• Towanda

Högklackat = tortyr?

Jag har sett att det har ploppat upp kurser här och där där man lär sig gå i högklackat.

Är det bara jag som tycker att det är tortyr att gå i högklackat? Nästan hela tyngden hamnar på tån! Om Gud hade velat att jag skulle gå på tå så hade han inte gett mig en häl tänker jag! När jag har gått och stått i flera timmar så värker mina fötter, alternativt tappar jag känseln i dem (mer vanligt). Varför skulle jag betala för att se sexig ut i ett par tortyr-redskap?

Jag kan förstå om man måste lära sig gå i högklackat p.g.a. jobb. Jag kan också förstå det estetiska värdet av högklackat. Men hur kommer det sig att så många kvinnor prioriterar det estetiska och att uppfattas som sexig framför att ha full rörelsefrihet och slippa fysisk smärta?

Själv prioriterar jag att dansa, röra på mig. Att slippa sitta och titta på långa stunder för att fötterna skriker. Dessutom prioriterar jag män som unnar mig att ha värkfria fötter och inte bryr sig om att jag har tråkiga sköna skor. Men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Svar på tråden Högklackat = tortyr?
  • Anna Collovin
    Towanda skrev 2009-12-21 16:48:30 följande:
    Nej, jag tror inte att de som använder högklackat är en bunt mähän som inte kan tänka själva. Det var därför jag ville ha fler synpunkter på saken, vilket jag nu också har fått och tackat för. Jag blev bara lite upprörd när jag gått runt och provat både budget-dojjor och märkesdojjor och inte hittat ett par som jag kan stå ut med. Därför var det svårt för mig att tro att någon kan tycka att det är skönt att gå i dem. Därför frågade jag.Bra för dig om det är skönt att gå i dem! Men eftersom det finns de som får problem i fötterna av att gå i skorna men ändå gör det, så kan jag inte låta bli att tycka att DET är hemskt. Då syftar jag inte på dig. Sen tror inte jag att det beror på att de är mähän, utan för att de är osäkra på sig själva, kanske delvis p.g.a. media.
    Handlar väl knappast om att man är osäker eller media handlar ju om att man tycker det är så snyggt . Även när modet pekade på låga klackar hade jag höga stilett klackar verkar lite som att när en del inte orkar med högklackat så ska ingen annan heller göra det
  • Fru U

Precis. Och sen har vi alla som envisas med att säga att kvinnor inte väljer själva utan gör det för att män vill det.

Jag kan tänka själv tack. Skulle jag definiera mig som feminist så skulle det vara some femme-feminist.

Tycker att kvinnor ska sluta lägga sig i vad andra kvinnor tar på sig.

Anna Collovin skrev 2009-12-21 17:53:01 följande:

Handlar väl knappast om att man är osäker eller media handlar ju om att man tycker det är så snyggt . Även när modet pekade på låga klackar hade jag höga stilett klackar verkar lite som att när en del inte orkar med högklackat så ska ingen annan heller göra det
  • Anna Collovin

Fru U skrev 2009-12-21 17:55:36 följande:

Precis. Och sen har vi alla som envisas med att säga att kvinnor inte väljer själva utan gör det för att män vill det.Jag kan tänka själv tack. Skulle jag definiera mig som feminist så skulle det vara some femme-feminist.Tycker att kvinnor ska sluta lägga sig i vad andra kvinnor tar på sig.Anna Collovin skrev 2009-12-21 17:53:01 följande:
    Precis helt rätt vi kvinnor är fan värst bäst på att gnälla på varandra . Ja den har man ju fått höra att behaga sin man så jäkla löjligt att bara komma med sådant
  • Fru U

Åh, den är så tradig.

Som sagt, jag kan tänka själv. Jag gillar min kropp, jag gillar mina former så varför skulle jag klä mig i en säck för att dölja min kvinnliga kropp (och då pratar jag om det biologiska inte det sociala ).

Skulle jag eller andra vara mer värda om vi döljer hur vi ser ut? Hur skulle det vara bättre att vi tvingas klä oss enligt andra kvinnors normer istället för det som kallas för männens norm?!

Anna Collovin skrev 2009-12-21 18:01:31 följande:

Fru U skrev 2009-12-21 17:55:36 följande:
    Precis helt rätt vi kvinnor är fan värst bäst på att gnälla på varandra . Ja den har man ju fått höra att behaga sin man så jäkla löjligt att bara komma med sådant
  • Anna Collovin

Fru U skrev 2009-12-21 18:10:57 följande:

Åh, den är så tradig. Som sagt, jag kan tänka själv. Jag gillar min kropp, jag gillar mina former så varför skulle jag klä mig i en säck för att dölja min kvinnliga kropp (och då pratar jag om det biologiska inte det sociala ).Skulle jag eller andra vara mer värda om vi döljer hur vi ser ut? Hur skulle det vara bättre att vi tvingas klä oss enligt andra kvinnors normer istället för det som kallas för männens norm?!Anna Collovin skrev 2009-12-21 18:01:31 följande:
    Japp du har så rätt
  • Towanda

Nej, om du läser mina tidigare inlägg så kan du se att jag inte tycker att ingen ska gå med högklackat. Vad andra som svarat på tråden anser, det får stå för dem.

