• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • Towanda

Fru U skrev 2009-12-21 19:27:58 följande:

Jag tycker inte det är off topic. Diskussionen handlar om att det finns människor som anser att mina högklackade är fel för mig och det är är jag kompetent nog att avgöra själv. Jag torterar inte mina fötter. Mina skor är anpassade till mig och mina behov. Jag får inte skoskav, ont i fötterna, förhårdnader eller dylikt för att jag går i högklackade skor. Det är sådeles samma diskussion som när andra (oftast kvinnor) försöker säga att kurviga kläder inte är till för kvinnor utan för män.
    Jag får känslan av att det du skriver riktar sig till andra inlägg än mina, för som sagt så säger jag inte att högklackat promt är fel för alla.
  • Anna Collovin
    Towanda skrev 2009-12-21 19:49:33 följande:
    Anna Collovin skrev 2009-12-21 18:42:12 följande:
    Victoria Beckham har väl i princip alltid högklackat och blev tvungen att operera sig enligt denna artikelfotboll.expressen.se/mode/1.1798811/fotterna-...Det är inget konstigt att man vill vara snygg, utan det konstiga är om man är beredd att förstöra sina fötter för att vara snygg.
    Jo men det innebär ju inte att alla drabbas på det sättet . Alla som röker får inte lung cancer tex hon har kanske dåliga fötter helt enkelt
  • uniMog

En lagom hög klack är bra för hållningen och för bäckenmuskulaturen.

En bra konstruerad sko gör inte ont på någon som inte har problem redan innan.

Jag har 10cm klackar som jag kan gå i en vecka i sträck och har provat 3cm klackar som börjar bli obekväma efter en timme. Allt beror på hur skons proportioner är och vad man valt för material.

För mig, som har problem med "vingliga fotleder" är en lagom högklackad, bra konstruerad sko tiptopp eftersom det gör min hållning så mycket bättre vilket gör att jag fått mindre ont i vrister, rygg och axlar/nacke. Ser man till att växla mellan olika höjder så slipper man problem med hälsenan pga att den töjs ut eller dras ihop.

I can Cum Lauder
  • annmin

Anna Collovin skrev 2009-12-21 19:53:59 följande:

Jo men det innebär ju inte att alla drabbas på det sättet . Alla som röker får inte lung cancer tex hon har kanske dåliga fötter helt enkelt
    Så du menar att ha högklackat är lika "ofarligt" som att röka? Intressant argumentering...
  • Anna Collovin
    annmin skrev 2009-12-21 22:05:45 följande:
    Anna Collovin skrev 2009-12-21 19:53:59 följande:
    Så du menar att ha högklackat är lika "ofarligt" som att röka? Intressant argumentering...
    Det var ju mer ett exempel finns dem som aldrig rökt en cigg men får lung cancer medan dem som rökt hela livet och är fullt friska .

Likadant med högklackat dem flesta drabbas ju inte av fot problem trots högaklackar medan några gör det och några har problem fötter utan att ha gått i högklackat
  • Pormoicheia

Anna Collovin skrev 2009-12-22 07:18:18 följande:

Det var ju mer ett exempel finns dem som aldrig rökt en cigg men får lung cancer medan dem som rökt hela livet och är fullt friska .Likadant med högklackat dem flesta drabbas ju inte av fot problem trots högaklackar medan några gör det och några har problem fötter utan att ha gått i högklackat
    Fast många går nog runt med egentliga fotproblem/begynnande allvarliga fotproblam utan att veta om det också.

Det är ju rätt svårt att få statistik på det och jag tror faktiskt att det finns fler som fått fel på fötterna än som inte fått det.
    Du skrev ju själv att du får ont av att ha platta skor nu och då du har 10-12 cm klack till vardags och högre på helger/högtider så är det ju inte så konstigt. Så då är ju även du en av dem som egentligen redan fått problem på fötterna även om det i nuläget kanske inte räknas som problem för dig..
    Det finns inget som säger att det inte kommer att bli värre.
  • Anna Collovin
    Pormoicheia skrev 2009-12-22 09:18:39 följande:
    Anna Collovin skrev 2009-12-22 07:18:18 följande:
    Fast många går nog runt med egentliga fotproblem/begynnande allvarliga fotproblam utan att veta om det också.Det är ju rätt svårt att få statistik på det och jag tror faktiskt att det finns fler som fått fel på fötterna än som inte fått det.Du skrev ju själv att du får ont av att ha platta skor nu och då du har 10-12 cm klack till vardags och högre på helger/högtider så är det ju inte så konstigt. Så då är ju även du en av dem som egentligen redan fått problem på fötterna även om det i nuläget kanske inte räknas som problem för dig..Det finns inget som säger att det inte kommer att bli värre.
    Får väl framtiden utvisa hur det blir med den saken men tror inte det blir värre
    mamma har gått i högklackat i 30 år nu utan att ha några problem
  • ChoopChoopSong

Jag kan absolut inte gå i högklackat (och då menar jag 5-10 cm smala klackar). Lägre/bredare klackar går bra. Det har jag ibland. Och vissa skor med "lagom" klack, kan vara bekvämare än "plattare" skor.

• ChoopChoopSong

Sen är det väl så att trivs man inte i högklackat så går man väl inte i högklackat och gör man det, trots att man får ont/problem, får man väl skylla sig själv?

Jag utgår från att vi pratar om vuxna kvinnor nu

Det finns ju gott om skor med låga klackar som är snygga och "kvinnliga". (Om det nu är det estetiska man är ute efter).

• uniMog
    ChoopChoopSong skrev 2009-12-23 22:56:52 följande:
    Sen är det väl så att trivs man inte i högklackat så går man väl inte i högklackat och gör man det, trots att man får ont/problem, får man väl skylla sig själv? Jag utgår från att vi pratar om vuxna kvinnor nu Det finns ju gott om skor med låga klackar som är snygga och "kvinnliga". (Om det nu är det estetiska man är ute efter).
    mjä inte alls på samma sätt. Det är som att säga "du kan ju ha shorts om du tycker kjol är kallt om rumpan"
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Högklackat = tortyr?