• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • logg81

Röstar inte... Beror på under vilka omständigheter. Jag har aldrig blivit sövd under en gynundersökning hittills och jag kan inte riktigt se varför jag skulle behöva bli det heller.

Men är det på rutin jag är inne för en koll får de klämma och känna oavsett om jag är vaken eller inte. är det allvarligare så vill jag helst slippa. Fast de får vara med i rummet om de vill för att lära sig...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • frökenelisabeth

Jag svarade nej, men kan tänka mig att jag tillåtit det under narkos också, ifall jag fått ordentlig information innan. Men det hade känts väldigt obehagligt om man fått veta först efteråt - egentligen borde det ju inte spela någon roll, men som sagt är känslan lite scary....

• Bling1975

Just nu så är alla studenter förpassade till se men inte röra när det gäller gynundersökningar efter att en stackars förvirrad student försökte sig på att få in VUL grejen i fel hål när jag var inne för mitt andra missfall.

När jag väl har fått ett barn så kanske de är välkomna tillbaka, och då gärna under narkos eftersom jag har väldigt låg smärttröskel där, men just nu är förtroendet lite för lågt.

• Mad as snow
    Bling1975 skrev 2009-12-29 03:50:18 följande:
    Just nu så är alla studenter förpassade till se men inte röra när det gäller gynundersökningar efter att en stackars förvirrad student försökte sig på att få in VUL grejen i fel hål när jag var inne för mitt andra missfall. När jag väl har fått ett barn så kanske de är välkomna tillbaka, och då gärna under narkos eftersom jag har väldigt låg smärttröskel där, men just nu är förtroendet lite för lågt.
    Åh helvete. Vilket stolpskott!

Som svar på trådfrågan: spontant svarar jag nej. När jag tänker efter så är det kanske skitsamma.
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Me o Mike

Ja absolut!! Varför inte??

Kanske det är dessa läkarstudenter som sen ska ta hand om mina barns problem?!
    Klart ungarna ska få lära sig allt inom sin utbildning!

• Amora Branca Sylvestre

Detta är hur vanligt som helst på alla sjukhus.

• Me o Mike

hahaha men GUD!! Förlåt om jag skrattar men det är faktiskt komik!
    Stackars student va han/hon måste ha skämts ihjäl!

Bling1975 skrev 2009-12-29 03:50:18 följande:
    Just nu så är alla studenter förpassade till se men inte röra när det gäller gynundersökningar efter att en stackars förvirrad student försökte sig på att få in VUL grejen i fel hål när jag var inne för mitt andra missfall. När jag väl har fått ett barn så kanske de är välkomna tillbaka, och då gärna under narkos eftersom jag har väldigt låg smärttröskel där, men just nu är förtroendet lite för lågt.
  • Epelino

Aldrig i levet, dom får träna på nån annan än mig,
    tycker att det är obehagligt och utblottande så det räcker att ligga i gynstolen, då vill jag inte ha någon nyfiken student som ska dit och pilla också!!

• Pucko Buffy

Har blivit tillfrågad om det i vaket tillstånd och gick med på det. Hur ska de annars lära sig? Om det var lärlingar med när jag blev sövd sist vet jag inte och känner faktiskt ingen större oro över att det kanske var så. Jag anser att de måste lära sig på något sätt och praktisk övning är en stor del av lärandet så varför inte på mig när jag väl är där. Visst kan jag tycka att man bör få information om det innan, men samtidigt är man rätt naiv om man tror att man alltid får frågan. Jag tror vården tar lite förgivet att vi svenskar är så pass upplysta om hur det fungerar att det missas att frågas om det är ok att lärlingar deltar. Det är nog information som bör framgå i och med att man får sin kallelse till sjukhuset samt ett nummer man kan ringa och meddela att man inte vill ha lärlingar med.

• Frila2
    logg81 skrev 2009-12-29 01:46:52 följande:
    Röstar inte... Beror på under vilka omständigheter. Jag har aldrig blivit sövd under en gynundersökning hittills och jag kan inte riktigt se varför jag skulle behöva bli det heller. Men är det på rutin jag är inne för en koll får de klämma och känna oavsett om jag är vaken eller inte. är det allvarligare så vill jag helst slippa. Fast de får vara med i rummet om de vill för att lära sig...
    Just den här undersökningen som kvinnan i fråga genomgick är alltid i narkos. Inte för att det ska mildra obehag eller liknande utan av rent medicinska skäl. Om man ska diagnistisera hur utbredd en livmoderhalscancer (eller andra gynekologiska cancersorter) är så gör man det genom en gynekologisk undersökning. Det går inte att i vaket tillstånd vara så avslappnad som det krävs för att läkaren ska kunna känna ordentligt. Varje gång man spänner sig så arbetar en muskel och när man gör undersökningen för att leta efter minsta lilla knottra, bula etc så kan det ställa till det. Alltså sövs man alltid inför undersökningen. Detta är alltså ingen standardundersökning som man gör hos sin barnmorska.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?