• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga

Jess 82!

Hej och välkommen! {#lang_emotions_sunny}

Min son står på profylax sedan samma dag han föddes. Han är nu 1 år och ett par veckor. Verkar som att han kommer käka antibiotika länge för att efter ett år hans reflux har inte blivit mindre ett dug. Han håller sig fri från infektioner tack vare profylaxen så operation är inte nödvändig i nuläget. 

• kattislofberg

Hej Jess82!
    Jag tolkar det som om de inte vet orsaken till sina UVI:er? Har ni gjort MUCG?

Min son blev sjuk för första gången när han var 8 dagar gammal. Då var det extremt akut. Sedan dess har han ätit många olika sorters profylax, men har ändå åkt på totalt 5 UVI/njuräckeninflammationer under sitt fem månader långa liv, varav tre har krävt sjukhusvård.

Han har alltså ätit antibiotika (fulldos eller profylax) varje dag i sitt liv. Han är fem månader och har reflux grad fyra på ena sidan. Det kommer inte bli aktuellt att sluta med profylax på mycket länge, i alla fall om det inte blir operation. Det ska nu utredas om han ska opereras eller om de ska vänta och hoppas att det växer bort.

Känner väl igen din uppgivenhet. Jag känner på samma sätt. Det är verkligen inte roligt när de är sjuka. Inte heller är det roligt att knöka dem fulla med antibiotika. Och inte heller är det roligt att njurarna riskerar att ta skada för varje ny UVI.

Kräv en ordentlig utredning om ni inte har fått det. Milo har gjort MUCG och ska snart göra test av njurfunktionen.

• trollet1985

Nån skrev nån stans om de här me emblasalva, efter tre månaders ålder ger man embla. Innan dess mutar dom barnen med socker {#lang_emotions_wink}

Vi låg inne på sjukhuset med sonen mellan han var 3 och 5 månader. Ingen gav honom embla (lr annan salva heller) förns vi kom tillbaka på en UVI när han va typ 5,5 månader. Men inte lyckades dom sticka honom för de {#lang_emotions_wink} Så de blev inte IV behandling utan vi fick ligga kvar på me bactrim o vänta på att CRPt skulle sjunka.

• kattislofberg
    trollet1985 skrev 2010-02-21 15:36:24 följande:
    Nån skrev nån stans om de här me emblasalva, efter tre månaders ålder ger man embla. Innan dess mutar dom barnen med socker Vi låg inne på sjukhuset med sonen mellan han var 3 och 5 månader. Ingen gav honom embla (lr annan salva heller) förns vi kom tillbaka på en UVI när han va typ 5,5 månader. Men inte lyckades dom sticka honom för de  Så de blev inte IV behandling utan vi fick ligga kvar på me bactrim o vänta på att CRPt skulle sjunka.
    Hos oss emblar de från fem månader. De emblade Milo på massor av ställen denna gång, men efter flera stickförsök och nytt emblande (som skulle sitta på en timme) så stack de till slut på ett ställe han inte var emblad på (i huvudet). Milo har myyyycket bebishull och det var jättesvårt att sticka. Hat gått bättre de andra gångerna. Usch va lessen han var. Däremot gick det jättebra att sätta kateter denna gång (de ville tvunget ha ett rent urinprov). Det har varit jättejobbigt tidigare.
  • trollet1985

Kattis: sätter dom kateter? hur länge använder man den sen?
    Varför inte bara RIKa om man bara ska ha urinprov?

• Virga

Julius fick Emla när han var knappt 3 månader gammal. De skulle sätta kanyl innan MR för att kuna ge narkos i den. Men eftersom i den avdelningen vi har legat höger vet inte alla gånger vad gör vänster så vi har fått fel tid och Emla blev påsatt för tidigt och suttit i 2 timmar! Jag hade fullt upp med att försöka lugna ner vrålhungrig bebis så jag själv har glömtde förbaskade plåstrarna bort. När till slut kom sköterskan och tat ner plåstrarna så Julius redan fått blommande eksem på alla ställe................. Han sövdes med mask istället. Jag blev galen. De har gjört minst 3 eksem helt i onödan!

Trollet! RIK-a är ju sätta kateter också eller hur? Om man sätter en kateter så den behöver ju inte sitta länge. Om det är så att man måste ta urinprov och det fungerar inte med plastmugg eller påse så tar man provet med hjälp av kateter och sedan drar bort den direkt efter provet är taget.

• kattislofberg
    trollet1985 skrev 2010-02-21 19:43:08 följande:
    Kattis: sätter dom kateter? hur länge använder man den sen?Varför inte bara RIKa om man bara ska ha urinprov?
    De var rädda att kisset som jag fångat i plastmugg inte var tillräckligt rent. Så de satte kateter för att få ett helt rent urinprov, sedan tog de ur katetern direkt. Vet inte vad RIK är. :)
  • trollet1985

Okey RIK me andra ord. Tänkte om de va sån kateter som man sätter ihop med operation. Sån man kopplar påse till

• Anna Panna

Idag firar vi att Andreas fyller 6 år - helt ofattbart!!! 6 år med oro men framförallt glädje - vilken kille vi har!!!!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........