• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Mei

Ja eftersom jag förutsätter att det sker respektfullt, att jag är sövd av en anledning och för att jag vet att få göra en gynundersökning i narkos för en student tillför något annat än en gynus på en vaken patient.

• psychocandy

Ja, men de ska fråga om lov först.

• Titrania

Japp, skulle jag inte ha några som helst problem med.

• ankling

Jajjemän, så länge jag blir tillfrågad först!

Säger alltid ja till studenter på alla undersökningar, men jag vill bli tillfrågad även om det gäller under ett tillfälle då jag är sövd.

• kaosmaskinen

Mja...inte på hemsjukhuset där vi har många kandidater eftersom jag själv handleder dem. På annat sjukhus, ja. Så rent principiellt: Ja!

• k girl

Spontant vill jag säga nej, endast om jag är medveten. Men jag vet att jag brukar ställa upp glatt, så varför inte om jag ställdes inför den valmöjligheten. Har haft studenter/kandidater som medverkat under flertalet undersökningar av det mer intima slaget (gastroskopier, koloskopier, gynundersökningar), nu senast under min förlossning och när jag en vecka efter förlossningen behövde kolla upp ett hematom i underlivet. Generellt tycker jag att är de väldigt varsamma och noggranna.

• Kan inte bli bättre än såhär

Självklart det skulle jag inte ha något emot alls.

• Cecese

Vet inte, kanske. Under vaket tillstånd skulle jag absolut inte ha några problem med det. Ok, det är inte så mysigt med gynundersökningar men jag har inte heller några problem med det.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?