• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • annzah

Ja, det händer. Det är en sådan där grej som jag tycker är gott FAST man inte ska ;)

• Stårschan
    Freddan skrev 2009-12-21 16:01:40 följande:
    Buljongtärningar är schysst. Fast fond är ett bättre alternativ om du frågar mig. Du skulle se vårt kylskåp, helsponsrat av Bongs alla fonder som finns.
    Jodå, jag tror jag har 5-6 flaskor fond också. (Och nu blir jag ju hungrig bara av att läsa den här tråden!)
    Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • NEllY 85

Ännu enklare är att smälta margarin i en kastrull slå i lite vetemjöl späd sedan me mjölk eller grädde salta och peppra låt småkoka/sjuda under omrörning i 5 minuter så mjölsmaken försvinner - Färdigt!! Den kan man oxå smaksätta med va man vill ost, svamp osv osv...

• JessiWill

Använder pulver men gör om dom med kryddor så dom blir goda, lättast så, men har jag humöret, tiden och orken gör jag riktig sås från grunden :)
    Älskar att laga mat, men just såsen brukar komma i skynundan :)

• Titrania

Jopp, bearnaise orkar jag inte göra själv

(och eftersom jag inte är förälder än, så får jag göra som jag vill utan att vara "dålig" *mwahhahaha*... eeeh... suck)

• Str4nger

Haha bra tråd. Skön läsning! :)

Jag använder pulver själv för det mesta. Är väl mest slöhet antar jag. Men det är snabbt o lätt.

• Lucky Lukes Ratata

Ibland och jag förstår inte vad problemet skulle vara? Min brunsås från Knorr innehåller inga märkliga tillsatser eller e-ämnen.

Mina buljongtäringar från Knorr innehåller däremot glutamat så det är ett mycket sämre val än pulversåsen.

• Senap

Nej aldrig.
    Köper inte buljongtärningar heller.
    {#lang_emotions_throwup}

My sugar is raw
  • MaPaFrid

Jag gör det till typ bearnais och smögensås, inte de som du skriver i exemplet

• Blgebo
    Dilong skrev 2009-12-21 12:11:48 följande:
    Se bara till att ha samma temperatur på gulor och smör, och använd eventuellt lite mindre smör än receptet säger första gångerna.
    Får väl ta och testa det då framöver Tack för tipset!
Svar på tråden Använder ni pulversås?