• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga

BlissedPoppy!  Har ingen erfarenhet ang omskärelse vad gäller min son då han håller sig frisk (peppar peppar). Men det låter faktiskt klokt. Annars man hade struntat i omkärelsena i de muslimska länder. Det har ju  till och med blivit en del av religion men syftet från början är just att man skall undvika infektionerna där nere. I de länderna är som regel varmt och ofta brist på hygien. Så jag tror att det är en klok förslag.

• Hanniiz

Tack, jätte skönt att hitta den här tråden, känns skönt at prata med fler i samma situation eller som upplevt liknande. Vad bra att ingreppet verkar enkelt, han är 5 månader nu så då verkar det som att man skulle kunna åka hem samma dag också.
    AnnaPanna: Är nervös för samtalet imorgon men samtidigt kan jag fråga lite av det jag undrar över. Theo har reflux på båda sidor men jag vet inte vilken grad, hoppas få svar på detta imorgon. Han hade olika mycket vad jag förstod.

Virga: oki så din son hade också det, men då borde det varit infektionen som påverkade saltet. Läkaren sa att det kan hända men att det är väldigt ovanligt. Men jag tror att det var det. För hans salter har legat på bra nivå sen dess.

Hoppas din son snart mår bättre igen, förstår att du blir orolig

• Anna Panna

BlissedPoppy: När Andreas var 8 månader diskuterades operation av hans förhud då hans förhud blåste upp sig när han kissade så han var lite trång. Jag ville däremot först testa med kortisonkräm vilket vår läkare på "lilla sjukhuset" också ville testa även om läkaren på "stora sjukhuset" ville operera. Hans förhud blev "vidare" och vi har genom åren (han är nu 6 år) emellanåt behandlat med kräm när det verkat lite trängre och det har räckt för vår del. Jag förstår däremot diskussionen ang ökad infektionsrisk......

• Hanniiz

Hej

här har vi fått samtal från läkaren nu på morgonen. Han berättade att Theo har grad 5 på ena sidan och grad 4 på andra.

Det som händer nu sa han att det blir en remiss skickad till US i Linköping där dom har en speciell avdelning för problem med urinvägarna. Där får vi fortsatt utredning och behandling, sen ska vi bli kallade till någon sorts röntgen på hans njurar för dom ville kolla upp så de inte tagit skada. Ni kanske vet vad för undersökning det är?

Antagligen blir det operation sen också.

Så nu ska vi hålla extra kollö på att han inte blir dålig, feber eller så för då kunde det vara infektion igen.

• MaryMalou

Bertil gjorde iohexolbelastning och DMSA-scint i måndags. Han var superledsen i början men det hjälpte mycket att vi kollat innan hur det går till på nätet. Tack för länken! Mot slutet av dagen blev han tuff och modig och tävlade med sjuksköterskan från väntrummet till behandlingsrummet. Han var så duktig fast han var så rädd. Nu får vi vänta på resultatet. Hoppas verkligen att allt ser bra ut. Eller att det ser ut som det brukar. Bra kan han ju inte bli.

• pepparkakan

Länge sedan jag var här men behöver stöd och råd nu.
    Lillkillen har både reflux minst grad 3 på båda sidor och förträngning från urinledaren på vänster sida vilket gör honom extra inf känslig. står på furadantin.

Nu visar det sig att HÖGER njure växer inte som den ska???!!!! Vä är betydligt större. HJÄLP. Är jätteledsen för jag fattar ju vad detta kan inebära "worst case scenario".

Någon mer som råkat ut för sådant här komplext?

Iohexolclearence väntar.

• Anna Panna

Pepparkakan! Detta har vi varit med om. Andreas hö njure var mindre vid ultraljud redan vid 3 mån ålder och sedan dess har vänster tagit över mer och mer. På han var det höger njure som fick stryk av infektionerna, antagligen satt infektionerna där.
    Njurarna är på det viset att får den ena skador så tar den andra över och kompenserar och blir större än vanligt för åldern. Nu vid 6 års ålder så har hans vänster njure blivit 1,5 - 2 cm längre än vad den ska i hans ålder just på grund av att den har tagit över arbetet mer och mer. Egentligen ska njurarna stå för 50% var av "arbetet" men vid skador så bildas det ärrbildningar och Andreas hade till slut fördelningen 90% på vänster och 10% på höger så för ett år sedan togs höger njure bort då den gjorde så lite jobb och kunde orsaka skador i framtiden. Allt har gått superbra och operationen var ett "rutiningrepp" enligt läkaren (inte för oss föräldrar dock....men som sagt, allt gick superbra) och därefter har han behandlats 2 gånger med deflux mot vänster sida och refluxen har minskat betydligt.
    Kom gärna med frågor, vi finns här det det är "kaos" i tankarna!!!!
    Kram Anna

• kattislofberg

Hej alla, det var ett tag sedan jag var här, men har nu läst ikapp.

