• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg

På Milo har de inte heller gjort dessa tester. Han är snart 6 månader och har haft fem njurbäckeninflammationer. Tre gånger har vi legat inne. Första gången i fem dagar med intensivvård och full övervakning eftersom han var septisk. Sen två tillfällen till då vi låg inne två dygn per gång. Detta för att de ville ge IV-antibiotika tills odlingen var klar så de kunde se resistensmönstret.

När han var inlagd kollade de bara CRP (CPR?), inget annat. Inte vad jag vet i alla fall. Kollar de den här saltrubbning i blodet eller urinen?

Utöver detta har han gjort UL och MUCG (som alltså visade reflux grad 4). I april ska han göra en undersökning som heter DMSA. Denna ska tydligen visa njurarnas funktion?

Milo hade förresten feber i förrgår, och jag trodde det var dags igen. Lämnade mittstråleprov och det var negativt!!! Febern berodde denna gång på vaccinationssprutan. Skönt!!!

Är så orolig för att hans njure ska vara jätteskadad. Fem infektioner på lika många månader känns väldigt mycket. Men eftersom han har reflux bara på ena sidan så borde ju i alla fall ena njuren vara frisk???

• Johanna Maria

"KattisLofberg"
    Alltid skönt när urinprovet visar neg. Jag ska köpa hem stickor för att kunna testa själv hemma. Febern kan ju komma på alla möjliga tider och vi bor inte så centralt att vi har tillgång till sjukvård 24 timmar/dygn. 5 mil till närmaste sjukhus. 9 mil till centrallasarettet där det finns komp. personal. Jobbigt att din prins är så mycket sjuk. stackars liten. Hoppas DMSA:t visar något bra.

Slänger ut en funering..

Har ni fått spec mvc med barn två när barn ett har reflux??

• BlissedPoppy

Hej! Tänkte att jag skulle vara med i detta forum. Vår son Colin föddes 25:e okt, 2009. Då have var 2 veckor gammal blev han akut sjuk och lades in på nyföddhetsavd på NUS med urosepsis till föjld av en uretra valvel. Han fick då högdos IV antibiotika behandling sam en suprapubiskateter. Då han var 3 veckor gammal skickades vi till Akademiska SH för första operation som misslyckades. Andra operation skeed rum då han var två månader gammal. Under tiden hade han kvar sin kateter och han låg inlagt på sjukhus vid fyra olika tillfällen dels för IV behandling av högt UVI dels för kateterkrångel. Andra operationen lyckades och SP-KAD drogs. Direkt efter andra op fick han ytterligare en högUVI och kunde inte kissa och fick därför en vanlig KAD som han hade kvar i ung. en vecka. Han har nu varit infektions och kateterfri i snart 8 veckor(!!) och det känns som om vi har en 'vanlig' bebis hemma! Han står dock på Mix. Baktrim profylaxdos. Vidare så har vi fått reda på att han har höggradig (grad 5) reflux bilaterallt samt vidgade njurbäcken på båda njurar. Han sövdes igår för att genomgå en njurscint för att utreda ev. njurskador. Det som planeras framöver är en resa till Akademiska i april för cytoskopi samt ev fullständig omskärelse pga risk för infektioner. Annars är han en härlig, glad lite prick som växer och frodas. Jag har kunnat forsätta helamma honom trots alla uppbrott och bekymmer och detta är jag naturligvis mycket glad för.

Annars så är vi en familj på 6 personer. Jag är 29 år och jobbar som sjuksköterska då jag är inte mammaledig, min make är 32 och jobbar som farmaceut. Vi har även en son som är snart 10, en dotter på snart 8 och en dotter som är 2 år samt Colin som är nu 4 månader! Fullt upp med andra ord.

Tycker att det känns bra att ni finns och kommer att säkert ställa en massa frågor och funderingar framöver.

KRAM i vårsolen!

• Virga
    Johanna Maria skrev 2010-03-03 10:06:09 följande:
    Jag fundrar lite på varför vissa får 1000 analyser på sjukhuset och ligger inne medans andra, som i vårt fall blir hemskickade med furadantin. Sonen var ju bara 6 månader när det upptäcktes.

