• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Joual

Tja, om jag visste exakt vad som skulle göras och i vilket fall som helst skulle bli sövd så skulle jag kanske överväga att tillåta det. Men att undersöka patienter utan deras tillstånd tycker jag är helt förkastligt, oavsett om det är en gynundersökning eller något annat.

• Elijn

Mja, jag skulle nog gå med på det.. fast då vill jag vara vaken.

• drever

nej inte för min ena del det skulle jag inte är för rädd att dom ska pilla fel och ställa till med mer besvär än innan:)

• Miss Cee

Svarade nej.

Jag skulle gå med på det OM: det skedde när jag var vaken, blev tillfrågad innan och det handlade om 1-2 extra personer som skulle vara med. Jag har INTE ställt upp på att 10 extra personer stod med i rummet vid min gyn-undersökning.

Ev. om det av någon outgrundlig anledning inte gick att genomföra denna typ av undersökning av mig som vaken, så skulle jag kunna gå med på det, under förutsättning att jag dels fått anledningen tydligt förklarad för mig, och dels fick veta vilka som skulle göra det.

• Miss Cee

Kan tillägga att jag under min grav blev undersökt av en student vid ett tillfälle då jag besökte mvc. Villket var helt ok för mig, eftersom det skedde efter att hon presenterat sig och sin närvaro och frågat om det var ok.

• Jag kom inte på något bättre

Nej, inte sövd.
    jag blev tillfrågad ifall jag kunde låta en läkarstudent undersöka mig en gång då jag var gravid. visst tänkte jag. de får ju endå lära sig någonting..

Men för fasiken aldrig när man är sövd utan att blivit tillfrågad!

• Miss Cee
    Tinko skrev 2009-12-28 20:54:05 följande:
    Nä herregud, det förstår jag väl! Armvecket är heligt, men murven får vem som helst kika in i Nä men seriöst, jobbar själv inom vården som undersköterska och när jag var ute på mina praktiker så hände det ibland att folk med skitsura när dom fick vet att det var jag som elev som skulle ta ett venprov. Då var det bara att stiga åt sidan och vänta på en "snäll patient".
    I det läget skulle jag dessvärre också "skicka bort dig". Helt enkelt för att jag är rejält svårstucken och tycker att det är skitjobbigt att ta blodprov. Det funkar enbart att sticka mitt på min ena underarm, och det brukar ändå avverkas 2-3 vanliga sköterskor som misslyckas. Sen hämtar de den mest rutinerade på hela avdelningen och då fixar hon det om jag har tur.
    Jag tar numera inga prov alls på vanlig avdelning, utan går alltid direkt upp till labb eftersom de på vanliga ställen helst inte vill sticka mig.

Så en extra person med bristande erfarenhet hade inte fått sticka mig. Jag är fullt medveten om att man måste få öva, men då får man öva på de som inte redan har ett helvete med undersökningen.
  • Tindragull
    Tinko skrev 2009-12-28 20:54:05 följande:
    Nä herregud, det förstår jag väl! Armvecket är heligt, men murven får vem som helst kika in i Nä men seriöst, jobbar själv inom vården som undersköterska och när jag var ute på mina praktiker så hände det ibland att folk med skitsura när dom fick vet att det var jag som elev som skulle ta ett venprov. Då var det bara att stiga åt sidan och vänta på en "snäll patient".
    Tja...efter att ha råkat ut för ett antal elever så väljer jag numera bort dem... Jag är rätt ordentligt svårstucken och efter att ha blivit söndergrävd i armvecket ett antal gånger så ber jag nu om personal som är riktigt duktiga på det de gör...
    Hade jag däremot varit lättare att sticka så hade du fått öva hur mycket du ville på mig, det lovar jag!
  • Polly S

det beror faktiskt på vad det gällde.
    var undersökningen pga ngt jag mådde dåligt över och stressade för ändå så skulle jag säga nej, annars vore det OK.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?