• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Bellbox
    bridezilla skrev 2009-12-29 09:40:05 följande:
    Ja absolut Jag tyckte bara det lät som att du trodde att kvinnan blivit sövd för ngt annat men sen hade de monterat upp henne i gynställning enbart för att studenterna skulle få undersöka henne.
    nej så illa tror jag inte var var
    Bra att du frågade!
  • Saaaraa

Nej det skulle jag inte vilja. Skulle kännas konstigt och obekvämt. En studerande skulle gärna få vara med om jag var vaken, men inte i sövt tillstånd.

Minns att jag blev tömd på urin när jag var sövd en gång, bara att de sa att de gjort det när jag sov kändes konstigt...

• secca

klart jag skulle samtycka vi måste få mer nyutbildade gynekologer och hur skulle de lära sig yrket om de inte får "praktisera"...

• Tinko

Bite me skrev 2009-12-28 21:23:05 följande:

Låter ingen student o helst ingen AT komma i närheten av mig eller mina barn, att lära sig för de göra på andra, när jag söker vård förväntar jag mig kompetent personal.
    Men hur ska studenterna kunna bli kompetenta om de inte får lära sig på levande människor? Det finns ju alltid minst en behörig bredvid som stoppar i god tid om eleven skulle råka göra något fel.
  • uniMog

Go ahead! Jag uppskattar att de frågar men skulle inte bli upprörd om jag fick veta i efterhand att de inte frågat.

I can Cum Lauder
  • cloudberry79

Inte utan att fråga först! Jag har inget emot studenter i vaket tillstånd, så jag har inget emot dem om jag skulle vara nedsövd heller, men jag vill bli tillfrågad!

• Lonicera
    Tinko skrev 2009-12-29 10:21:41 följande:
    Det finns ju alltid minst en behörig bredvid som stoppar i god tid om eleven skulle råka göra något fel.
    Inte om studenten slinter med något verktyg...
  • Bite me
    Men hur ska studenterna kunna bli kompetenta om de inte får lära sig på levande människor? Det finns ju alltid minst en behörig bredvid som stoppar i god tid om eleven skulle råka göra något fel.
    De får väl lära sig på andra, men de får inte använda mig eller mina barn som försökskaniner.
  • konkelbär
    Bite me skrev 2009-12-28 21:23:05 följande: Men hur ska studenterna kunna bli kompetenta om de inte får lära sig på levande människor? Det finns ju alltid minst en behörig bredvid som stoppar i god tid om eleven skulle råka göra något fel.
    Varför kan inte studenterna lära sig på levande människor som tycker att det är OK? Måste studenterna lära sig på folk som absolut inte vill?

Varför är det så oerhört svårt att respektera folks känslor i etiska dilemman som detta?
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:19:44 följande:
    Varför kan inte studenterna lära sig på levande människor som tycker att det är OK? Måste studenterna lära sig på folk som absolut inte vill? Varför är det så oerhört svårt att respektera folks känslor i etiska dilemman som detta?
    Problemet uppstår väl när inte tillräckligt många tycker att det är ok. vilket leder till färdiga läkare som inte har tillräcklig erfarenhet och praktik. vilket leder till att fler läkare upplevs som osäkra och fumliga. vilket leder till att fler kvinnor upplever undersökningarna som jobbiga. vilket leder till att fler kvinnor vägrar studenter.... etc etc.
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?