Precis som Anna skrev så barnets allmäntillstånd och infektionsparametrar som avgör om barnet skall läggas in och få intravenös antibiotika eller skickas hem med peroralbehandling. När Julius blev inlagd så var han faktiskt jättedålig. Jag har förstått att det är nåt som är på G då han var tröttare, blekare och åt hälften av den normala mängden han ätit i vanliga fall. Men han inte ens haft feber med ca 140 i CRP (normalvärde 5) vilket var mest förvirrande för mig och var ändå ganska pigg och glad. Han blev uttorkad också då han inte fått tilräckligt med vätska i sig. Så det blev i/v antibiotika,dropp och sondmatning. Sen tror jag att Julius var undersökt så många gånger och genomgått så mycket för att han föddes med väldigt sälsynt sjukdom. Den man misstänkte (uretra valvel) när han fortfarande legat i mage uteslutats i hans 2-a levnadsvecka efter cystoskopin. Där hittade man varken någon valvel eller resten av den. Men man har hittat massa andra konstiga grejer istället. Så det blev mer och mer prover/undersökningar då man ville komma fram till någon diagnos.  Min graviditet var ju väldigt psykiskt påfrestande då jag visste inte i 4 veckor om vi kommer att behålla Julius. Jag kände sparkarna och gick runtomkring med tanken att kanske om några dagar kommer jag inte känna de längre. Jag tror inte heller att jag fick komma till obstetriska mott. varannan vecka för nytt u-ljud för bara min egen skull. Så Julius var undersökt väldigt noga redan i magen och så förtsatte man sen när han var väl född. Sen tror jag att vi har haft tur med läkarna. De är verkligen engagerade i Julius fall. Sen är jag själv lite "jobbig mor" ställer massa frågor, kommer med funderingar och så kommer man fram ibland om man skall inte även kolla det eller det...

BlissedPoppy!! Varm välkommen till gänget!! Vilken liten hjälte du har! Vi är många här och du är så välkommen också. Frågor, funderingar, vill man skriva av sig etc.... Jag tycket tråden är kanon!

Stora vårkrammar till alla!!! {#lang_emotions_sunny}
  • AnnaVM

Hej allihop,

Har läst igenom hela tråden nu, och måste bara säga, vilka hjältar ni är! Och vilka tappra barn! {#lang_emotions_heart} Är oerhört imponerad, och tacksam över att min tjej fått hålla sig förhållandevis frisk. Förhållandevis iaf, hon hade en UVI (med 40 graders feber, usch) för några veckor sådan, som hon behandlats med Cedax för.

Nu till min fråga - på måndag ska vi in för en DMSA skint, för att kolla att inte njurarna tagit stryk. Någon som genomgått en sådan? Vad jag förstår så injiceras isotoper, sedan väntar man 3 timmar och röntgar sedan under femton minuter, då dom måste vara superstilla. Min dotter är snart sexton månader och lär ABSOLUT inte vara stilla frivilligt. Hmm. Får dom lugnande? Sövs? Någon som vet?

Och återigen - en eloge till er alla som lever med dom här problemen, ni har min beundran. {#lang_emotions_flower}

• Anna Panna

AnnaVM: Hej och välkommen till oss! Tack för dina ord om att vi är tappra, kan bara hålla med, tråden är full av tappra mammor och barn - hela högen är vi hjältar!!!! Även du!!!
    Ang DMSA så tror jag att man kan få lugnande (olika från ställe till ställe?). Jag tror att Andreas gjorde denna undersökning i ung den åldern (han är nu 6 år så det är ett tag sedan...) och det gick kanon utan lugnande. Han har gjort många undersökningar men jag har för mig att vid just den undersökningen när han var ung 18 månader så låg han och tittade på en film - spännande och nytt i den åldern och det gick kanon. Eller så kan det ha varit så att han somnade för lunchvila lagom tills det var dags för undersökning - blandar ihop tillfällena lite men det gick vilket fall som helst bra!
    Det kommer säkert att gå jättebra för er på måndag, berätta gärna hur det gick!!!
    Vilket sjukhus tillhör ni?
    Håller tummarna!
    Kram Anna

• AnnaVM

Hej! Tack för svaret, det låter ju riktigt betryggande det där. Ska absolut försöka pricka in vilan, en kvart med film låter lite för långt för min spring-i-benen-skrutta.

