• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Frila2
    Bite me skrev 2009-12-28 22:15:30 följande:
    Vad blir fel? Jag skriver ju bara hur jag upplever vården i Sverige, o min upplevelse kan ju inte vara "fel". Men så upplever jag det, att vården inte blir lika bra då den inte utförs lika effektivt när en student också ska undersöka en patient.
    Det var inte till dig jag menade att det blir fel. Orkade inte göra ett nytt inlägg och gjorde för lite mellanrum. Sorry!

Jag menade att diskussionen i tråden från start är skev eftersom det i TS låter som att man ska frivilligt lägga sig i gynstolen, sövd, bara för att kandidterna ska få undersöka. I verkligheten är det så att personen sövdes för att gynundresöka pga cancermisstanke och att studenterna kom in under undersökningen. Hon skulle alltså undersökas, men inte av dem. Jag tycker ALDRIG att dte är ok att undersöka någon utan medgivande.
  • FH Mamma

ja under förutsättning att jag är sövd pga något gynekologiskt.

• Frila2
    Bite me skrev 2009-12-28 22:15:57 följande:
    Talar du som patient eller som någon som arbetar inom vården nu?
    Tyvärr är min upplevelse som patient rätt usel. Vet att jag endast var nöjd med läkarna men jag var så sjuk att jag inte har en aning om det fanns några AT som behandlade eller undersökte mig. En AT (eller ST) var med på några ultraljud bara.
    Så det var som personal som min upplevelse är att AT-läkarna kan lägga mcket mer tid och kraft på patienterna.
    Vår ena överläkare är precis så blasé som bridezilla beskrev. Dock extremt kunnig och läkare från hela Sverige ringer och rådfrågar och patienterna vill ha honom för atthan är så duktig. Sedan har han brister som gör att ATläkarna är som en dröm.
  • Mary Jo

Ja absolut så länge jag blir tillfrågad först. har aldrig sagt nej till att en läkarstudent ska få vara med o lära sig

• Joual

Vårdstudenter av olika slag får gärna vara med när jag har kontakt med sjukvården, vilket inkluderar besök hos gynekologen. Har aldrig nekat till detta. Så.. ja, jag tycker att det är helt okej att bli gynundersökt av läkarstudenter SÅ LÄNGE JAG ÄR VAKEN. Däremot är det inte okej under narkos.

• bridezilla
    Joual skrev 2009-12-28 22:49:04 följande:
    Vårdstudenter av olika slag får gärna vara med när jag har kontakt med sjukvården, vilket inkluderar besök hos gynekologen. Har aldrig nekat till detta. Så.. ja, jag tycker att det är helt okej att bli gynundersökt av läkarstudenter SÅ LÄNGE JAG ÄR VAKEN. Däremot är det inte okej under narkos.
    Varför inte i narkos?
  • Joual
    bridezilla skrev 2009-12-28 23:04:43 följande:
    Varför inte i narkos?
    För att jag vill veta vad som händer, helt enkelt. Det gör jag inte om jag är sövd. Och är jag sövd kan inte heller läkarstudenterna kommunicera med mig och ställa frågor, vilket jag tycker är en viktig del av det hela.
  • ming

Ja, självklart, fast jag tycker ju att de ska tala om det innan. Men mer att de talar om att "nu kommer studenter att titta också", mer än att de frågar att det är okej. Studenterna måste också få lära sig hitta livmodercancer och annat, hur ska de annars bli bra läkare?

• bridezilla
    Joual skrev 2009-12-28 23:08:04 följande:
    För att jag vill veta vad som händer, helt enkelt. Det gör jag inte om jag är sövd. Och är jag sövd kan inte heller läkarstudenterna kommunicera med mig och ställa frågor, vilket jag tycker är en viktig del av det hela.
    Okej
    Fast en palpation i narkos kan ju inte utföras om patienten inte är sövd, så i det momentet kan ju kommunikation inte ingå.
  • Frila2
    Joual skrev 2009-12-28 23:08:04 följande:
    Det kan jag helt förstå. Dock är det så när det gäller just den undersökningen som man pratar om så kan man inte undersöka utan att man är sövd. Man kan aldrig slappna av tillräckligt för att läkaren ska kunna känna ordentligt. Man känner både vaginalt och rektalt och det är inte trevligt när man är vaken.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?