• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:07:27 följande:
    Jag är ledsen men det är en fysisk omöjlighet att tycka att högklackat är bekvämt då det är helt abnorm ställning för fot och ben.
    Jag är ledsen både över att du har fel och att du är så oödmjuk att du inte kan acceptera det.
  • LaFontaine
    Runa skrev 2009-12-20 22:08:40 följande:
    Precis som jag har svårt att tro att någon tycker att det är bekvämare att gå i högklackat än ergonomiska gympadojjor eller dylikt.
    Skorna kan vara hur ergonomiska som helst, jag får ändå ont i rygg och hälsenor om jag inte har en klack. Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt att förstå?
  • Eisa
    psychocandy skrev 2009-12-20 22:09:44 följande:
    Jag är ledsen både över att du har fel och att du är så oödmjuk att du inte kan acceptera det.
    Förlåt.
  • Eisa
    LaFontaine skrev 2009-12-20 22:10:24 följande:
    Skorna kan vara hur ergonomiska som helst, jag får ändå ont i rygg och hälsenor om jag inte har en klack. Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt att förstå?
    Okej jag KAN förstå det OM man har något fel på foten eller benet, t.ex för kort hälsena. Men jag tror ändå inte du menar HÖGklackat, och jag vet att du riskerar hemska liktornar och deformering av tårna istället. Om vi nu pratar högklackat.
  • Eisa

Ja nu har jag varit i den här tråden alldeles för länge.

Men var rädd om era fötter för fan. Och var bra förebilder för era döttrar genom det. Era döttrar ska inte behöva förstöra sina fötter för att de tror att det är enda sättet att vara snygg på!

• LaFontaine
    Eisa skrev 2009-12-20 22:12:41 följande:
    Okej jag KAN förstå det OM man har något fel på foten eller benet, t.ex för kort hälsena. Men jag tror ändå inte du menar HÖGklackat, och jag vet att du riskerar hemska liktornar och deformering av tårna istället. Om vi nu pratar högklackat.
    Vi pratar HÖGklackat. Jag brukar gå i mellan 5-10 centimeter i vanliga fall. Någon deformering av tårna har ännu inte uppstått. Inte heller för min mamma som bara gått i klackar sedan 15-årsåldern. Inte heller för mormor som gick i höga klackar i 50 år innan åldern och balansen tog ut sin rätt. Det är kanske dags att inse att vi är olika skapta?
  • Fru U

Jag pratar också om HÖGklackat. Mellan 6-10cm klack. Mindre=ont

Om man får ont av sina skor, högklackade eller ej, så har man inte köpt bra skor.

Det är en j*kla skillnad att köpa högklackade (pumps) på skopunkten för 199:- eller att köpa högklackade handgjorda skor som är gjorda för att användas!

• elakaste barnet i sandlådan

Jag avundas tjejer som kan gå i högklackat!
    Jag tycker att det är skit snyggt med riktigt höga klackar men mina fötter dööör efter bara 20-30 minuter och alla säger att man blir van till slut... men hur länge måste man ha ont? 1 månad? 1 år? 5 år?
    Jag gick mycket med högklackat när jag var 16-17 men NEJ jag hade ont varje sekund jag hade dom på mig!

Någon som har ett tips om hur man vänjer sig?

Och dessa gele grejer man kan ha i skona för att det inte ska göra ont fungerar INTE för mig, det gör precis lika ont ändå.

• Fru U

Som jag skrev innan, om man får ont så är det inte rätt skor.

De ska inte klämma, man ska ha ordentligt stöd för hålfoten osv. Och jo, det går att hitta även snygga högklackade pumps som uppfyller de och andra krav (om man är beredd att hosta upp kosingen)

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-12-20 23:06:43 följande:

Jag avundas tjejer som kan gå i högklackat!Jag tycker att det är skit snyggt med riktigt höga klackar men mina fötter dööör efter bara 20-30 minuter och alla säger att man blir van till slut... men hur länge måste man ha ont? 1 månad? 1 år? 5 år?Jag gick mycket med högklackat när jag var 16-17 men NEJ jag hade ont varje sekund jag hade dom på mig!Någon som har ett tips om hur man vänjer sig?Och dessa gele grejer man kan ha i skona för att det inte ska göra ont fungerar INTE för mig, det gör precis lika ont ändå.
  • elakaste barnet i sandlådan

Fru U skrev 2009-12-20 23:09:32 följande:

Som jag skrev innan, om man får ont så är det inte rätt skor. De ska inte klämma, man ska ha ordentligt stöd för hålfoten osv. Och jo, det går att hitta även snygga högklackade pumps som uppfyller de och andra krav (om man är beredd att hosta upp kosingen) elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-12-20 23:06:43 följande:
    Jag har köpt många högklackade skor i mina dar, allt ifrån 199 kr på typ skopunkten till 1000 kr på typ bianco men jag kan inte gå i dom, det ser bra ut när jag går men det gör så ont till slut så hela kvällen blir förstörd, man sitter i ett hörn och svettas över att fötterna gör ont... skit tråkigt!
    Jag blir sjukt avundsjuk på tjejer som står där på dansgolvet och dansar i timmar med sina 15cm klackar medans jag sitter i ett hörn och har ont i mina 8cm-are
Svar på tråden Högklackat = tortyr?