• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Molson Canadian
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:08:22 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-12-29 12:05:03 följande:
    och ditt problem är?
    Att du gör om premissen i TS.
  • Molson Canadian
    pönz skrev 2009-12-29 12:31:27 följande:
    Ett nej betyder inte att de inte får undersöka öht, men man kanske vill bli undersökt i vaket tillstånd.Jag röstade nej, men jag har inget emot att de undersöker i vaket tillstånd. Jag vill kunna SE den som petar mig mellan benen. Jag tror att många tänker så.
    Gäller det alla undersökningar eller bara just gynundersökningar?
  • olandstoken
    Stinky skrev 2009-12-29 12:28:23 följande:
    Måste säga att jag är förvånad över att så många röstar "nej". Jag antar att ni vill ha sämre läkare i framtiden?
    Jag håller verkligen med dig stinky. Jag ser ern skrämmande sjukvård framför mig om AT-läkarna inte får lov att lära sig!
  • iolanthe

Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:06:36 följande:

Gäller det alla undersökningar eller bara just gynundersökningar?
    Nu har jag inte deltagit i diskussionen innan. Men åtminstone för mig är mitt underliv mycket mer privat och jag känner mig mer utlämnad i en gynstol än om det är min arm tex. som ska undersökas. Och att då bli sövd och efteråt få veta att flera studenter varit och undersökt mig i underlivet skulle vara fruktansvärt kränkande.
  • Champagne

Nej. Det hade inte känts bra att läkaren som jag rondar med har varit och grävt i mitt underliv i undervisningssyfte utan att jag har blivit tillfrågad ens. Det hade känts väldigt konstigt faktiskt.

• bridezilla
    pönz skrev 2009-12-29 12:34:39 följande:
    OK, det visste jag inte. Man kan alltså gräva runt med handen lite extra när någon sover eftersom personen inte känner av det och kan få ont av det, eller vaddå? För muttan borde ju kännas likadan för studenten, den ändras väl inte när man sover. Om syftet med den sovande kvinnan är att få ut mer av undersökningen så är jag med... Men självklart ska man fråga först ändå.
    Kvinnan skulle genomgå en palpation i narkos, dvs en gynundersökning i narkos som utförs just i narkos för att det är nödvändigt för den typen av undersökning. Det var alltså därför hon skulle sövas. Studenterna fick vara med och medverka vid den undersökningen som kvinnan var där för att göra, inget mer.
  • Molson Canadian
    iolanthe skrev 2009-12-29 13:12:51 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:06:36 följande:
    Nu har jag inte deltagit i diskussionen innan. Men åtminstone för mig är mitt underliv mycket mer privat och jag känner mig mer utlämnad i en gynstol än om det är min arm tex. som ska undersökas. Och att då bli sövd och efteråt få veta att flera studenter varit och undersökt mig i underlivet skulle vara fruktansvärt kränkande.
    Fast det är - återigen - inte premissen i TS. Frågan är: Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
    Det är alltså inte fråga om att få veta efteråt att man har blivit undersökt utan om du skulle samtycka till undersökning av läkarstudenter under narkos.
  • Molson Canadian
    Champagne skrev 2009-12-29 13:15:01 följande:
    Nej. Det hade inte känts bra att läkaren som jag rondar med har varit och grävt i mitt underliv i undervisningssyfte utan att jag har blivit tillfrågad ens. Det hade känts väldigt konstigt faktiskt.
    Läser inte ens du som moderator TS fråga?
  • Champagne
    Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:18:45 följande:
    Läser inte ens du som moderator TS fråga?
    Min moderatorstatus har inte med din fråga att göra, så vänligen lämna det utanför

Jag svarade nej på frågan och lade sen till en tilläggskommentar .
  • Krake

Har blivit undersökt av studenter flera gånger och aldrig upplevt det som ett problem. Men självklart ska man tillfrågas!

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?