• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • uniMog
    pönz skrev 2009-12-29 12:25:15 följande:
    Öh nej, det vet jag att de inte gjorde. Jag bara undrar varför de passar på att undersöka henne när hon sov. Vad var syftet med det? Varför inte vänta tills hon är vaken? Eller om det handlar om tidspress etc, då kan de väl iaf fråga henne först. Uppenbarligen tyckte de att en kvinna som sover - inte kan säga ifrån - samtycker - henne kan vi göra vad vi vill med. Typ, "jaha nu ska vi se, det var dags för att undersöka en kvinnas underliv, hmm hmmm, jamen här inne på sal 7 ligger en kvinna i narkos, henne kan vi gå in till och kolla". Hade hon varit vaken så hade de varit tvungna att fråga och då hade de eventuellt fått ett nej (vilket innebär mer tidspress), därför gjordes det under narkos, är min uppfattning. För en kvinna under narkos kan inte säga nej.
    Okej. Jag uppfattade det som att kvinnan skulle sövas och då fick studenterna undersöka samtidigt. Jag förespråkar som sagt inte alls det som hände men jag tror inte de valde henne pga att hon var sövd heller. Men jag var inte med, jag vet inte.
    I can Cum Lauder
  • Stinky

Måste säga att jag är förvånad över att så många röstar "nej". Jag antar att ni vill ha sämre läkare i framtiden?

• pönz
    Stinky skrev 2009-12-29 12:28:23 följande:
    Måste säga att jag är förvånad över att så många röstar "nej". Jag antar att ni vill ha sämre läkare i framtiden?
    Ett nej betyder inte att de inte får undersöka öht, men man kanske vill bli undersökt i vaket tillstånd.

Jag röstade nej, men jag har inget emot att de undersöker i vaket tillstånd. Jag vill kunna SE den som petar mig mellan benen. Jag tror att många tänker så.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Mei
    pönz skrev 2009-12-29 12:25:15 följande:
    Öh nej, det vet jag att de inte gjorde.Jag bara undrar varför de passar på att undersöka henne när hon sov. Vad var syftet med det? Varför inte vänta tills hon är vaken? Eller om det handlar om tidspress etc, då kan de väl iaf fråga henne först.Uppenbarligen tyckte de att en kvinna som sover - inte kan säga ifrån - samtycker - henne kan vi göra vad vi vill med.Typ, "jaha nu ska vi se, det var dags för att undersöka en kvinnas underliv, hmm hmmm, jamen här inne på sal 7 ligger en kvinna i narkos, henne kan vi gå in till och kolla".Hade hon varit vaken så hade de varit tvungna att fråga och då hade de eventuellt fått ett nej (vilket innebär mer tidspress), därför gjordes det under narkos, är min uppfattning. För en kvinna under narkos kan inte säga nej.
    Att undersöka en vaken person och att undersöka en sövd person är när det gäller gynundersökningar två helt olika saker på många sätt. Bland annat känner man andra saker. Dvs undersökning av sövd person kan inte ersättas med undersökning av vaken person. Däremot ska man ju fråga först. Men det är inte så att man går runt på op en dag och letar folk att gynundersöka i smyg när man lika gärna kan vara nere på gynmott och träffa fler vakna kvinnor som svarar ja.

Var målet att undersöka så många som möjligt så skulle man stå på gynmott. Nu är målet att undersöka just i sövt tillstånd och då blir det färre men viktigt att få göra ändå.

Fortfarande så att man ska fråga först.
  • Stinky
    pönz skrev 2009-12-29 12:31:27 följande:
    Ett nej betyder inte att de inte får undersöka öht, men man kanske vill bli undersökt i vaket tillstånd. Jag röstade nej, men jag har inget emot att de undersöker i vaket tillstånd. Jag vill kunna SE den som petar mig mellan benen. Jag tror att många tänker så.
    Ok. Ibland måste patienter sövas ner för sin egen skull. Handlar det om ex. tumörer eller andra saker därnere, tror jag inte det skulle vara särskilt skönt att bli petad i underlivet utan narkos. Jag personligen bryr mig inte om jag ser eller inte ser den undersökande läkaren, då jag lär ha glömt bort ansiktet efter ett par dagar i alla fall. Läkare är lika opersonliga för mig som jag är för dem som patient.
  • pönz
    Mei skrev 2009-12-29 12:31:43 följande:
    Att undersöka en vaken person och att undersöka en sövd person är när det gäller gynundersökningar två helt olika saker på många sätt. Bland annat känner man andra saker. Dvs undersökning av sövd person kan inte ersättas med undersökning av vaken person. Däremot ska man ju fråga först. Men det är inte så att man går runt på op en dag och letar folk att gynundersöka i smyg när man lika gärna kan vara nere på gynmott och träffa fler vakna kvinnor som svarar ja. Var målet att undersöka så många som möjligt så skulle man stå på gynmott. Nu är målet att undersöka just i sövt tillstånd och då blir det färre men viktigt att få göra ändå. Fortfarande så att man ska fråga först.
    OK, det visste jag inte. Man kan alltså gräva runt med handen lite extra när någon sover eftersom personen inte känner av det och kan få ont av det, eller vaddå? För muttan borde ju kännas likadan för studenten, den ändras väl inte när man sover.
    Om syftet med den sovande kvinnan är att få ut mer av undersökningen så är jag med...
    Men självklart ska man fråga först ändå.
  • Jollybolly

det beror lite på. i vaket tillstånd har jag aldrig några problem med att studenter är med. men hade nog inte velat att en hel klass ska in och känna och ha sig.

