• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • SunnyBunny

Fast en 2-3 åring tultar väl inte längre;) Men nej..min dotter får inte chips och hon är 2!

• vampyria2

Så länge det äts med måtta så tycker jag att det är okej. Min son älskar chips men får det kanske två gånger i månaden och då bara en liten liten skål. Han ropar efter det i affären när han ser det och det har hänt att han har fått det.

Kan även berätta att när han var 1½ så opererade han sitt hjärta och efter det så var chips det enda han fick i sig på ett par dagar, var personalen på avdelningen som sa att vi skulle testa för de flesta barn gillade det och det var viktigt att han kom i gång att äta igen så fort som möjligt.
  • Ruggugglan

En 2-3åring tultar inte Men nej, mitt barn skulle inte få chips. Min dotter är 4år och kan få chips och godis på fredag eller lördag.

BF 24 januari.
  • MrsCharlotte

Det är ju värre med godis isåfall tycker jag. Det är ju inte direkt socker i chips, men det är ju ändå inte nyttigt för det. Så länge det bara är nån liten smakbit nån gång så är det väl ingen fara. Jag tror inte mamman hade tänkt ge ungen hela påsen

• far

Jo, det är totalt oansvarligt. Kan lätt bli' en ond cirkel, där barnet får vad et pekar på, för att det hålla sig lugnt.

• siamusen

Min yngste far nagot chips ibland av sin farmor och farfar. Inget jag stör mig pa alls.

• Ulle75

Kan ju vara så att barnet har syskon. Min 2 åring har ju smakat chips pga av att storasyskonen får det. Sen att vi väljer oftast att äta fredagsmys när han somnat är ju en annan sak.

• MrsCharlotte

De kanske inte kör med fredagsmys eller lördagsgodis. Alla gör ju inte det. Så om en 2-åring får en chipsbit en söndag så ska man nog inte döma, för man vet inget om familjen eller deras vanor i övrigt. 

• Arctura

Här hos oss har våra barn fått ätit både kakor, chips och annat sådant "onyttigt" relativt tidigt.  Vad kan hända lixom? Vi äter på vardagar & helger bra och nyttig mat. Vi tänker på att äta "rena" produkter & undviker färdiglagad mat. MEN på fredagar har vi fredagsmys då barnen ofta får bestämma intagandet av det ätbara. I bland blir det grillad lax med tillbehör och vindruvor framför bollibompa, medans nästa fredag blir det hämtpizza och micropopcorn Jag tor inte att man varken blir tjock el får hål i tänder av godis/chips etc i lagom mängd!! Sen kan jag också tycka att det inte får gå in i vardagen.... bara när man lyxar till det och gör nått extra!! t ex hade vi två stoooora chipsskålar framme vid nyår + fri tillgång på läsk!! Men det handlar ju om 1 gång på ett år!!!

Svar på tråden Chips till en 2-åring???