• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Jess82
    kattislofberg skrev 2010-02-21 13:52:29 följande:
    Hej Jess82! Jag tolkar det som om de inte vet orsaken till sina UVI:er? Har ni gjort MUCG? Min son blev sjuk för första gången när han var 8 dagar gammal. Då var det extremt akut. Sedan dess har han ätit många olika sorters profylax, men har ändå åkt på totalt 5 UVI/njuräckeninflammationer under sitt fem månader långa liv, varav tre har krävt sjukhusvård. Han har alltså ätit antibiotika (fulldos eller profylax) varje dag i sitt liv. Han är fem månader och har reflux grad fyra på ena sidan. Det kommer inte bli aktuellt att sluta med profylax på mycket länge, i alla fall om det inte blir operation. Det ska nu utredas om han ska opereras eller om de ska vänta och hoppas att det växer bort. Känner väl igen din uppgivenhet. Jag känner på samma sätt. Det är verkligen inte roligt när de är sjuka. Inte heller är det roligt att knöka dem fulla med antibiotika. Och inte heller är det roligt att njurarna riskerar att ta skada för varje ny UVI. Kräv en ordentlig utredning om ni inte har fått det. Milo har gjort MUCG och ska snart göra test av njurfunktionen.
    Hej kattislofberg!
    Mår så dåligt när jag läser om din son.. Vilken liten kämpe du har .
    Vi har gjort alla undersökningar som går att göra men det var 1år sedan så jag skulle nog vilja göra om dom, även om det var väldigt väldigt jobbigt Dom hittar inge fel på henne.. inge reflux alls.. Jätte konstigt! Hon har konstant e-koli (om det stavas så) bakterier i urinen.
    Har satt lite press på läkarna så jag hoppas att det blir ett slut på detta... SNART! Just nu äter hon super dunder antibiotika och mår hur bra som helst. kommer nog aldrig våga ta ifrån henne medicinen för hon blir dålig direkt.
    stakars våra små älsklingar som fått en jobbig start i livet. Hoppas att undersökningen går bra.
    jessica
  • kattislofberg
    Sjukdomar är ju jobbiga oavsett anledning. Men det är trots allt skönt att ha en diagnos. Måste vara väldigt frustrerande att inte veta orsaken till alla infektioner!!!

Milo avslutade Amimoxbehandlingen i lördags, står nu på furadantin igen. Får se hur långt tid det tog innan nästa infektion kommer. Sist tog det 11 dagar innan han fick ny UVI. Så har han fått pricka i ansiktet igen. Det fick han sist med furadantin också.

Men han äer pigg och go och har sedan en vecka tillbaka sovit hela 11-timmarsnätter!

Jess82 skrev 2010-02-24 22:11:34 följande:
    Hej kattislofberg!Mår så dåligt när jag läser om din son.. Vilken liten kämpe du har . Vi har gjort alla undersökningar som går att göra men det var 1år sedan så jag skulle nog vilja göra om dom, även om det var väldigt väldigt jobbigt Dom hittar inge fel på henne.. inge reflux alls.. Jätte konstigt! Hon har konstant e-koli (om det stavas så) bakterier i urinen. Har satt lite press på läkarna så jag hoppas att det blir ett slut på detta... SNART! Just nu äter hon super dunder antibiotika och mår hur bra som helst. kommer nog aldrig våga ta ifrån henne medicinen för hon blir dålig direkt.stakars våra små älsklingar som fått en jobbig start i livet. Hoppas att undersökningen går bra. jessica
  • Johanna Maria

Hej "Kattislofberg" och ni andra som har barn med reflux.

Min son är snart tre år och har reflux med grad 4 på båda njurarna. Han åt furadantin från att han var 6 månader (då han först insjuknade) till han var 2,5. Kollen vi gjorde när han var 2,5 visade att läget var oförändrat, graden var fortfarande fyra. Snart är det dags för en ny koll. Är nervös vad resultatet visar. Operation? Ni som fått ett till barn efter ert älskade "refluxbarn"{#lang_emotions_wink}, hur svårt var det för er att få ett utökat ultraljud för att kunna granska alla organ?
    Sen hörde jag att om det blir en njurbäckeninflamation kan njurarna lägga av och därmed slutar njurarna producera natrium...nånting som styr musklerna i kroppen, däribland hjärtat. Är det sant? Nån som vet?? Det känns som jag inte fått veta ALLT av doktorn.
    Mvh/ Johanna Maria

• Virga

Hej JohannaMaria!

