• Lilja07

Viktväktartråden med ProPoints

Någon mer som ska börja eller har börjat med VV ProPoints?
    Någon som vill vara med & följas åt?

Jag ska börja nu i dagarna.  Vi stöttar & hjälps åt, byter recept osv.

**Mamma till Sanna & Felicia **
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 21:06
    Här är recepttråden. Skriv gärna in era goda recept!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50070044.html
  • Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints
  • MAGU
    RiNan skrev 2010-01-15 20:23:15 följande:
    Men då säger vi att vi går på onsdag då! Ska vi ses 18.20 utanför inne i trapphuset? Kan någon vara supersnäll och kolla upp två saker till mig? Har varken köpt butikguiden eller restarangguiden eftersom jag hade brist på pengar och idag köpte jag 6st nuggets på McDonalds utan något till förutom en halv currydippsås. Hur många pp är det? Sen har jag idag köpt ica´s kyckling grillkorv och vet inte alls hur mycket det finns i dem. Skulle jag ha en räknare skulle jag kunna räkna ut det men det kommer att inköpas först på onsdag. Skulle någon kunna kolla upp det med? Vore jätte snällt!
    Chicken nuggets med currydip = 7+1 pp

1 Kycklingkorv max 9% = 2pp
  • RiNan
    MAGU skrev 2010-01-15 20:56:31 följande:
    Chicken nuggets med currydip = 7+1 pp 1 Kycklingkorv max 9% = 2pp
    Var det för 6 nuggets?? Guuuud. Fast de är ju friterade

Tack så mycket för att du kollade upp. Kycklingen har 14g fett.
    200kcal, 10g protein, 9g kolhydrater, 14g fett

Någon som har fattat detta med duoval? Vår konsulent sa att vissa väljer att inte alls räkna points vid lunch och middag utan bara använder sig av 12pp som duoval (5 för protein och 7 för kolhydrater) medan vissa använder sig av det när de tex är bortbjudna eller inte orkar räkna utan bara vill äta. Hon räknade upp exempel på där poängen för köttet blivit 7 och man då valt att göra ett duoval och räknade det som 5.

Åt pasta carbonara igår som var på 14pp, är det ett tillfälle då jag hade kunnat använda mig av duovalet 11pp? Och kan jag använda mig av duovalet 5pp till nuggetsen? Skumt tycker jag för det är ju som att fuska men tydligen är det okej och redan inräknat i allas propoints antal. Men fett och sånt då? Det blir ju helt olika värden beroendes på hur mycket fett man har i maten. Jag fattar inte.
  • MAGU
    RiNan skrev 2010-01-15 21:04:04 följande:
    Var det för 6 nuggets?? Guuuud. Fast de är ju friterade Tack så mycket för att du kollade upp. Kycklingen har 14g fett. 200kcal, 10g protein, 9g kolhydrater, 14g fettNågon som har fattat detta med duoval? Vår konsulent sa att vissa väljer att inte alls räkna points vid lunch och middag utan bara använder sig av 12pp som duoval (5 för protein och 7 för kolhydrater) medan vissa använder sig av det när de tex är bortbjudna eller inte orkar räkna utan bara vill äta. Hon räknade upp exempel på där poängen för köttet blivit 7 och man då valt att göra ett duoval och räknade det som 5. Åt pasta carbonara igår som var på 14pp, är det ett tillfälle då jag hade kunnat använda mig av duovalet 11pp? Och kan jag använda mig av duovalet 5pp till nuggetsen? Skumt tycker jag för det är ju som att fuska men tydligen är det okej och redan inräknat i allas propoints antal. Men fett och sånt då? Det blir ju helt olika värden beroendes på hur mycket fett man har i maten. Jag fattar inte.
    Duovalet med protein- och kolhydratrika livsmedel gäller ju alla de som är grönmärkta och är "rena", dvs. endast pasta, endast ägg eller endast fläskfile. Så fort det tillkommer någon annan tillsats blir det inte längre ett grönmärkt val. Du kan alltså äta pasta och kött för 7+5 pp, men alla tillbehör måste du ju räkna till, därför kan u inte räkna ex Carbonaran som duoval och inte heller Nuggetsen.
  • Lilja07

Oj vad ni skriver! Skoj!

Grattis till er som har gått ner

Vet ni någon soppa utan vitlök & lök? Helst låga pp med såklart

• MAGU

I går på mötet köpte jag chokladkolor på påse, har ni smakat dom?!? Om inte har ni defenitivt missat något. Supergoda och dessutom inte så dyra, två stora kolor för endast 1 pp! De smaka nästan precis som Riesen, vilket är ett bland mitt favvo-godis. Sen köpte jag två askar med hårda godisar, ungefär som Wherters, men de får jag smaka på i morgon. Återkommer

• Trollsländan
    RiNan:
    Det låter bra, ses där!

Har ätit en underbar middag bestående av wokade scampi och sallad. Något jag verkligen rekomenderar, mycket mat till låg poäng med hjälp av duoval! Härligt att kunna mysa och lyxa lite även om det är kalorisnålt!
  • meesa

Mums, wokade scampi lät mycket gott. Det ska jag absolut testa nästa vecka. Älskar skaldjur!!
    Vad duktiga och ambitiösa alla är här inne. Kul att se att vi är så många som verkligen bestämt oss..
    Den där mattråden tycker jag är en mycket bra idé! Jag skulle öven tycka attd et är trevligt om vi kunde dela med oss av vad vi äter på dagarna, för att tipsa och hjälpa varandra. Vad tror ni om det?

• Lilja07
    meesa skrev 2010-01-15 22:52:23 följande:
    Mums, wokade scampi lät mycket gott. Det ska jag absolut testa nästa vecka. Älskar skaldjur!! Vad duktiga och ambitiösa alla är här inne. Kul att se att vi är så många som verkligen bestämt oss.. Den där mattråden tycker jag är en mycket bra idé! Jag skulle öven tycka attd et är trevligt om vi kunde dela med oss av vad vi äter på dagarna, för att tipsa och hjälpa varandra. Vad tror ni om det?
    en superbra idé =) Men startar en mat tråd? Ska jag?
  • Afroditee

nu förvirrar ni mej, jag e en vv, men har haft uppehåll över julen. Duoval för protein e ju 3 och 4 för kolhydrater? eller har d bara ändrats på ngn vecka? sedan ett duoval e ngt man räknar vid varje tillfälle, du kan itne räkna på samma duoval vid alla måltider , utan en gång vid lunch, en gång vid middag osv.

• Afroditee

btw jag kör iaf på d jag lärt mej med duoval, d va iof innan dom började kalla d propoints, hinner knappt blinka innan nya metoder... hmmm. iaf har jag gått ner 2 kilo på en vecka på detta och jag fortsätter gå ner... försökt kolla på deras hemsida vad d e som dom skulle ha ändrat men ingen förklaring där vad som e så speciellt med deras nya pro points..

Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints