• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Wicktoria
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:12:49 följande:
    Det är ju visst grejen??? Tråden handlar ju om ifall man SKULLE samtycka. Inte om man tycker det är ok att de undersöker folk till höger och vänster utan att fråga.
    men du vet en diskussion kan ta olika former. Eftersom vi uppenbarligen sitter på olika tankar om vad som är ett övergrepp så kan väl det vara intressant att diskutera? får man bara svara på TS fråga och sen vara tyst? man måste ju få spekulera vidare.
  • Cinza

Ja jag skulle samtycka och har gjort det vid ett tillfälle. Jag skulle skrapas efter ett MA och tillfrågades om det var ok om två läkarstudenter var med. Måste dock hålla med Pejgan, jag hade lätt kunnat hoppa över hälsningarna och handskakningarna innan, men jag förstår fullt och fast att andra inte tycker så.

• Mei
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:10:41 följande:
    'men det är inte det som är grejen!!!Man ska ha rätt att säga nej ifall man inte vill, vilket man inte har idag. sen jätte bra om vissa tycker det är ok.
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:15:51 följande:
    men du vet en diskussion kan ta olika former. Eftersom vi uppenbarligen sitter på olika tankar om vad som är ett övergrepp så kan väl det vara intressant att diskutera? får man bara svara på TS fråga och sen vara tyst? man måste ju få spekulera vidare.
    Fast du invände just mot någon som svarade på TS fråga med att citera inlägget och skriva "det är inte det som är grejen!!!"
    Får man inte svara på TS fråga?
  • pönz
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:58:58 följande:
    Menar du att du tror att de sövde henne ENBART för att studenterna skulle få undersöka henne? :-O
    Öh nej, det vet jag att de inte gjorde.
    Jag bara undrar varför de passar på att undersöka henne när hon sov. Vad var syftet med det? Varför inte vänta tills hon är vaken? Eller om det handlar om tidspress etc, då kan de väl iaf fråga henne först.

Uppenbarligen tyckte de att en kvinna som sover - inte kan säga ifrån - samtycker - henne kan vi göra vad vi vill med.
    Typ, "jaha nu ska vi se, det var dags för att undersöka en kvinnas underliv, hmm hmmm, jamen här inne på sal 7 ligger en kvinna i narkos, henne kan vi gå in till och kolla".

Hade hon varit vaken så hade de varit tvungna att fråga och då hade de eventuellt fått ett nej (vilket innebär mer tidspress), därför gjordes det under narkos, är min uppfattning. För en kvinna under narkos kan inte säga nej.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Stinky

Ja, det skulle jag. Jag vill inte ha sämre läkare i framtiden.

• Coursell
    Det är ju DET som diskuteras i den ANDRA tråden
    Här är det ju en helt annan sak vi diskuterar.

Ja, jag skulle ge mitt samtycke till att en eller två studenter kanske gjorde det, men inte ett helt gäng som jag uppfattar att det handlade om i den andra tråden.

Det krävs som sagt att man ställer upp lite själv också för att få fram bra, nya läkare.
    Naturligtvis förstår jag de som har svårt för detta också av olika anledningar.
  • uniMog
    men.. då kan du ju inte säga "det är inte grejen" när folk svarar på orginalfrågan!
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:14:12 följande:
    jo där håller jag med dig till 100% jag vill inte heller skaka hand med praktikanter, det känns märkligt. Men jag skulle vara tacksam om någon frågade mig innan jag sövdes "är det ok med dig att praktikanter kommer in under narkosen och undersöker dig?"
    Ja och jag skulle föredra att de inte frågade, men anser att eftersom det är en känslig fråga så SKA de fråga. Även om det för MIG personligen skulle vara att föredra att de bara gjorde sitt jobb. Vilket det är för mig.
    I can Cum Lauder
  • Floriano Lutrell

Ise 27 skrev 2009-12-29 12:13:49 följande:

Floriano Lutrell skrev 2009-12-29 12:06:08 följande:
    Det har väl hänt att man dåsat till antar jag =)Och jag tycker att det är ett utmärkt exempel. En läkarstudent gör det av rent medicinska skäl, jag hade fan inte brytt mig om själva tomten stått där och kollat läget om det bara fanns ansvariga läkare med under ingreppet. Men det är ju jag. Andra får tycka som de vill men JAG har fullt förtroende för vården i Sverige.
    Och då skulle det varit okej om hans polare "undersökte" dig lite också medan du sov eller?
    Jag har absolut inga problem med kandidater, så länge man blir tillfrågad innan. Det blir man ju dock inte alltid. Har till och med råkat ut för kandidater som stått där och pillat utan att jag blivit tillfrågad i vaket tillstånd. Nåt förtroende för svensk vård har jag tyvärr inte. Efter många år av läkarbesök har många av mina fördomar besannats.
  • pönz

Könsstympning görs också i medicinskt syfte, så det är inte övergrepp?
    (medicinskt syfte för dem... att vi tycker att det är i skrock-syfte spelar ingen roll)

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Matruskan77

Ja, jag skulle tillåta det, för att de som utbildar sig till läkare behöver ju faktiskt lära sig och det gör man inte enbart med böckerna utan på riktiga människor men det ska inte vara tillåtet om man inte frågat patienten om lov först, man kan skriva på ett godkännande innan operationen att man går med på det.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?