samma sak gäller om jag är sövd, om läkarn gör det han ska och har nån elev med sig okej. men inte att ett gäng elever ska få känna efter bara i studiesyfte om det inte har med min behandling att göra.

• pönz
    Stinky skrev 2009-12-29 12:34:20 följande:
    Ok. Ibland måste patienter sövas ner för sin egen skull. Handlar det om ex. tumörer eller andra saker därnere, tror jag inte det skulle vara särskilt skönt att bli petad i underlivet utan narkos. Jag personligen bryr mig inte om jag ser eller inte ser den undersökande läkaren, då jag lär ha glömt bort ansiktet efter ett par dagar i alla fall. Läkare är lika opersonliga för mig som jag är för dem som patient.
    Men såklart. Men jag tänker att när det handlar om en helt vanlig undersökning som studenter gör, och inte om operationer eller tumörer, DÅ vill jag se personen ifråga. Det kan ju tex vara min granne eller fd våldtäktsman som är där och spanar och det vill jag veta om. (detsamma när det gäller vanligt läkarbesök och om så skulle vara fallet så har jag rätt att begära annan läkare)
  • Mei
    pönz skrev 2009-12-29 12:34:39 följande:
    OK, det visste jag inte. Man kan alltså gräva runt med handen lite extra när någon sover eftersom personen inte känner av det och kan få ont av det, eller vaddå? För muttan borde ju kännas likadan för studenten, den ändras väl inte när man sover.Om syftet med den sovande kvinnan är att få ut mer av undersökningen så är jag med...Men självklart ska man fråga först ändå.
    Jag citerar Frila2s inlägg nr 110, hon har äv skrivit inlägg 90, kolla gärna.
    Frila2 skrev 2009-12-29 08:45:29 följande:
    Just den här undersökningen som kvinnan i fråga genomgick är alltid i narkos. Inte för att det ska mildra obehag eller liknande utan av rent medicinska skäl. Om man ska diagnistisera hur utbredd en livmoderhalscancer (eller andra gynekologiska cancersorter) är så gör man det genom en gynekologisk undersökning. Det går inte att i vaket tillstånd vara så avslappnad som det krävs för att läkaren ska kunna känna ordentligt. Varje gång man spänner sig så arbetar en muskel och när man gör undersökningen för att leta efter minsta lilla knottra, bula etc så kan det ställa till det. Alltså sövs man alltid inför undersökningen. Detta är alltså ingen standardundersökning som man gör hos sin barnmorska.
    Dvs ska man som kandidat få lära sig att med händerna "se" tex cancerutbredning, känna hur den känns jämfört med normal vävnad etc så ger det oändligt mycket mer om man ser det strikt ur den blivande läkarens perspektiv. Fortsätter man att hålla sig till den blivande läkarens perspektiv kan det också vara så att det är lättare att undersöka bra och fullständigt när man inte behöver oroa sig för att patienten i fråga lider av det man gör. Dessutom finns möjlighet att diskutera det man känner utan att patienten ifråga behöver bli rädd över de frågor som ställs och svar som ges i undervisningssituationen och inte heller behöver känna sig som ett objekt som det pratas om medan hon lyssnar. Att fråga medan man står med händerna på plats och handledaren kan känna efter vad man känner så det går att jämföra gör också att man lärt sig mer. Det går inte att avhandla i korridoren efteråt.

Sett ur patientens perspektiv kräver det förstås att man blivit tillfrågad. Dessutom är det alltid en medicinsk risk att söva någon, det är förenat med visst obehag och det är dyrt så det är inget man gör på folk för att de ska vara "försökskaniner" som vissa uttrycker det. Dvs motivet till sövningen är tex gyncancer som ska undersökas eller kirurgisk abort.

Fortfarande ska kvinnan tillfrågas.
  • Queenie70

Tror inte jag skulle gå med på det. I vilket fall som helst så vill jag bli tillfrågad, och om jag skulle användas på det sättet utan mitt samtycke, skulle jag betrakta det som ett kraftigt övergrepp, och känna mig lika våldtagen efteråt, som om nån haft sex med mig när jag varit medvetslös av berusning eller nåt, när jag fick veta vad som hänt.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?