• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • Fru U

För mig är det tortyr att inte ha högklackat. Mina ben och rygg mår skit i platta skor.

Jag hade stora problem med benhinneinflammationer tills jag slutade gå i platta skor och började gå i skor med klack

• psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:35:53 följande:
    Självklart är det tortyr. De som säger annat ljuger. Foten hamnar i felställning så det är självklart att det inte är lika skönt som plattare skor. Har inte läst tråden men kan tänka mig att en massa kvinnor här inne försvarar misshandeln av sina fötter med en massa nonsens om inlägg hit och dit eller "man lär sig gå i dem". Ingen har gått i högklackat så mycket som jag gjort, och jag KUNDE verkligen gå i högklackat. Jag var skitsnygg i högklackat, jag inbillade mig (som alla andra kvinnor som vill vara attraktiva) att det var skönt. Nu sitter jag här med en fot som förmodligen kommer behöva opereras. Alla som försvarar högklackat är offer och lurade.
    Men snälla nån, bara för att du upplever det på ett sätt betyder inte att det är så för alla. Och det är ganska fult att anklaga folk för att ljuga?! Varför skulle vi göra det - tror inte någon av oss är hemligt anställda av skotillverkare för att sprida propaganda.
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 21:47:56 följande:
    Men snälla nån, bara för att du upplever det på ett sätt betyder inte att det är så för alla. Och det är ganska fult att anklaga folk för att ljuga?! Varför skulle vi göra det - tror inte någon av oss är hemligt anställda av skotillverkare för att sprida propaganda.
    Nej men jag tror att ni inbillar er att det är skönt eftersom ni tycker det är snyggt.

Foten hamnar i felställning. Vi är inte gjorda för att gå så.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:51:05 följande:
    Nej men jag tror att ni inbillar er att det är skönt eftersom ni tycker det är snyggt. Foten hamnar i felställning. Vi är inte gjorda för att gå så.
    Det var en mycket märklig sak att tro på, måste jag säga.
  • Eisa

Tänk vad många fötter vi skulle rädda om vi våga vägra högklackat. Om våra tonårsflickor vågade vägra högklackat.

• Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 21:52:31 följande:
    Det var en mycket märklig sak att tro på, måste jag säga.
    Du tror att vi är gjorda för att gå i den ställningen?
  • TezzyBump

Det är ju supersnyggt med klack ;)
    Älskar pumps! Köper man bra märken på skorna så får man inte så ont. Men köper man skräp på skopunkten så får man ju vad man betalar för :)

• psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:53:37 följande:
    Tänk vad många fötter vi skulle rädda om vi våga vägra högklackat. Om våra tonårsflickor vågade vägra högklackat.
    Jag tycker att folk ska göra precis som de vill och trivs med.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:54:17 följande:
    Du tror att vi är gjorda för att gå i den ställningen?
    Nej, jag syftade på det att du på fullt allvar tror att människor kan tycka att någonting obekvämt är så snyggt att det tar bort deras smärtupplevelse.
  • M C

Skitsnyggt men ack så obekvämt.
    Jag är ett naturbarn, vill helst gå barfota.

Svar på tråden Högklackat = tortyr?