• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Trill
    Stårschan skrev 2009-12-21 12:42:12 följande:
    Varför skulle man inte få ha buljongtärningar i den mat man lagar?
    De flesta buljongtärningar innehåller både härdat fett och glutamat.

Ett tips är att istället köpa ex Bongs fonder och hälla i såsen.
  • Hallonröd
    Trill skrev 2009-12-21 13:08:08 följande:
    De flesta buljongtärningar innehåller både härdat fett och glutamat.Ett tips är att istället köpa ex Bongs fonder och hälla i såsen.
    Men det finns väl buljong utan glutamat nu...kommer inte ihåg vad den heter nu...ser den aldrig heller när jag kollar i affären..
    // Bad sound kills good music...
  • Boothwalker

Na. Gör i princip aldrig sås... Så varken eller. Om jag väl gör sås kan det bli pulver. Eller så har jag bara smör och spad och mjöl eller nåt. Men sås gör jag kanske en gång om året...

Räven överraskar Grisen...
  • Suzy QX

Jajjemensan :)

Köper
    Gräddsås
    Currysås
    Rosépeppar och Grönpepparsås
    Hollandaisås
    Ostsås brukar jag köpa i tetrapack.

Och hör och häpna.. jag känner mig inte som ett dugg sämre mamma eller människa för det :)

Fast löksåsen måste göras på riktigt dock.

• chickie

Haha jag har nog missuppfattat tråden..trodde det handlade om man köpte pulversås eller ej men tydligen låg det en värdering bakom. Jag gör egen sås för att jag tycker det är godare...inte för att vara en bättre förälder. Det är ju skrattretande om det vore så.:)

• Millan83

ÅÅmmm pulversås!! =)

Någon av de två stora pulversåstillverkarna har en kollektion som har ett prefix, "festlig"! Där finns den absolut godaste påssåsen, nämligen FESTLIG KARLJOHANSVAMPSÅS (eller nåt liknande!) Heeeelt makalöst god! =)

Var och en blir mätt på sitt vis, men jag tycker det är fånigt att se ner på folk som väljer det ena eller andra!

• Freddan
    Stårschan skrev 2009-12-21 12:42:12 följande:
    Tja, buljongtärningar har man ju ändå hemma eftersom de är goda att ha i lite av varje. Varför skulle man inte få ha buljongtärningar i den mat man lagar? Är det för att världen ska avra svartvit? Typ antingen tar man mjölken som man handmjölkat från sina egna kor och använder till såsen, ELLER så är man ett sunktrash som bara äter färdiglagat och halvfabrikat? I mitt kök är buljongtärningen en lika nödvändig basvara som vitlöken, moroten och vinägern.
    Buljongtärningar är schysst. Fast fond är ett bättre alternativ om du frågar mig. Du skulle se vårt kylskåp, helsponsrat av Bongs alla fonder som finns.
  • Marma

vad ska jag svara, andvänder bearnäse pulver men inte till allt annat....vet inte varför men e väl för lat att göra just riktig baearnäs :-P e ju egentligen inte så svårt...

• Freddan
    Millan83 skrev 2009-12-21 15:15:23 följande:
    ÅÅmmm pulversås!! =) Någon av de två stora pulversåstillverkarna har en kollektion som har ett prefix, "festlig"! Där finns den absolut godaste påssåsen, nämligen FESTLIG KARLJOHANSVAMPSÅS (eller nåt liknande!) Heeeelt makalöst god! =) Var och en blir mätt på sitt vis, men jag tycker det är fånigt att se ner på folk som väljer det ena eller andra!
    Helt underbart med en hyllning till pulversåserna! Aldrig sett det förut.
Svar på tråden Använder ni pulversås?