Vi hör till Södersjukhuset i stockholm. Ska absolut rapportera hur det gick sedan, tack för stödet!

• justamami

AnnaVM: Min son gjorde den undersökningen i fredags. Jag redovisar hur det var för oss, hoppas du är lite hjälpt av det.
    Inhandlade 4 embla plåster dagen innan. På morgonen satte vi på dem i armveck och på handrygg 1 timme innan vi skulle vara på barnavd. för nål sättning.
    Pojken är svårstucken men det gick över förväntan att få dit en nål. ( Han är 23mån)
    Vägning (11kg). Till Nuklearavdelningen. (vi går på US Linköping)
    På den avdelningen sprutades det in svagt radioaktivt ämne (6ml.) och koksalt innan och efter. Blev tillsagd att det var bra om han drack regelbundet under dötiden. De frågade om han hade någon favoritfilm: PINGU!

Väl tillbaka efter ca 2,5 timmar var TV på plats och laddad med Pingufilm. Först skulle han ligga helt på rygg under 5 min. Han var supertrött så det funkade. Sen halvt på ena sidan funkade oxå. (benen får han röra på det är överkroppen som ska vara still)
    När det var dags för halvt på andra sidan lärde sig Pingu spela dragspel på TV.n vilket fick min pojk att vilja dansa loss lite. Men de sa att det gick att korrigera hans rytmrörelser i efterhand.

Klart! Fick information om att det var viktigt att han drack lite extra och att vi skulle tömma blåsan lite oftare så det radioaktiva lämnade kroppen. Han kissar inte själv, vi använder kateter.

Lyck till!

• Jolindo

Välkomna hit alla nya! Visst är det skönt att denna tråden finns.

Här är det lugnt. Angelica har nyss kollat blåsan så att hon tömmer ordentligt varje gång hon kissar. Det gör hon. Så det var skönt. Vi ska se till att hon inte går för länge innan hon kissar bara, för det kan göra att det trycker på så hon får ont. 
    I april ska hon in och göra MAG-3 och ul på njurarna. 
    Kattis: Vad bra att det inte var en ny uvi på gång. 
    Hur går det AnnaPanna, nu när Andreas inte har profylax? 
    BlissedPoppy: Ni har haft en jobbig tid. Hoppas det blir lugnare framöver. 
    Trevlig helg!
  • MaryMalou

Hejsan! 

Nu har jag hittat er igen. Har inte hunnit läsa igenom tråden men ska försöka få tid till det. Fick en dotter den 23/12 och har inte haft så mycket tid med FL sedan dess. Dottern har gjort ultraljud för att kolla så att hon inte har samma urinvägs- och njurmissbildning som jag och sonen. De kunde inte hitta några dubbla urinledare mm. Hon verkar alltså slippa njurbäckeninflammationer och annat sånt tok. Superskönt! Däremot har hon haft RS  {#lang_emotions_frown} men det är en annan historia.
    Jag har en fråga. Bertil som nu är 3,5 år gammal ska njurfunktionsundersökning med iohexolbelastning samt njuscintigram-DMSA på måndag 15/3. Jätteskönt att de kombinerar de två så att vi bara behöver vara på sjukhuset en dag och att samma infart kan användas. Bertil är dock livrädd. Vi försöker förklara vad det innebär för att han ska vara förberedd och känna sig mindre rädd men det är svårt att förklara. Vet någon av er någon sida på nätet med bra bilder på det Bertil ska göra? Åtminstone bilder på barn som får nål satt i armen skulle hjälpa mycket. Jag är så kass på att leta och hittar bara konstiga bilder. 
    Tacksam för hjälp - Anna
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........