Virga, håller med om att det är oroligt när de små får infektioner. Milo har varit förkyld många dagar nu, med lite feber. Vi trodde ju att febern berodde på förkylningen, men man kan ju inte veta! Med så täta UVIer som han har haft är det ju inte alls omöjligt att det sammanfaller. Men nu har vi så bra kontakt med Barnmottagningen, och vi får gärna lämna urinprov utan att ens komma in med honom. Så min make tog med provet på vägen till jobbet och de ringde efter bara en liten stund - provet var jättefint!

Nu har Milo stått på profylax i tre veckor. Rekordet är 1,5 månad. De andra gångerna har nästa infetkion kommit inom en månad. Så vi håller tummarna... Det är tredje gången han äter furadantin som profylax och det har ju inte gått så bra de andra gångerna. Men det är i alla fall lättare att få i honom det. Han får en fjärdedels tablett av den med högre styrka, så det är väldigt liten mängd. Jag blandar med lite apelsinmarmelad och han grinar illa och grimaserar, men sväljer.

Virusinfektionerna lär ju komma lite då och då så jag funderar på att köpa hem stickor så att man kan kolla själv. Hur tillförlitliga är de, jämfört med stickorna på Barnmottagningen? De brukar ju skicka på odling, men nu sist så var provet så fint så det inte behövdes. Om han får feber en helg måste vi åka 5 mil och tillbringa många timmar på akuten. Det vill man ju helst slippa om det bara är en förkylning.

Utslagen av furadantinet kommer och går. Trist för han ser rätt bedrövlig ut. Men han verkar inte ha ont av dem i alla fall.

• mimamima

Hej Alla gamla och nya....
    Har inte varit här på evigheter eftersom Lina faktiskt är FRISK efter sin operation i November. Vi var tillbaks på UL i december och det hade läkt jättefint och man kunde knappt se att hon opererat bort 1/3 av njuren...
    Hon växer så det knakar och har börjat på dagis. Hon har helt plötsligt blivit en stor tjej, 2 år den 3:e maj....:o)
    Har dock varit en del på sjukhus av andra orsaker.... Hon åkte på en riktigt jobbig maginfluensa som gjorde att hon fick läggas in med dropp en natt, och så gick hon ner nästan 1 kg på 1 vecka. Åkte fram o tillbaks till akuten några gånger eftersom de ville hålla koll på henne för att hon var relativt nyopererad.

Hon har ju alltid varit rätt ledsen när läkare ska klämma och känna och sticka, men döm om min förvåning när vi var hos Husläkaren på undersökning för jobbig hosta så va hon helt glad och avslappnad när han lyssnade och sa nästan ingenting när de tog blodprov i fingret.... Hon är helt enkelt Fantastisk....:o)

Så det var lite om hur vi har det....

Jag har läst lite grann och ser att ni kämpar på allihopa.... Ni som är nya här, ska bara veta vilket stöd och kämpaanda det finns i den här tråden.

Kramar till er fantastiska föräldrar (mest mammor) och alla prinsar o prinsessor!!

• Virga

Har inte orkat skriva sista tiden. Har läst vad ni har skrivit och bara tänkt på er.

Mimamima! Det är ju HELT UNDERBART att Lina är frisk och mår så bra! Kan tänka mig vilken lättnad för dig och din familj! Jag blir varenda gång jätteglad och lite (pytelite) avis (positivt) när någons barn blir friskt, mår bra, slipper profylax osv.

Kattis! Visst jag håller tummarna att Furadantin skall funka som profylax! Det räcker med det ni har redan genomgått...

Vi har det som vanligt. Förkylning har nästan gått över och det blev inget annat mer än bara snuva och hosta. Skönt.
    Varit på cystometri igår. Julius är underbar. Alltså han är bara underbar. Han har legat lugnt och stilla och var helt avslappnad under hela undersökningstid. Han har inte sagt ett pip, han har inte ens börjat gnälla att han vill upp eller så, han till och med har försökt att prata med personalen och var helt nöjd med allt. Så skall det vara! Personalen där är helt fantastiskt så jag tror att grunden att varenda gång går så bra på cystometrin ligger i dem människorna som kan ta hand om såna där småttingar på så underbart bra sätt!

Annars är det som vanligt: RIK var 3:e timme. Blåsinstillationer morgon/kväll, profylax på kvällen, laxerande på förmiddag. Och dagarna gå blixtsnabbt morgon -kväll, morgon-kväll, morgon-kväll........

Skönt att dagarna är så ljusa och långa. Och varma som idag.
    Kramar alla!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........