• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • frux

Gud så känsliga alla är. Jag skulle helt klart låta läkarstudenter undersöka mig utan narkos också- ser inte problemet (sålänge det inte gör ont).
    Tycker vi ska avdramatisera det hemska med att visa upp skötet- jag själv tycker det är samma sak att ligga i gynstol som i tandläkarestolen- och självklart får tandläkarstudenter kika i min mun.....

• Molson Canadian
    Champagne skrev 2009-12-29 13:25:15 följande:
    Min moderatorstatus har inte med din fråga att göra, så vänligen lämna det utanför Jag svarade nej på frågan och lade sen till en tilläggskommentar .
    Jo, det har med frågan att göra då jag förutsätter att man har koll på vad som är TS och inte när man är moderator. Men det ska jag uppenbarligen inte göra.
  • ming

Skulle lika många reagera på om det gällde ett ingrepp i tex buken? Säg att man ska ta bort blindtarmen och läkarstudenter är med utan att man visste om det innan. Skulle man bli lika upprörd?

• Bellbox
    ming skrev 2009-12-29 13:53:00 följande:
    Skulle lika många reagera på om det gällde ett ingrepp i tex buken? Säg att man ska ta bort blindtarmen och läkarstudenter är med utan att man visste om det innan. Skulle man bli lika upprörd?
    ja sakfrågan är ju att/om det sker utan att Dr gjort sin plikt och bett om patientens godkännande på förhand!
    Om 6 personer istället fr 1 Dr ska utföra samma undersökning/procedur så förlänger det dels operationen i sig (om det är en operation) och risken för att något tillstöter ökar något (minimalt men ändå) Man SKA få säga ja eller nej. Punkt slut
  • ming
    Bellbox skrev 2009-12-29 13:57:14 följande:
    ja sakfrågan är ju att/om det sker utan att Dr gjort sin plikt och bett om patientens godkännande på förhand! Om 6 personer istället fr 1 Dr ska utföra samma undersökning/procedur så förlänger det dels operationen i sig (om det är en operation) och risken för att något tillstöter ökar något (minimalt men ändå) Man SKA få säga ja eller nej. Punkt slut
    Jag upplever det iofs som att kvinnan det handlar om blev upprörd mest för att det handlar om att de tittade i hennes underliv, och inte för att riskerna ökar. Och det är ju konstigt att det skulle vara mer "hemskt" när det är underlivet än någon annan kroppsdel.
  • Bellbox
    ming skrev 2009-12-29 14:05:02 följande:
    Jag upplever det iofs som att kvinnan det handlar om blev upprörd mest för att det handlar om att de tittade i hennes underliv, och inte för att riskerna ökar. Och det är ju konstigt att det skulle vara mer "hemskt" när det är underlivet än någon annan kroppsdel.
    Jag upplevde det som att hon var upprörd över att inte ha blivit tillfrågad...

Jag är som sagt för studenter i sig för såklart måste man lära sig, men vill absolut bli tillfrågad & KUNNA ha chansen att säga nej, särsklt säga nej vid något specifikt tillfälle som kanske känns jobbigt för mig (har haft studenter vid missfall, förlossning, hudklinik, akuten, ja you name it)
  • iolanthe

Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:18:05 följande:

Fast det är - återigen - inte premissen i TS. Frågan är: Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? Det är alltså inte fråga om att få veta efteråt att man har blivit undersökt utan om du skulle samtycka till undersökning av läkarstudenter under narkos.
    Ok, och då är mitt svar det beror på i vilket syfte. Är det en student/läkare om utbildar sig inom just det området så ok. Är det en skolklass som första gången ska göra en gyn.undersökning så nej.
  • bigmomma

Alltså, om de skulle fråga mig innan så skulle jag tyckt att det var ok, däremot inte om de hade sagt det i efterhand.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?