• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • My Girls

Aldrig i livet! Vill knappt undersökas i vaket tillstånd!

Don´t knock it ´til you try it!
  • iolanthe
    Miss Lau skrev 2009-12-28 15:11:49 följande:
    Ja, om det är en undersökning om vanligtvis görs under narkos. Nej, om det är en undersökning som vanligtvis görs på en vaken patient, då vill jag också vara vaken. Men jag ställer upp även på den.
    Håller med
  • Boktokig

Inga bekymmer alls för min del. De måste ju få chansen att lära sig och jag bryr mig inte det minsta om det så är 20 studenter som står i en cirkel och glor. Hade jag varit vaken hade det väl räckt med en eller 2, men om jag vore sövd märker jag ju inget ändå.

• Becca1986

Hade jag vetat att några studenter gjort ett undersökning på mig utan att frågat först hade jag blivit förbannad, jag hade absolut givit mitt samtycke bara jag blivit tillfrågad först. En principsak.

• Tinko

Röstade ja!

Blir fundersam när folk skriver att dom inte heller i vaket tillstånd tillåter studenter. Gäller det bara vid gyn-undersökningar eller vid alla undersökningar?
    För mig är det en självklarhet att i den mån det går låta studenter göra undersökningar... Som sagt, hur ska dom annars lära sig?

• froppen
    Tinko skrev 2009-12-28 20:48:27 följande:
    Röstade ja! Blir fundersam när folk skriver att dom inte heller i vaket tillstånd tillåter studenter. Gäller det bara vid gyn-undersökningar eller vid alla undersökningar? För mig är det en självklarhet att i den mån det går låta studenter göra undersökningar... Som sagt, hur ska dom annars lära sig?
    Jag öppnar inte mitt armveck för vem som helst!
  • Tinko
    froppen skrev 2009-12-28 20:50:35 följande:
    Jag öppnar inte mitt armveck för vem som helst!
    Nä herregud, det förstår jag väl! Armvecket är heligt, men murven får vem som helst kika in i

Nä men seriöst, jobbar själv inom vården som undersköterska och när jag var ute på mina praktiker så hände det ibland att folk med skitsura när dom fick vet att det var jag som elev som skulle ta ett venprov. Då var det bara att stiga åt sidan och vänta på en "snäll patient".
  • Bite me
    Tinko skrev 2009-12-28 20:48:27 följande:
    Röstade ja! Blir fundersam när folk skriver att dom inte heller i vaket tillstånd tillåter studenter. Gäller det bara vid gyn-undersökningar eller vid alla undersökningar? För mig är det en självklarhet att i den mån det går låta studenter göra undersökningar... Som sagt, hur ska dom annars lära sig?
    Låter ingen student o helst ingen AT komma i närheten av mig eller mina barn, att lära sig för de göra på andra, när jag söker vård förväntar jag mig kompetent personal.
  • bridezilla

Ja, är jag ändå sövd kan de få rota runt bäst de vill, det är inte ngt jag skulle ha ont av. Däremot skulle jag inte vilja bli udnersökt av en student när jag är vaken, men det är pga smärtproblematik, annars hade jag inte haft några problem med det då heller.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?