffning/klädning. Däremot kan jag känna mig snygg i höga klackar och mysbyxor! haha! Inte för att det kanske är speciellt snyggt, men känslan! :P

• Millan83

Dock kan jag tillägga att jag har världens största fötter.. Typ iaf! Strl. 41 och breda med höga fotvalv! Därför är det nästan omöjligt att hitta just sköna skor, men de jag hittar använder jag! 

• YayasMami
    bizzy skrev 2010-11-01 16:32:18 följande:
    det man kan tänka på om man ändå vill ha klackar är att ta sånna som har lite platå fram -STOR skillnad mot de som är helt platta. Sen kan man också lägga in en extra sula fram så det blir mjukare. Ta en lite bredare klack så man står stadigare. Jag har mina supper "trimmade" med sulor fram och sånna lädergrejs bak i hälen så foten sitter som en smäck och inte glappar.

Men det är ändå inte skönt! Tusan också
    Jag instämmer. Party heels är en bra investering också och skavsårsplåster som även bedövar skavsåren och skyddar de från skornas vassa kanter.
  • sextiotalist
    Towanda skrev 2009-12-19 18:58:50 följande:
    Intressant. Du tycker alltså att det finns högklackade skor (då menar jag inte ett par centimeter), som du anser är hur sköna som helst? Men betyder det att du kan gå, stå och dansa i dem i flera timmar utan att få ont i fötterna? Tipsa gärna om bra skor i så fall, skulle vara intressant att testa dessa.
    Jag har ett par högklackade skor som jag utan problem kan både dansa och gå med, de är rejält högklackade men är väldigt bra balanserade, jag har ett bar skor med betydligt lägre klack, som jag får ont i fötterna och inte kan dansa med, dessa är sk fotriktiga skor.

Jag tror det beror väldigt mycket på fötternas form, så jag tror inte att man kan tipsa tyvärr. Jag har väldigt svårt att använda eccos skor, deras läster är totalt fel för min fot,

Men när man köper högklackat (det behöver inte alls vara superklackar) då är det viktigt med balansen på skon. Är den välbalanserad, då är det inga problem.

Nu har jag skor med max 8-9 cm klack, men nu har jag stövlar och de klackarna är 5 cm
  • sextiotalist
    Pejgan skrev 2009-12-21 20:06:36 följande:
    En lagom hög klack är bra för hållningen och för bäckenmuskulaturen.

En bra konstruerad sko gör inte ont på någon som inte har problem redan innan.

Jag har 10cm klackar som jag kan gå i en vecka i sträck och har provat 3cm klackar som börjar bli obekväma efter en timme. Allt beror på hur skons proportioner är och vad man valt för material.

För mig, som har problem med "vingliga fotleder" är en lagom högklackad, bra konstruerad sko tiptopp eftersom det gör min hållning så mycket bättre vilket gör att jag fått mindre ont i vrister, rygg och axlar/nacke. Ser man till att växla mellan olika höjder så slipper man problem med hälsenan pga att den töjs ut eller dras ihop.
    Precis som jag och jag har haft högklackat sedan jag var 15 och är snart 50, har inga liktornar eller förhårdnader, vi har även hallux i släkten, inte ens det har jag fått. Däremot har jag av födseln lågt fotvalv och en ortoped sa till mig att jag inte fick gå i lågklackat. Jag märkte också att min plattfothet blev bättre när jag hade högre klackar.

Utöver detta så får jag fruktansvärd värk i mina fötter av sk eccoskor och andra fotriktiga skor, för mig finns det två alternativ, högklackat eller barfota.
  • Blå Flygare

Det är fullständig tortyr. Inte för fötterna men för ryggen. Jag klarar inte mer än 10 min, gör t.o.m. ont att sitta i högklackat. Aldrig igen att jag köper något med mer än 2 cm klack. Och då får det vara för att vara fin i någon timma max. Jag har riktig ank-stjärt och måste hålla in rumpan när jag går för att inte få ryggont, går inte att göra det i klack. Synd, för det är ju snyggt! Eller snare - det görs fler snygga skor med klack än utan.

• Neige Obskyr
    Runa skrev 2010-01-12 01:43:07 följande:
    Undrar också lite över bättre hållning som en del skriver om, högklackat gör väl att man svankar och liksom putar med baken mer? Är det säkert att det är nyttigt för ryggen? Verkar konstigt, har fått mycket kommentarer hos skolsyster etc om att jag snarare ska försöka sträcka på mig och så att säga vika in bäckenet under mig så att ryggraden blir rakare för att undvika just ryggproblem. Kanske är det helt individuellt, kanske var hon ute och cyklade, vem vet.
    Ställ dig framför en helfigurspegel hemma och pröva att byta från att stå med hela fotsulorna i marken till att stå på tå. Du kommer att märka att höfterna automatiskt skjuts upp och fram samtidigt som axlarna dras bak för att du ska kunna hålla balansen. Det här är motsatsen till svankning, när man svankar skjuts höftbenen ner och bak för att rumpan ska puta ut, samtidigt som axlarna automatiskt åker fram för att balansera upp kroppen.

Precis som din sjuksyster konstaterade är svankning dåligt för ryggen och kan leda till problem. Det brukar inte heller förknippas med en bra hållning. Det är den motsatta hållningen, med en rak rygg, som främjs av högklackade skor, och det är just därför som många kvinnor upplever att högklackat förbättrar deras hållning.

