• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • Mumin75

Har aldrig ens ägt ett par klackskor, hatar klackar och kan inte ens hålla balansen när jag står still ... Tacka vet jag gamla hederliga gympadojor

• Runa

Fast det här med platta skor, det är väl klart att en del människor får ont av platta skor om man menar sådana med tunn platt sula utan något stöd för foten alls? (Tänk billiga ballerina eller tygskor, ja t.o.m. standardskorna hos våra vanligare skokedjor). Jämför man det med dyra högklackade förstår jag att de kan verka bekvämare. Men inte är väl högklackat någonsin bekvämare än ett par välsittande gympadojjor/lättare vandringskängor/fotriktiga promenadskor? (Om man nu inte har vant kroppen vid en felaktig ställning under de senaste åren).

• Maac

Alla klackskor gör inte ont, beror helt på.

De med riktigt hög smal klack som man ser galen ut i när man försöker gå, de får man ha som sitta-i-baren-och-vara-snygg-skor om man går ut

Jag föredrar snyggt framför praktiskt.

• Anna Collovin
    Runa skrev 2009-12-21 14:36:14 följande:
    [citat]
    Fast det här med platta skor, det är väl klart att en del människor får ont av platta skor om man menar sådana med tunn platt sula utan något stöd för foten alls? (Tänk billiga ballerina eller tygskor, ja t.o.m. standardskorna hos våra vanligare skokedjor). Jämför man det med dyra högklackade förstår jag att de kan verka bekvämare. Men inte är väl högklackat någonsin bekvämare än ett par välsittande gympadojjor/lättare vandringskängor/fotriktiga promenadskor? (Om man nu inte har vant kroppen vid en felaktig ställning under de senaste åren).
    [/citat

Kanske inte bekvämmare men fan så mycket snyggare sen är ju frågan vad som är felaktig kropps ställning hållningen blir ju bättre med höga klackar förutsatt man kan gå rätt i dem
  • Just a dream

Vet inte om det har framkommit men det finns lyckligtvis ett mellanting mellan högklackade tortryrskor och "tråkiga sköna" skor.

Det är inte ens snyggt med superhög klack, smal kort klack is da shit. Sköna skor behöver liksom inte vara fula.

No more Jmia
  • Anna Collovin

Just a dream skrev 2009-12-21 14:44:12 följande:

Vet inte om det har framkommit men det finns lyckligtvis ett mellanting mellan högklackade tortryrskor och "tråkiga sköna" skor. Det är inte ens snyggt med superhög klack, smal kort klack is da shit. Sköna skor behöver liksom inte vara fula.
    Det är ju helt individuellt vad som är snyggt jag personligen tycker en hög smal klack är det snyggaste men det är ju vad jag tycker
  • Just a dream
    Anna Collovin skrev 2009-12-21 14:46:39 följande:
    Just a dream skrev 2009-12-21 14:44:12 följande: Det är ju helt individuellt vad som är snyggt jag personligen tycker en hög smal klack är det snyggaste men det är ju vad jag tycker
    Ja det är väl självklart att det är individuellt.
    No more Jmia
  • Pormoicheia

Anna Collovin skrev 2009-12-21 14:41:16 följande:

[citat]Fast det här med platta skor, det är väl klart att en del människor får ont av platta skor om man menar sådana med tunn platt sula utan något stöd för foten alls? (Tänk billiga ballerina eller tygskor, ja t.o.m. standardskorna hos våra vanligare skokedjor). Jämför man det med dyra högklackade förstår jag att de kan verka bekvämare. Men inte är väl högklackat någonsin bekvämare än ett par välsittande gympadojjor/lättare vandringskängor/fotriktiga promenadskor? (Om man nu inte har vant kroppen vid en felaktig ställning under de senaste åren).[/citatKanske inte bekvämmare men fan så mycket snyggare sen är ju frågan vad som är felaktig kropps ställning hållningen blir ju bättre med höga klackar förutsatt man kan gå rätt i dem
    Fast kroppsställning och kroppshållning är ju olika saker. I alla fall för mig.

Kroppshållning har med att vara rak i ryggen att göra (inte enbart men i grunden) under tiden man "är i rörelse".
    Kroppsställningen handlar mer åt att alla leder hamnar i rätt lutning o.s.v. när man står eller sitter stilla.
    Fotleden hamnar ju inte "naturligt rätt" i högklackat, och eftersom man då får justera resten av kroppen för att kompensera så hamnar många leder fel och får felaktig belastning även om det ser ut att vara bra enligt hållningen. Det är däför rygg- höft och knäproblem är vanligt hos kvinnor som använder högklackat för mtýcket/ofta.
  • Fru U

Mina hälsenor är inte förkortade pga att jag använt skor med klack, de var så innan.

Genom att använda skor med klack så slipper jag ha ont i benen vilket jag hade förr

(och som liten fick jag aldrig gå med annat än platta skor så det är inte mina föräldrars fel heller )

• Towanda
    LaFontaine skrev 2009-12-20 22:06:31 följande:
    För mig är en klack ett måste då jag får hemskt ont i hälsenor och rygg annars. Jag har gått i klackar sedan 13-årsåldern och har aldrig haft ont av det. Det är beklagligt att ts har en sådan förlegad och inskränkt syn på kvinnor. Vad tror ts egentligen? Att vi är en bunt mähän som inte kan tänka själva?
    Nej, jag tror inte att de som använder högklackat är en bunt mähän som inte kan tänka själva. Det var därför jag ville ha fler synpunkter på saken, vilket jag nu också har fått och tackat för. Jag blev bara lite upprörd när jag gått runt och provat både budget-dojjor och märkesdojjor och inte hittat ett par som jag kan stå ut med. Därför var det svårt för mig att tro att någon kan tycka att det är skönt att gå i dem. Därför frågade jag.

Bra för dig om det är skönt att gå i dem! Men eftersom det finns de som får problem i fötterna av att gå i skorna men ändå gör det, så kan jag inte låta bli att tycka att DET är hemskt. Då syftar jag inte på dig. Sen tror inte jag att det beror på att de är mähän, utan för att de är osäkra på sig själva, kanske delvis p.g.a. media.
Svar på tråden Högklackat = tortyr?