• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:02:45 följande:
    Jo för alla, eftersom anatomin och fysiologin ser likadan ut hos alla. Det är inte bra för knän och fötter att gå i högklackat.
    Det är inte OBEKVÄMT för alla. Snälla, det är så irriterande att diskutera när jag kommenterar en sak och du svarar som om jag hade kommenterat något annat.
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 22:04:04 följande:
    Det är inte OBEKVÄMT för alla. Snälla, det är så irriterande att diskutera när jag kommenterar en sak och du svarar som om jag hade kommenterat något annat.
    Jo det är obekvämt för alla! Även om vissa inte vill erkänna det. Självklart är det obekvämt att gå med foten i felställning. Det påverkar fot + hela benet + ryggen.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:03:11 följande:
    För att vår strävan efter snygghet ska förstöra oss...
    Inte alla, lyckligtvis. De flesta människor tror jag mår bra av att känna sig snygga.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:04:54 följande:
    Jo det är obekvämt för alla! Även om vissa inte vill erkänna det. Självklart är det obekvämt att gå med foten i felställning. Det påverkar fot + hela benet + ryggen.
    Men snälla du. NEJ. För mig är det inte obekvämt. Jag ljuger inte, då jag inte har något att vinna på det överhuvudtaget.
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 22:05:20 följande:
    Inte alla, lyckligtvis. De flesta människor tror jag mår bra av att känna sig snygga.
    Absolut! Men det är synd att vägen till snygghet ska förstöra fötterna. Det var så jag menade.
  • LaFontaine

För mig är en klack ett måste då jag får hemskt ont i hälsenor och rygg annars. Jag har gått i klackar sedan 13-årsåldern och har aldrig haft ont av det.

Det är beklagligt att ts har en sådan förlegad och inskränkt syn på kvinnor. Vad tror ts egentligen? Att vi är en bunt mähän som inte kan tänka själva?

• Vassandra

Inte då. Högklackat är alldeles utmärkt bekvämt, gäller bara att ha vanan. Jag har gått i sådana sedan jag var 15 tror jag. Alla klarar av det då det endast handlar om övning och vana. :)

• Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 22:05:50 följande:
    Men snälla du. NEJ. För mig är det inte obekvämt. Jag ljuger inte, då jag inte har något att vinna på det överhuvudtaget.
    Jag är ledsen men det är en fysisk omöjlighet att tycka att högklackat är bekvämt då det är helt abnorm ställning för fot och ben.
  • Eisa
    Vassandra skrev 2009-12-20 22:06:45 följande:
    Inte då. Högklackat är alldeles utmärkt bekvämt, gäller bara att ha vanan. Jag har gått i sådana sedan jag var 15 tror jag. Alla klarar av det då det endast handlar om övning och vana. :)
    Så sa jag också i flera år. Tills ena foten blev förstörd. Snälla var rädda om er och stoppa det i tid!
  • Runa

Men finns det någon som inte har övat på att gå i högklackat som tycker att det är bekvämt? Har svårt att tro det. Precis som jag har svårt att tro att någon tycker att det är bekvämare att gå i högklackat än ergonomiska gympadojjor eller dylikt.

Tycker själv att högklackat är snyggt men har sett alldeles för många förstörda fötter i mina dar för att vilja satsa på det på heltid. Kan t.o.m. sörja den lilla deformering av mina fötter som beror på att jag haft skor över huvud taget. Tänk vad snygga fötter med riktiga sprettår jag hade som barn. *suckar över förlusten*

Svar på tråden Högklackat = tortyr?