• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Mei

Bite me skrev 2009-12-28 18:58:28 följande:

Nej, precis som att jag helst inte låter studenter eller AT-läkare behandla mina barn, jag vill ha kompetent personal, lära sig får de göra på någon annan.
    AT-läkare är svåra att välja bort. De jobbar. Studenter får inte behandla på egen hand.
  • Bite me
    Mei skrev 2009-12-28 19:01:55 följande:
    Bite me skrev 2009-12-28 18:58:28 följande:
    AT-läkare är svåra att välja bort. De jobbar. Studenter får inte behandla på egen hand.
    Jag är införstådd i skillnaden, därav att jag skrev, studenter OCH AT-läkare, o ja, de är svåra att välja bort, men det går.
  • Mei

Bite me skrev 2009-12-28 19:05:56 följande:

Jag är införstådd i skillnaden, därav att jag skrev, studenter OCH AT-läkare, o ja, de är svåra att välja bort, men det går.
    ok, sorry kunde inte låta bli att vara petimeterartad
  • Tecken

Ja, om jag är nedsövd så märker jag ju inte av det. Dessutom har ju studenterna alltid handledare med sig. Självklart ska jag bli tillfrågad innan, allt annat är ju integritetskränkande.

• Bite me
    Mei skrev 2009-12-28 19:09:51 följande:
    Bite me skrev 2009-12-28 19:05:56 följande:
    ok, sorry kunde inte låta bli att vara petimeterartad
    helt ok att vara noggrann.
  • Themis

Jag har redan blivit gynundersökt flera gånger med studenter eller AT-läkare närvarande eller inblandade, jag är uppenbarligen den enda i västra Skåne som vågar eller nåt...?

Snälla låt de stackarna vara med om du inte har blivit utsatt för övergrepp eller nåt annat traumatiserande, fatta hur svårt det är för lärarna att få igenom utbildningen på ett bra sätt om studenterna knappt har sett en patient när de kommer ut och ensamma ska undersöka?!?

Det är först då jag blir rädd på riktigt...

• Bevabus

Nej.
    Jag har inget emot att dem får lära sig saker, men då får dem faktiskt ta och lära sig sånt när jag är vaken! Ogillar starkt tanken på att inte har någon kontroll över vad folk gör där nere på mig.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?