• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Anna Panna

Hej Marymalou! Så skönt att din lilla är frisk i sina urinvägar men jobbigt att ni fått genomgå en RS-infektion (min mellangrabb har haft det, tufft), hoppas hon mår bättre!!!
    Jag har själv letat efter bra information både på nätet och biblioteket och inte funnit så mycket. Dock har Drottning Silvias Barnsjukhus en informationssida för barn som heter Dunder: http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Information-till-barn/ kanske kan du hitta något där.........leta runt där!!!!
    Lycka till på måndag!
    Kram Anna

• Virga

Idag gjörde Julius iohexolbelastning. Gick jättebra. Det var dock problem att sätta nål men det var väntat. Han fått lite Dormicum och blev supernöjd med allt. Skällde på sköterskor med lite  berusad röst och var jättekonstig. Men det gjörde inte ont så det var skönt. Sen har man tagit kapilär blodprov efter 3 timmar samt 4 timmar. Då var det mindre roligt men han var så duktig! Nu är detta avklarat. Nästa vecka igen dax till cystometri igen. Det  tar alldrig slut men samtidigt det är skönt att kunna följa hela loppet och hoppas om förbättringar varje gång...

• Anna Panna

Virga! Så skönt att det gick bra igår!!!! Bra med lugnande även om de blir lite "konstiga".....
    Lycka till på cystometrin nästa vecka och jag hoppas på bra resultat på båda undersökningarna!
    Kram Anna

• Virga

Tack Anna! Hoppas verkligen på åtminstone liten förbättring på cystometrin. Det har blivit mycket bättre på 9 månader bara av sig själv och nu sedan början av januari Julius medicineras med blåsinstillationer (oxybutynin, som verkar blåsmuskeln avslappnande) så det blir spännande att se vad gör den behandlingen för nyta. Refluxen har ju inte blivit bättre men det är lite annan sak. Det är bara en pusselbit i det hela. Man kan ju inte hoppas på mirakel då blir man bara besviken.
     Sista 3-4 morgnarna märkte jag att blöjan är torr efter natten vilket är nytt. Och det kommer jättemycket urin vid kateterisering. Det är nog dax att försöka introducera pottan :)
    Sen Julius är jättegullig. Har lärt sig att säga "EJJJJ" med stark betoning på J så upprepar han det många gånger om dag och blir jättenöjd om man säger tillbaka EJJJJJ!!! {#lang_emotions_cool} Ser man hans stor leende så glömmer man allt i livet....

• MaryMalou
    Anna Panna skrev 2010-03-10 14:30:29 följande:
    Hej Marymalou! Så skönt att din lilla är frisk i sina urinvägar men jobbigt att ni fått genomgå en RS-infektion (min mellangrabb har haft det, tufft), hoppas hon mår bättre!!! Jag har själv letat efter bra information både på nätet och biblioteket och inte funnit så mycket. Dock har Drottning Silvias Barnsjukhus en informationssida för barn som heter Dunder: www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Drottning-Silvias-.../ kanske kan du hitta något där.........leta runt där!!!! Lycka till på måndag! Kram Anna
    Tack! Hittade en del bra grejer där.
    Tror ni att de ger lugnande till ett så stort barn om han skulle "gå i baklås"? Eller skulle det vara värre för honom att känna sig groggy och ändå behöva göra det han inte vill?
  • Hanniiz

Hej hittade den här tråden och det var skönt för känner att jag behöver lite stöd och infomation från andra i samma situation.

Min son (nu 5 månader) blev akut sjuk i UVI i januari. Han blev akut dålig då bakterier kommit ut i blodet samt att han nästan inte hade något natrium i kroppen (läkana vet inte vad detta beodde på, kan varit infektionen som slog ut salterna).

Vi låg på intensiven och sen barnavdelningen och han fick anibiotika in i blodet. Där fick vi också göra ett ultraljud på njurarna och urinvägarnna och de såg att det ev kunde vara reflux. Men de ville inte säga mer då utan vi blev kallade på röntgen av urinblåsa och ledare med kontrastvätska. Han fick också antibiotika och äta föebyggande.

Vi var på röntgen i onsdagen och det gick ganska bra men dom såg att han hade reflux på båda sidor, på torsdagen ringde Theos läkare och berättade att han har ovanligt mycket reflux på båda sidor och att ledarna och njurbäcken är utvidgade. De kanske vill göra något åt det och han ska höra av sig på tisdag igen när han pratat med kirurgen. Han ville också titta mer på hans njurar sen och se så de inte påverkas.

Allt detta har varit jätte jobbigt och man är ständigt orolig för sin lilla plutt.
    Han är också väldigt svå stucken och det har svårt att hitta bra blodkärl att sticka i så alla provtagningar har varit fruktansvärt påfrestande.

