• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • BlommyNess12

Anna Collovin skrev 2009-12-21 07:43:04 följande:

Haha det är kanske knepet för dem som tycker högklackat är tortyr drick först
    Jepp, det funkar varje gång, jag lovar!
  • Mad as snow

Orkar inte läsa hela tråden, men för er som får ont av högklackat: börja med en klackmodell som sitter långt in på foten. En klack som börjar längst ut på hälen gör ondare, men om tyngdpunkten kommer längre in så är det en annan femma. Taxmodellen kan vara riktigt skön faktiskt och jag har flera sådana skor (även med högre klack) som jag skulle kunna spela fotboll i om jag ville.

Sedan bör tilläggas att det nog handlar om vad man har för slags fötter också. Jag har opererat mina fötter och alltid haft problem med dem: ont, benbitar som växer åt helvete, svaga fotleder, you name it. För min del är det bra att ha skor med klack, men jag ska absolut inte vingla runt i stilettklackar, det gör bara skada. Så det är liksom inte garanterat inbillning för er som lider av höga klackar.

Som tillägg vill jag säga att hela den här trenden med att varenda tjej ska ha ett par skyhöga designerskor börjar gå mig på nerverna. Jag ser allt från fjortisar till 40-åringar som vinglar runt som kalvar, går konstigt med knäna, inåt med fötterna eller tar små små myrsteg för att det gör så jävla ont. Lägg ner. Alla måste inte springa runt i högklackat.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Runa

På den tiden jag dansade var våra lärare på oss _ofta_ om att inte använda högklackat. Som barn var det absolut förbjudet med mer än någon cm klack och som vuxen kunde de väl sträcka sig till 2 cm i värsta fall 3. Enligt dem gav högklackat för korta hälssenor och problem med rygg och knän pga felaktig hållning. Så blev man äldre och breddade sitt "dansregister" så att säga och då skulle man plötsligt kunna dansa även i högklackat (vilket i praktiken innebar att man nästan aldrig satte ner klacken i golvet utan dansade "på tå", mycket ovanligt men ibland ville de ha höga klackar för att uppnå rätt "känsla" i kostymen), men att gå i det till vardags var fortfarande inte okej. De var ju ändå utbildade danspedagoger, hade läst en hel del anatomi och liknande. Tror personligen att de hade en poäng och att det inte var något de sa bara för att djävlas. Visst kan man använda högklackat någongång på fest och så men det får mig att känna mig så begränsad (man tar ju kortare steg) och jag skulle aldrig bära högklackat större delen av min vakna tid, det är jag alldeles för rädd om min kropp för, den ska ju hålla tills jag blir gammal!

• Pormoicheia

Anna Collovin skrev 2009-12-21 07:28:58 följande:

Men långt i från alla får ju förstörda fötter av högklackat ligger ju så mycket annat bakom som kan göra det och ja högklackat är skönt får ont av platta skor
    Fast det kan ju faktiskt bero på att hälsensn blivit kortare p.g.a. användandet av klackskor...
    Inte för att jag vet hur mycket/ofta du använder klackskor.
    Men det är iaf av den anledningen de flesta "klacksko missbrukarna" får fel på fötterna.
  • M C

Det värsta jag vet med höga klackar är att folk inte kan gå i dem ordentligt.
    Hur svårt ska det vara att låta bli knäandet?

FUUUUULT! Skitsnygga, snygga kläder, dyra skor och piffigt hår och KNÄAR FRAM.
    NEJ
    NEJ NEEEEJ.

• AnniPanni

Jag gillar klack men för mig är det ren tortyr att gå i högklackat. Jag har nämligen inflamerat stortåled och sned snortå (glömt vad det heter men själv tåknölen har flyttats utåt och stortån innåt, grymt ont gör det i alla fall). Så fotriktiga tantskor funkar bäst

• Mad as snow
    M C skrev 2009-12-21 14:05:38 följande:
    Det värsta jag vet med höga klackar är att folk inte kan gå i dem ordentligt.Hur svårt ska det vara att låta bli knäandet? FUUUUULT! Skitsnygga, snygga kläder, dyra skor och piffigt hår och KNÄAR FRAM. NEJNEJ NEEEEJ.
    Ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker att det är irriterande med folk som inte kan gå snyggt i högklackade skor?

Närå. Jag håller ju med dig.
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Anna Collovin
    Pormoicheia skrev 2009-12-21 13:51:18 följande:
    Anna Collovin skrev 2009-12-21 07:28:58 följande:
    Fast det kan ju faktiskt bero på att hälsensn blivit kortare p.g.a. användandet av klackskor...Inte för att jag vet hur mycket/ofta du använder klackskor.Men det är iaf av den anledningen de flesta "klacksko missbrukarna" får fel på fötterna.
    Jag har i princip alltid högaklackar 10-12 cm till vardags och högre vid festligare tillfällen eller då jag vill känna mig lite extra glamorös
  • Anna Collovin

M C skrev 2009-12-21 14:05:38 följande:

Det värsta jag vet med höga klackar är att folk inte kan gå i dem ordentligt.Hur svårt ska det vara att låta bli knäandet? FUUUUULT! Skitsnygga, snygga kläder, dyra skor och piffigt hår och KNÄAR FRAM. NEJNEJ NEEEEJ.
    Sant och just därför kanske det inte är så dumt med kurser hur dem som inte behärskar höga klackar lär sig gå rätt i dem
  • Pormoicheia

Anna Collovin skrev 2009-12-21 14:20:43 följande:

Jag har i princip alltid högaklackar 10-12 cm till vardags och högre vid festligare tillfällen eller då jag vill känna mig lite extra glamorös
    Ja då är det inte alls omöjligt att din hälsena kortats ner och att det är därför du får ont av att ha platta skor.
Svar på tråden Högklackat = tortyr?