Johanna Maria skrev 2010-03-01 09:54:42 följande:
     Sen hörde jag att om det blir en njurbäckeninflamation kan njurarna lägga av och därmed slutar njurarna producera natrium...nånting som styr musklerna i kroppen, däribland hjärtat. Är det sant?
     Så mycket jag vet så njurar inte producerar natrium men däremot tar upp  tillbaka från blodbanan den mängden som behövs till att kroppen skall må bra. Dvs normalisera blodtryck, muskelarbete mm. En del av natrium finns både i blod och urin. Eftersom njurarna är en av de blodrensande organer  så vårat blod filtreras/rensas från slagsprodukter genom njurar .Den natrium mängden  som finns i urinen är vad njurarna "tyckte" var för mycket i blodet och "ställt åt sidan" för att kissa ut. Om man har upprepade njurbäckeinflammationer så försämmras njurfunktionen efter varje inektion man får. Varje infektion i njurar lämnar ett ärr i dem inflamerade partierna och på så viss funktionen blir sämmre.
    Min son haft saltrubbningar i njurar efter första (och hittils sista) njurbäckeinflammation vid 2 mån ålder. Han fick natriumbikarbonat tabletter 3 ggr om dagen i säkert 3 månader. Sen behövdes inte mer då njurarna återhämtade sig efter infektionen och tagit upp salten som det ska igen. Pojken är 13 månader nu.
  • Johanna Maria

Tack Virga för det svaret! Hur upptäckte ni saltrubbningen??
    mvh

• Virga

Johanna Maria! Pojken haf ju haft njurbäckeinflammation och har vårdats på sjukhus. Där tog man prover jämnt. Första dagar till och med flera gånger om dag sedan lite glesare. Man såg på provsvaren att infektionsparametrar stegvis har normaliserats men inte saltvärdena så just de följdes upp även efter utskriviningen då lillen fick medicinering med natriumbikarbonat. Läkaren tyckte att saltrubbingen lillen fått var orsakad  av just infektion då njurarna fått rejäl känga av den.

• Johanna Maria

Virga. Min pojk har ju oxå haft de, njurbäckeninflamation. Men vi har aldrig legat inne för att ta prover etc. Det vi gjort är urinprovet när vi upptäckte de. Sen har vi gjort två olika rönken. Jag fundrar lite på varför vissa får 1000 analyser på sjukhuset och ligger inne medans andra, som i vårt fall blir hemskickade med furadantin. Sonen var ju bara 6 månader när det upptäcktes.

• Anna Panna

Hej Johanna Maria! Anledning till inläggning är ofta att allmäntillståndet är dåligt på barnet och att det krävs intravenös antibiotika. De tar olika prover beroende på hur barnet mår.
    Min son låg inne vid hans första och andra njurbäckeninflammation (vid 2 mån och vid 3,5 mån), sedan hade han några stycken (vid 6 mån, 7 mån, 8 mån) där det räckte att vi skötte han hemma då han inte behövde intravenös antibiotika. Vid 3,5 år hade han en stor infektion i båda njurar då vi låg inne i 2 veckor och då gjordes mängder av röntgen och prover.
    Vid hans första två inläggningar togs inte så mycket prover, de följde mest infektionsvärdet i blodet samt att han fick genomgå ett ultraljud.
    Natrium har jag ingen erfarenhet av, kanske att provet har tagits men att det varit normalt.....
    Lycka till, hoppas att nästa undersökning visar att refluxen gått tillbaka något!!!

• Johanna Maria

AnnaPanna. Tack för ditt stöd. Jag hoppas det löser sig för oss alla.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........