Vet någon hur en  operation av refluxen skulle gå till? gör dom det när dom är små eller när de blir större? Läkaren pratade om att man kanske kan göra utan att "öppna".
    Känner mig jätte orolig, skulle va skönt att höra hur andra i samma situation har det eller hur det har gått.

• Hanniiz

skriver ett litet inlägg igen...stod nämligen i affären när jag fick samtalet från läkaren. Han kan nog inte sagt "ovanligt mycket reflux", vad jag förstår är det upp till grad fem?. Han kanske sa "mycket".

Man blir så förvirrad av alla termer och läkarnas "språk", skönt att läsa era inlägg så blir man lite klokare =)

• Anna Panna

Hanniz: Hej och välkommen till oss - här finns massor av stöd att hämta!!!! Fantastiska människor!!!!
    Förstår att du är förvirrad och orolig, det är tufft!!! Reflux graderas upp till 5 där 5 är "värst", ibland är det bara på ena sidan ibland på båda sidor (ibland olika grad). Reflux-operationen som er läkare verkar prata om är ett jättelitet ingrepp. Min son gjorde detta 2 gånger under förra året och fick ner från reflux grad 4 till 2 och är nu utan profylax sedan 1,5 månad. Han har en lång historia, är nu 6 år, och mycket har hänt under åren men har hela tiden mått bra (förutom under infektionerna) och har klarat sig otroligt bra.
    Reflux-op, el Deflux-behandling som det kallas, innebär att de via ett instrument går upp i urinröret till urinblåsan och lägger en kvaddel av något "silikonliknande" runt där urinledaren (som går mellan njuren och urinblåsan) mynnar ut i urinblåsan. På så sätt kan man minska refluxen. Det görs i kort narkos och man får komma hem samma dag (i varje fall när man är 5 år!!!). Första gången (det var pappa som var med andra gången) så tog det bara 35 min från att jag lämnade Andreas sövd tills jag fick träffa honom igen på uppvaket och då hade de hunnit med alla förberedelser samt att läkaren gjort sin del så det gick fort. Vet inte om jag har förklarat så bra men jag gjort så gott jag kunnat.
    Hoppas att ni får ett besked på tisdag!!!!
    Fråga oss här i tråden, här finns som sagt massor av stöd att hämta samt mycket kunskap!!!
    Kramar Anna

• Virga

Hej Hanniiz! Bra att du har hittat till oss! Varmt välkommen! Min son har också haft låg salt nivå i blodet vid njurbäckeinflammation. Han var då 2 månader och läkarna visste ej om var just som du säger pga infektion eller det var någon annan anledning.  Min grabb var desuutom "sur" dvs haft obalans i Ph värde. Då fick han utskriven Natriumbikarbonat som han käkat i 3 månader. Sen behövdes inte mer. Njurar börjat ta upp tillbaka salten igen. Så i hans fall var infektion som orsak till den låga natriumnivån.
    Angående narkos (om dem nu ska söva lillen) så efter så liten ingrep man kan faktiskt gå hem samma dag om man är så "gammal" som 3 månader. Barn under 3 mån skall observeras ett dygn efter narkos. Det är andningen som kollas.

Min påg är så jäkla förkyld och pendlar mellan 37,2 till 38 gr temp. Han hostar och snuvan är så jäkla jobbig och rinner inte riktigt ut. Han kan inte snyfta ut, låter inte torka näsan heller och kräkte ut profylaxen ikväll igen (samma har hänt i fredags). Igår morse gjörde jag urinsticka men den var helt normal. Har funderat att ta odling men det känndes inte att det kan vara UVI. Har dessutom telefontid till läkare imorgon mitt på dagen så det känns bra. Skall reda på även blodprovssvar, urinodling som tagits för drygga 2 veckor sedan och eventuellt svar från iohexolbelastningen......
    Känner mig nojjig och trött pga hans tillstånd.  Så jäkla jobbigt när barn blir sjuka.........

• BlissedPoppy

Hej alla!

Har inte hunnit kika in senaste tiden då vi haft sportlov och Colin har varit frisk i snart två månader!!! Under lovet hann vi åka till farmor och farfar som bor nästan 30 mil bort och Colin fick träffa farfar för första gången! Det har varit otroligt skönt att vara 'vanlig' och slippa sjukhusvistelse/besök under en längre tid.

Ha en snabb fråga till er, då Colin opererades i mitten av januari (Akademiska) fick vi rekommendationen att genomgå en fullständig omskärelse för att minska infektionsrisken, jag undrar om fler har fått samma råd och hur ni har resonerad kring detta? Jag har letat vetenskapliga artiklar som i stort sett är ganska eniga då det gäller minskning av infektions risken (upp till 25%). Vi har än inte fått resultaten från njurscinten som gjordes för ett par veckor sedan och det ska bli intressant för att få reda på hur små-njurarna mår.

Styrkekramar till er alla!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........