• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • blå fisk

Ja, det tror jag. Det beror kanske lite på vad anledningen till narkosen skulle vara.

• Isme

Självklart. Läkare studerar knappast till läkare för att de får chans att titta i sövda kvinnors underliv.

• Kya

javisst skulle jag godkänna det. finns väl ingen anledning att neka? hur ska studenterna lära sig vad de ska göra annars?

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Linda Al

Uhuuuu, aldrig i livet! Jag har redan extremt mkt gyn-skräck som det är, så tanken på att jag dessutom inte skulle kunna ha den kontrollen man har i vaket tillstånd, får mig at ryyyyysa.

• Neko

Ja om jag skulle gynundersökas ändå under narkosen (i samband med abort eller liknande). Inte om det var av en helt annan anledning.

• Parniara

Ja men max 1, inte ett helt gäng.

• Bite me

Nej, precis som att jag helst inte låter studenter eller AT-läkare behandla mina barn, jag vill ha kompetent personal, lära sig får de göra på någon annan.

• Pemmel

Absolut. Skulle vara mer skeptisk mot det om jag var vaken.

• hej att

Ja troligtsvis, men jag tycker att man ska få bli tillfrågad först.

• sheeba

Nej inte som sövd vill ändå veta vad de pysslar med.
    Var med om det en gång tror med andra barnet då var där en elev och hans handledare frågade om han fick känna och självklart fick han det. Där ser jag inga bekymmer i det. men som sagt jag vill vara vaken.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?