Prova gärna själv att stå på tå och svanka samtidigt - det är nästan omöjligt! :)
  • Neige Obskyr

Till TS: Jag har inte läst hela tråden, men ger dig gärna min syn på saken ändå, framför allt för att den är så annorlunda från din.

För det första vill jag säga att jag är emot nästan alla typer av utseendemässiga ideal. Personligen älskar jag klackar, ju högre dessto bättre, men jag tror inte att det är för alla. Vilken typ av skor man väljer bör framför allt anpassas till vilken livstil man har.

Personligen har jag ett yrke där jag största delen av tiden är stillasittande. Det är en av anledningarna till att högklackat fungerar så bra för mig, jag behöver inte stå eller gå i dem en hel dag utan vila. Jag har burit högklackat dagligen sedan jag var tonåring, och mina fötter är anpassade efter detta. Olika skor sliter på fötterna på olika sätt, och eftersom mina fötter är vana vid hhögklackade skor får jag aldrig ont av dem. Däremot så har jag skavt upp hela hälarna varje gång jag har försökt gå in ett par vardagskor utan klack. Mina vänner brukar skratta åt mig när jag drar på mig 10 cm höga klackskor med motiveringen att mina fötter behöver vila - men för mig funkar det så. För mig är lågklackat tortyr.

Förutom bekvämlighetsfaktorn så är min främsta anledning att bära höga skor något så enkelt som att de gör mig längre. Jag har dem inte för att män ska uppleva mig som sexig, eller för att plåga mig själv. Jag har det inte ens för att jag tycker att det är snyggare än lågklackade skor. Jag bär högklackat för att när jag gör det så slutar jag vara en av de kortaste personerna i rummet. Jag slutar vara tjejen som alla ser ner på när de pratar med mig, och jag börjar vara en person som hamnar på samma höjd som några av männen omkring mig, och kan se dem in i ögonen utan att se upp. Det kan låta trivialt, men det gör en enorm skillnad. Man börjar bli alltmer medveten om att människor faktiskt diskrimineras efter längd. Kina har t.ex. som första land i världen lagstiftat emot detta, efter att alla platsannonser började innehålla längdkrav.

Att bära högklackat är för mig ett feministiskt ställningstagande, ett sätt att angripa och överbygga den fysiska längdskillnad som finns mellan män och kvinnor, ett sätt att ta kontroll över min situation.

Återigen så är det här något som fungerar för mig, och som gör mig mer självsäker. Jag tror inte att det är den ultimata lösningen för alla kvinnor. Men jag gillar att vara lika lång som männeen omkring mig.

• Saralito

Jag önskar också att jag trivdes i klackar, för jag tycker att det är jäkligt snyggt, och för att jag är så kort. 162cm över havet är inte så mycket att skryta med, framför allt inte när jag är ute med sambon som är 192cm och ser ut som en jätte i jämförelse.

• Filoso Fisken

Bara läst TS, men ja.. jag håller väl med (även om tortyr är ett lite väl starkt ord!).
    Jag har aldrig haft skyhöga klackar, men relativt höga iallafall.. och det var både obekvämt och omöjligt att gå snyggt i dem. Det kändes som om hälen skulle brytas av, och tårna gjorde ont och klämde. Nä fy fabian säger jag bara. Jag har två klackisar hemma som är så jäkla snygga - men precis lika oanvända som de är snygga. Det är opraktiskt, oskönt och jag kan tyvärr inte gå graciöst i dem. Så jag håller mig till platta skor istället, lika snyggt det!

• MedelåldersAnders

Vet inte ifall slips är något som ni tjejer tycker är sexigt, men det är väl den närmsta parallell jag som man kan hitta, och jag vägrar gladeligen. Och jag skulle tvärvägra att ha högklackat om jag var tjej, om det är något i närheten av obehagligt som TS pratar om. Utom om jag skulle jaga karlar. För visst funkar det på det viset.

Har "mitt på det torra", men då det begav sig var jag allt beredd att lida pin för att göra intryck på kvinnfolket. Enda vettiga skälet till uppklädning.

Annars, vägra högklackat.

Fast det verkar som om många gillar sina höga klackar, så det kanske är från person till person hur obekvämt det upplevs. Har faktiskt provat(en sån fest), men det var obekvämt eftersom den största storlek jag hittade var ett nummer för litet för mej. Men det kändes rätt sexigt att gå i.

Finns nåt som är snyggt på killar men plågsamt att ha på sig?

• ladylektroluv

Har bara läst TS. Om man bestämt vill gå i klackar så lär man sig uppskatta det efter ett tag. Man behöver ju inte börja med 15cmsklackar utan kan väl börja lågt och köra på det man tycker är läckert och det som inte blir fullständigt olidligt. Jag tycker personligen om höga klackar och har det även till vardags men vissa får man helt enkelt acceptera är för knepiga att gå i en hel dag eller inte funkar att dansa i en hel kväll. Man får anpassa efter situation. Dessutom tycker jag att man får en bättre hållning i klackar, om man nu kan konsten att gå i dem utan att huka sig framåt så det närmast ser ut som man skitit på sig, vilket rätt många faktiskt gör. Man måste känna efter vad som känns bra för en själv.

Svar på tråden Högklackat = tortyr?