Frila2 skrev 2009-12-29 08:45:29 följande:
Just den här undersökningen som kvinnan i fråga genomgick är alltid i narkos. Inte för att det ska mildra obehag eller liknande utan av rent medicinska skäl. Om man ska diagnistisera hur utbredd en livmoderhalscancer (eller andra gynekologiska cancersorter) är så gör man det genom en gynekologisk undersökning. Det går inte att i vaket tillstånd vara så avslappnad som det krävs för att läkaren ska kunna känna ordentligt. Varje gång man spänner sig så arbetar en muskel och när man gör undersökningen för att leta efter minsta lilla knottra, bula etc så kan det ställa till det. Alltså sövs man alltid inför undersökningen. Detta är alltså ingen standardundersökning som man gör hos sin barnmorska.
I det läget så är studenten välkommen in i rummet men jag vill inte att denne ska undersöka. Studenten kan lära sig otroligt mycket bara av att vara närvarande och jag hoppas att denne inte tar illa vid sig att jag inte vill bli klämd och känd på i onödan.
Däremot känner jag som "Me och Mike"... De ska undersöka våra barn...
Äh... jag vet inte... jag har lite svårt att sätta mej in i det hela. Eller... egentligen inte då jag redan varit med om svår tumörsjukdom och undersökande studenter.... men då var jag inte gammal nog att ta beslut själv. Det gjorde mamma åt mej...
Det kanske vore bra om man hade som i USA, ett papper man får skriva under på om man godkänner studenter eller inte. Då kan det omöjligt uppstå missförstånd om man har det svart på vitt i journalen...