• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Lincon

Ja, men jag vill gärna bli tillfrågad INNAN, annars känns det som ett övergrepp!

• snillis

Nej, inte som sövd.
    I vaket tillstånd har jag blivit undersökt utan och innan av Umeås läkarstudenter under min första graviditet och senare. Inga som helst problem.
    Men med en historia av övergrepp vill jag ha koll på vem som är där och gräver

• Laire

Ja, det skulle jag göra MEN det är vidrigt när det görs utan samtycke!

Om läkarstudenter aldrig fick testa själva så får vi ett jäkla problem när alla läkare som finns idag och som kan dör av... Det måste även vara svårt att klara läkarlinjen om man bara ska lära genom att observera och läsa teori.

• Krokant

Har hört historier från AT-läkare och är inte intresserad av att genomgå några undersökningar av läkare utan tillräcklig erfarenhet. Så mitt svar är NEJ! Samtidigt så måste de ju lära sig. Men jag har varit nåldyna tilläckligt!

• Bite me
    nollåtta skrev 2009-12-28 21:57:53 följande:
    Bite me skrev 2009-12-28 21:55:29 följande:
    Verkar jobbigt att vara så misstänksam mot en hel yrkeskår. Kan förstå att man inte vill ha en student närvarande men en AT-läkare kan ej klassas som en student, det är en färdig läkare.
    Min erfarenhet har lärt mig att man tyvärr inom svensk vård måste vara kritisk o misstänksam, tragiskt men sant.
  • Stackhouse

Ja om de frågade mig skulle jag kanske kunna tänka mig det. Men fan vad jag skulle bli förbannad om jag fick veta att jag varit nån slags försöksdocka när jag var sövd!

Väntar nu på en gyn op och ska vara sövd och kommer absolut att säga till om detta innan!

• Krokant

Håller med Bite me. Men måste ha huvudet på skaft.

• Frila2
    Bite me skrev 2009-12-28 22:05:31 följande:
    Min erfarenhet har lärt mig att man tyvärr inom svensk vård måste vara kritisk o misstänksam, tragiskt men sant.
    Så kan det nog vara ja.

Men det blir så fel i trådar som den här för all information och fakta har inte ens nästan kommit fram.
  • Thursday

Bite me skrev 2009-12-28 21:53:14 följande:

Jag vill inte att de lär sig på mig, de ska vara fullärda o kompetenta då jag träffar någon när jag söker vård. Jag är ingen försökskanin, det får andra vara, o nej, det är inte kompetent vård då undersökningarna drar ut på tiden så att studenter ska få känna o fundera för att sedan samråda med ansvarige läkare.
    Nu vet jag inte vad du har varit med om, men jag har då aldrig varit med om att studenten svarar för vården (vilket det låter på dig som), utan att det också får möjlighet att göra den undersökning som min behandlande vårdgivare (läkare, barnmorska) också gör. Visst, det tar lite längre tid, det håller jag med om och har man inte de extar fem minuterna i sitt liv så visst, men att det skulle göra vården i sig sämre, det köper jag helt enkelt inte.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?