Hanniz: Hej och välkommen till oss - här finns massor av stöd att hämta!!!! Fantastiska människor!!!!
Förstår att du är förvirrad och orolig, det är tufft!!! Reflux graderas upp till 5 där 5 är "värst", ibland är det bara på ena sidan ibland på båda sidor (ibland olika grad). Reflux-operationen som er läkare verkar prata om är ett jättelitet ingrepp. Min son gjorde detta 2 gånger under förra året och fick ner från reflux grad 4 till 2 och är nu utan profylax sedan 1,5 månad. Han har en lång historia, är nu 6 år, och mycket har hänt under åren men har hela tiden mått bra (förutom under infektionerna) och har klarat sig otroligt bra.
Reflux-op, el Deflux-behandling som det kallas, innebär att de via ett instrument går upp i urinröret till urinblåsan och lägger en kvaddel av något "silikonliknande" runt där urinledaren (som går mellan njuren och urinblåsan) mynnar ut i urinblåsan. På så sätt kan man minska refluxen. Det görs i kort narkos och man får komma hem samma dag (i varje fall när man är 5 år!!!). Första gången (det var pappa som var med andra gången) så tog det bara 35 min från att jag lämnade Andreas sövd tills jag fick träffa honom igen på uppvaket och då hade de hunnit med alla förberedelser samt att läkaren gjort sin del så det gick fort. Vet inte om jag har förklarat så bra men jag gjort så gott jag kunnat.
Hoppas att ni får ett besked på tisdag!!!!
Fråga oss här i tråden, här finns som sagt massor av stöd att hämta samt mycket kunskap!!!
Kramar Anna