• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • namera

Ja, fast helst i vaket tillstånd. Har tyvärr råkat på läkarpraktikanter som "går bredvid" den ordinarie läkaren på gyn. En gång en manlig och en gång en kvinnlig och båda såg fruktansvärt uttråkade och obekväma ut. Ena gången hade jag blivit gravid trots p-piller och var helt förstörd och då stod praktikanten och himlade med ögonen under vul-undersökningen. Så nej, i sövt tillstånd skulle jag inte vilja ha dem undersökandes mig.  

Älskade Knytte-Pytte, BF 2010-07-23.
  • namera
    Bling1975 skrev 2009-12-29 03:50:18 följande:
    Just nu så är alla studenter förpassade till se men inte röra när det gäller gynundersökningar efter att en stackars förvirrad student försökte sig på att få in VUL grejen i fel hål när jag var inne för mitt andra missfall.
    Åh. Herre. Min. Gud.

Måste tillägga att min sambo har ett medicinskt yrke (dock jobbar han för närvarande inte med gynekologi) och på hans universitetsutbildning hoppade lärarna över den del som skulle avhandla fortplantning och könsorganens anatomi. Med sådana puckolärare kan resultatet dessvärre bli som ovan (fast den studenten måste ju ha sovit sig igenom hela grundskolan).
    Älskade Knytte-Pytte, BF 2010-07-23.
  • Bellbox

Jag tycker att studenter ska få vara med om det klargjorts innan och pat tydligt sagt ja. Då är det ju inget problem!
    MEN jag tycker det är rent fruktansvärt tanken på att i efterhand få veta att man legat i en så utsatt position och att ett antal studenter fått känna runt i mitt ytterst privata och mest intima ställe på 2löpande band"...  Det är varken respektfullt mot patienten eller ens etiskt.
    Går det möjligtvis till så även med sövda män som undergår något fr prostatatan t.ex? Läggs de medvetslösa i allehanda positioner så att studenter kan komma in en efter en och känna hur det känns via anus när en man har prostatacancer/problem?
    Gör det det utan att fråga frst så är det lika illa så klart,men jag undrar jag...

Men visst; studenter måste såklart få lära sig, vi vill ju ha duktiga och utbildade doktorer, men då får man fråga först! Det fnns alltid de som kommer säga ja och de som kommer säga nej...

• Bellbox

Ps: Patienten är ALLTID i ett underläge då man just är patient, vilket är lätt att glömma,  och är där för att man behöver vård. Patienten är ju beroende av att få vård och att läkaren gör sitt bästa. Man kan ALDRIG komma och påstå att patienten MÅSTE ta emot en student i en känslig situation. Jag fick svaret i en annan tråd från en studnet att deras handläggare säger "vi frågar alltid patienten direkt inför studenten för då säger de ja oftast. Frågar vi innan studenten är i rummet säger de oftare nej". Det lät väl "bra" men samtidigt om man vände på det så fick jag känslan av att man utnyttjade folks ovilja att våga säga nej
    Men det är ju i.o.f upp till var och en att vara viljestark och stå för vad man svarar oavsett om det är ja eller nej

• logg81
    Frila2 skrev 2009-12-29 08:45:29 följande:
    Just den här undersökningen som kvinnan i fråga genomgick är alltid i narkos. Inte för att det ska mildra obehag eller liknande utan av rent medicinska skäl. Om man ska diagnistisera hur utbredd en livmoderhalscancer (eller andra gynekologiska cancersorter) är så gör man det genom en gynekologisk undersökning. Det går inte att i vaket tillstånd vara så avslappnad som det krävs för att läkaren ska kunna känna ordentligt. Varje gång man spänner sig så arbetar en muskel och när man gör undersökningen för att leta efter minsta lilla knottra, bula etc så kan det ställa till det. Alltså sövs man alltid inför undersökningen. Detta är alltså ingen standardundersökning som man gör hos sin barnmorska.
    I det läget så är studenten välkommen in i rummet men jag vill inte att denne ska undersöka. Studenten kan lära sig otroligt mycket bara av att vara närvarande och jag hoppas att denne inte tar illa vid sig att jag inte vill bli klämd och känd på i onödan.

Däremot känner jag som "Me och Mike"... De ska undersöka våra barn...

Äh... jag vet inte... jag har lite svårt att sätta mej in i det hela. Eller... egentligen inte då jag redan varit med om svår tumörsjukdom och undersökande studenter.... men då var jag inte gammal nog att ta beslut själv. Det gjorde mamma åt mej...

Det kanske vore bra om man hade som i USA, ett papper man får skriva under på om man godkänner studenter eller inte. Då kan det omöjligt uppstå missförstånd om man har det svart på vitt i journalen...
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • TaBz

När jag skulle sövas för kirurgisk abort på Huddinge för en massa år sedan frågade de de om studenter fick vara med, vilket jag sa ok till. Helt oproblematiskt för mig i det sammanhanget.

Men om jag INTE fått information och möjlighet att säga nej, och sen fått reda på att jag använts i undervisningssyfte utan min vetskap hade jag känt mig utnyttjad och respektlöst behandlad, helt klart.

• bridezilla
    Bellbox skrev 2009-12-29 08:58:21 följande:
    Läggs de medvetslösa i allehanda positioner så att studenter kan komma in en efter en och känna hur det känns via anus när en man har prostatacancer/problem?
    Fast så gick det ju inte till. Studenterna fick göra samma undersökning som den ordinarie läkaren gjorde och som patienten hade blivit sövd för att göra. Det var inget extra som gjordes för att studenterna skulle få känna.
  • Molson Canadian

Ja, det skulle jag. Har inga problem med det alls och bidrar gärna till att vi får fler gynekologer.

• Bellbox
    bridezilla skrev 2009-12-29 09:32:22 följande:
    Fast så gick det ju inte till. Studenterna fick göra samma undersökning som den ordinarie läkaren gjorde och som patienten hade blivit sövd för att göra. Det var inget extra som gjordes för att studenterna skulle få känna.
    ja men om en hel del studenter går in och gör exakt samma sak på en nedsövd pat utan dess godkännande för att känna så tycker jag ändå det är "löpande band principen" om först den ene sen den andre
    Hade patienten fått säga nej så hade det ju BARA varit Dr som gjorde exakt samma sak (alltså bara EN person istället för kanske 5 som utförde samtliga moment)
  • bridezilla
    Bellbox skrev 2009-12-29 09:35:17 följande:
    ja men om en hel del studenter går in och gör exakt samma sak på en nedsövd pat utan dess godkännande för att känna så tycker jag ändå det är "löpande band principen" om först den ene sen den andre Hade patienten fått säga nej så hade det ju BARA varit Dr som gjorde exakt samma sak (alltså bara EN person istället för kanske 5 som utförde samtliga moment)
    Ja absolut Jag tyckte bara det lät som att du trodde att kvinnan blivit sövd för ngt annat men sen hade de monterat upp henne i gynställning enbart för att studenterna skulle få undersöka henne.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?