• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Floriano Lutrell

Ise 27 skrev 2009-12-29 12:00:35 följande:

Jag svarade ja och det är för att jag inte är så petig, jag litar på sjukvården i Sverige. Det är väl värre att ta med nån okänd hem från krogen och låta honom peta i underlivet som man gjort förr och många gör idag...
    Du visste väl att krogkillen peta? Eller sov du?
  • Ett Liv

JA
    Om det som sagt frågar mig först men inte ett helt gäng.
    Frågar det inte skulle jag uppleva de väldigt kränkande och som grovt övergrepp.

• Wicktoria
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:05:01 följande:
    personligen skulle jag hellre inte veta om det men det är jag fullt medveten om att det inte är den gängse uppfattningen.
    då kanske du inte är rätt kandidat. Uppenbarligen tycker du då att det är jobbigt. då ska du ha rätt att säga nej
  • Wicktoria

Molson Canadian skrev 2009-12-29 12:05:03 följande:

Men herregud - LÄS TS, mänska! "Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? " Ser du att det står SAMTYCKA? Premissen i TS är alltså att samtycke föreligger. Inte det som du och andra hittar på.
    och ditt problem är?
  • Wicktoria
    Mandi74 skrev 2009-12-29 12:08:28 följande:
    Japp.. hade inte stört mig ett dugg.
    '

men det är inte det som är grejen!!!
    Man ska ha rätt att säga nej ifall man inte vill, vilket man inte har idag. sen jätte bra om vissa tycker det är ok.
  • uniMog
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:07:22 följande:
    då kanske du inte är rätt kandidat. Uppenbarligen tycker du då att det är jobbigt. då ska du ha rätt att säga nej
    Nej jag tycker inte det är ett dugg jobbigt att veta. De får undersöka mig hur mycket de vill så länge det leder till att vi får bättre förberedda läkare i framtiden. Men med några procents marginal så föredrar jag att inte veta eftersom jag tycker det är själva presentationen och all jäkla handskakning etc som är jobbig när det gäller kandidater.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:10:41 följande:
    ' men det är inte det som är grejen!!! Man ska ha rätt att säga nej ifall man inte vill, vilket man inte har idag. sen jätte bra om vissa tycker det är ok.
    Det är ju visst grejen??? Tråden handlar ju om ifall man SKULLE samtycka. Inte om man tycker det är ok att de undersöker folk till höger och vänster utan att fråga.
    I can Cum Lauder
  • Ise 27

Floriano Lutrell skrev 2009-12-29 12:06:08 följande:

Ise 27 skrev 2009-12-29 12:00:35 följande:
    Du visste väl att krogkillen peta? Eller sov du?
    Det har väl hänt att man dåsat till antar jag =)

Och jag tycker att det är ett utmärkt exempel. En läkarstudent gör det av rent medicinska skäl, jag hade fan inte brytt mig om själva tomten stått där och kollat läget om det bara fanns ansvariga läkare med under ingreppet. Men det är ju jag. Andra får tycka som de vill men JAG har fullt förtroende för vården i Sverige.
  • Wicktoria
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:11:20 följande:
    Nej jag tycker inte det är ett dugg jobbigt att veta. De får undersöka mig hur mycket de vill så länge det leder till att vi får bättre förberedda läkare i framtiden. Men med några procents marginal så föredrar jag att inte veta eftersom jag tycker det är själva presentationen och all jäkla handskakning etc som är jobbig när det gäller kandidater.
    jo där håller jag med dig till 100% jag vill inte heller skaka hand med praktikanter, det känns märkligt.
    Men jag skulle vara tacksam om någon frågade mig innan jag sövdes "är det ok med dig att praktikanter kommer in under narkosen och undersöker dig?"
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?