• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-02-17 14:08:30 följande:
    Då var det dags igen. I lördags avslutade vi Bactrikuren och påbörjade trimoteprimprofylax. Nu har han feber. Åker snart in, förmodligen blir vi inlagda nu. Femte infektionen på fem månader. Detta är hopplöst.
    Usch, vad tråkigt, lider med er! Många kramar!
    Anna 040825 & Tobias 091021
  • Virga

Usch så tråkigt Kattis! Vad jobbigt........... {#lang_emotions_frown} Vi själva sitter spända här hemma då lillen har feber sedan igårkväll. Men han har fått vaccin igår så jag tror att febern beror på det. Har tid till läkare imorgon så vi skall ditt i vilket fall som helst. Hoppas det inget med urinvägarna. Känns ändå jobbigt då han känner sig inte bra, gråter och gnäller och är trött.....

• Jolindo

Kattis: Lider verkligen med er. Nu får de göra något. Så här kan ni inte ha det. 

Jag går också på helspänn hela tiden och väntar på nästa infektion. Angelica har också varit trött och gnällig ett tag. Så jag skickade in ett urinprov härom dagen. Det visade inget i alla fall. Nu är vi förkylda allihop, så det är kanske varför.
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-02-18 09:44:57 följande:
    Ny UVI. Vi är inlagda med IV-antibiotika. Om ni är nyfikna så skriver jag regelbundet i min blogg. katarinalofberg.blogspot.com/
    Inte visste jag att dom sätter nålen i huvudet om det inte funkar i armen, huga vad hemskt!
    Så skönt att ni fick bli kvar på sjukhuset o slippa magsjukan!

Var också orolig att min dotter skulle bli dålig här, hon hade en kompis här i månadags som sen gick hem o spydde, jaha, tänkte jag, nu är det kört, vi blir dåliga allihopa men, nej, ingenting än, o det hade ju visat sig nu isåfall!
    Anna 040825 & Tobias 091021
  • kattislofberg

Idag blir vi hemskickade efter två dyg med IV-antibiotika på sjukhus. Prelliminärt svar på urinodlingen har kommit. Milo ska äta Amimox i tio dagar.

Efter tio dagar med Amimox ska han ära underhållsdos av.... Furadantin!!! Detta som han har ätit som profylax två gånger tidigare och båda gångerna har han fåt en ny UVI efter bara ett par veckor. Men den bakterie han har just nu är känslig mot furadantin. Jag ifrågasatte ändå, eftersom han ju tidigare haft bakterier som är resistent mot Furadantin. Men det är liksom inget att göra. Milo har haft väldigt ovanliga och elaka bakterier. Den ena restistent mot en typ av antibiotika, en annan resistent mot en annan... Jag märker på läkarna att vårt fall är speciellt svårt.

Remiss är i alla fall skickad till Göteborg. Där ska experter titta på vårt fall och avgöra om det blir aktuellt med operaration. Jag förstår att man helst inte vill operera så små barn. Men det är ju inte hållbart att ha det så här. Jag känner mig tämligen säker på att det inte är sista gången han får UVI... Det tar säkert inte många dagar/veckor med furadantin innan det är dags igen.

Något positivt i allt det trista är att Milos mage fortfarande är helt bra! Tidigare har han fått diarré direkt när han fått IV-antibiotika.

• Anna Panna

Kattis! Så skönt att ni fått komma hem även om jag förstår att en natt till hade varit bra ur magsjukesynpunkt - hoppas ni klarar er ifrån den.
    Känner igen det där med elaka bakterier, Andreas hade en bakterie som heter pseudomonas och den var svårbehandlad, det var bara Ciprofloxacin som tog den ordentligt och det är ju den han har haft som profylax sedan 8 mån ålder. Hoppas ni får god hjälp i Göteborg, vi tillhör ju dem och jag tycker att vi fått väldigt god och kunnig hjälp av dem och de är ju flera som är experter på njurarna och urinvägarna - både på medicinsidan och kirurgsidan.
    Nu håller jag åter igen tummarna för er - fast det inte gått så bra de andra gångerna, kanske ska gå över till att hålla tårna!!!!! Kram

• Jess82

Hej alla!
    Är både glad och ledsen att jag hittade denna tråd. Tråkigt att det finns fler med samma problem.
    En liten fråga bara... Hur länge brukar man gå på profelax?

Har en liten tjej på två år som igår fick reda på att det är dax för den 7 uvf på 1år Har legat inne på astrid L 3ggr för njurBI. Detta verkar aldrig ta slut.

Har nu tvingat läkarna att hon ska få gå på profelax. Hon gjorde det för 1år sedan men bara i 2månader och det räckte tyvärr inte...

Ingen verkar veta varför hon får detta, de säger att hon växer ifrån det... MEN NÄR??

Är det någon vars dotter har ätit profelax mer än 1år? och hur gick det sen??

• Anna Panna

Hej Jess82! Förstår att du både är glad och ledsen över att denna tråden finns och behöver finnas. Vi är många här som stöter och blöter och stöttar!!!!! Välkommen till oss!
    Min son, inte dotter, har stått på profylax från och till, mest till, sedan han var 2 månader, slutade för 2,5 ve sedan och han är nu 6 år!!!!! Så han har stått på profylax läääänge!
    Har din dotter reflux? Vad har de gjort för utredningar?
    Ös på med dina frågor, här i tråden finns det massor av kunskap och erfarenhet!!!!
    Kram

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........