Jag tycker det är en sak om man kan använda klackskor och inte får ont i fötterna och tycker att man kan röra sig så fritt man behöver i dem. Grattis till er som kan det!

Det jag tycker är obehagligt är om det är så att folk pressar ner sina fötter i obekväma skor och lider av det. När jag skrev det där med media, så tänkte jag t.ex. på en artikel där en reporter hade provat en sån här "lära sig gå i högklackat"- kurs. Tyvärr kan jag inte ange källa för jag har slängt tidningen, minns inte vad det var för tidning. I alla fall, i reportaget var det ingen som ens reflekterade över att det trots allt finns de som har fått sina fötter förstörda av klackskor. Sen tänker jag också på dagens tidningar som riktar sig till unga tjejer, där 90% är yta. Läser man de tidningarna kan man lätt få för sig att det viktigaste i livet är att se bra ut.

Jag tycker varken att kvinnor eller män bör bära plagg eller utsätta sig för något som skadar deras kropp. Och ja, jag tycker att det är värt att ifrågasätta varför vissa gör det. Varför det är viktigare att se snygg ut.
  • Towanda

Åh, den är så tradig. Som sagt, jag kan tänka själv. Jag gillar min kropp, jag gillar mina former så varför skulle jag klä mig i en säck för att dölja min kvinnliga kropp (och då pratar jag om det biologiska inte det sociala ). Skulle jag eller andra vara mer värda om vi döljer hur vi ser ut? Hur skulle det vara bättre att vi tvingas klä oss enligt andra kvinnors normer istället för det som kallas för männens norm?! Anna Collovin skrev 2009-12-21 18:01:31 följande:
    Good for you, men lite off topic! Det här handlar inte om att du ska dölja din kropp, det är väl underbart att du framhäver dina former och din kropp om du trivs med det!
  • Anna Collovin
    Towanda skrev 2009-12-21 18:31:44 följande:
    Nej, om du läser mina tidigare inlägg så kan du se att jag inte tycker att ingen ska gå med högklackat. Vad andra som svarat på tråden anser, det får stå för dem.Jag tycker det är en sak om man kan använda klackskor och inte får ont i fötterna och tycker att man kan röra sig så fritt man behöver i dem. Grattis till er som kan det!Det jag tycker är obehagligt är om det är så att folk pressar ner sina fötter i obekväma skor och lider av det. När jag skrev det där med media, så tänkte jag t.ex. på en artikel där en reporter hade provat en sån här "lära sig gå i högklackat"- kurs. Tyvärr kan jag inte ange källa för jag har slängt tidningen, minns inte vad det var för tidning. I alla fall, i reportaget var det ingen som ens reflekterade över att det trots allt finns de som har fått sina fötter förstörda av klackskor. Sen tänker jag också på dagens tidningar som riktar sig till unga tjejer, där 90% är yta. Läser man de tidningarna kan man lätt få för sig att det viktigaste i livet är att se bra ut.Jag tycker varken att kvinnor eller män bör bära plagg eller utsätta sig för något som skadar deras kropp. Och ja, jag tycker att det är värt att ifrågasätta varför vissa gör det. Varför det är viktigare att se snygg ut.
    Fast är väl inte många som har högklackat till vardags och lider av det . Är ju mest dem som inte brukar ha högklackat så tar man på sig det till någon fest och sen gnäller att det gör ont tro fan det .

Jag hade själv ont som fan i början är ju inget onormalt det går ju över . Ja varför är det viktigt att va snygg det är väl inget konstigt med det
  • Fru U

Jag tycker inte det är off topic. Diskussionen handlar om att det finns människor som anser att mina högklackade är fel för mig och det är är jag kompetent nog att avgöra själv.

Jag torterar inte mina fötter. Mina skor är anpassade till mig och mina behov. Jag får inte skoskav, ont i fötterna, förhårdnader eller dylikt för att jag går i högklackade skor.

Det är sådeles samma diskussion som när andra (oftast kvinnor) försöker säga att kurviga kläder inte är till för kvinnor utan för män.

Towanda skrev 2009-12-21 18:37:52 följande:
    Good for you, men lite off topic! Det här handlar inte om att du ska dölja din kropp, det är väl underbart att du framhäver dina former och din kropp om du trivs med det!
  • Towanda

Anna Collovin skrev 2009-12-21 18:42:12 följande:

Fast är väl inte många som har högklackat till vardags och lider av det . Är ju mest dem som inte brukar ha högklackat så tar man på sig det till någon fest och sen gnäller att det gör ont tro fan det . Jag hade själv ont som fan i början är ju inget onormalt det går ju över . Ja varför är det viktigt att va snygg det är väl inget konstigt med det
    Victoria Beckham har väl i princip alltid högklackat och blev tvungen att operera sig enligt denna artikel
    fotboll.expressen.se/mode/1.1798811/fotterna-forstorda-av-klackarna-victoria-tvingas-operera

Det är inget konstigt att man vill vara snygg, utan det konstiga är om man är beredd att förstöra sina fötter för att vara snygg.
Svar på tråden Högklackat = tortyr?