• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • mimamima

Virga: Blev rörd när jag läste ditt inlägg och Jag förstår precis vad du känner.... Helt sunt att bli avis (även om pyttelite...;o) Man vill ju helst slippa allt som har med sjukhus mm att göra...

Men visst är det härligt att slippa all oro, profylax mm mm, men helt ärligt så kändes det jättekonstigt i början att inte behöva tänka på allt sånt. Som att något fattades.

Du är så stark som kämpar på med din fantastiska Julius, och han är en sån kämpe.
    Önskar att du och alla andra får uppleva livet utan profylax mm...

Massor med styrkekramar till dig

• Åsa08

Hej, va skönt att jag hittade den här tråden. Jag har en tjej på 1,5 år som snart ska genomgå en blåsröntgen. Är det någon som gjort en sådan och kan berätta hur dom gör. Hon är väldigt rädd för sjukhus, kan man sövas eller ger dom bara något smärtstillande?

• Hanniiz

Vad skönt o höra att er tjej har blivit frisk. Så härligt att läsa om barn som blivit friska vad det än har varit.

Här väntar vi just nu på Theos tid till US i Linköping.
    en läkaren sa att röntgen av njurar kan dröja ett halvår efter infektionen för att det annars kan ge falska svar.

Nu har vi mest problem med Theos utslag som han har över hela kroppen eller eksem som läkaren säger. Han har haft dessa sen han var 1 månad och nu har vi påbörjat en allegiutredning också.

Så det har varit mycket sjukhus och läkarbesök senaste tiden..

kram till er alla

• galnevale

hej ni!
    Har en liten fråga om ni kan svara. har även en tråd om någon annan har svar men tänkte att ni går ju igenom en massa skit och kan symtom ect som inga andra.

Min större tjej är konstig. har haft hög feber och krampade. vi hamnade på sjukhus och hon fick dropp. Tanken var att de skulle ta urinprov på henne där men hon var ju så uttorkad så det blev ingen med det.

Nu "klagar" hon att hon har ont i ryggen och "sidan" typ under lungorna. tanken är ju då njurarna. Kan hon ha uvi utan att ha extremt ont? och nu har hon ju inte feber, lite förhöjd temp det är allt. Crp var lite hög på sjukhuset men hade sjunkit ett par dagar senare.
    Man undrar ju vad det är med henne. Hon har förmodligen hög smärttröskel då det enda vi märkte när hon hade öroninflammation var att hon var så arg hela tiden.

• Virga

Galnevale! Hur länge sen tjejen legat på sjukus och har hon fått antibiotika? Om ja, hur länge sen ni har avslutat kuren? Om hon inte fått antibiotika alls då hade jag velat göra åtminstone urinsticka på henne och eventuellt odling också. Njurvärdena (blodprov) skulle jag också velat göra för att se hur njurarna mår. Särskild om ni vet att tjejen är tålig. Hur gammal är hon?

• galnevale
    Virga skrev 2010-03-29 22:46:24 följande:
    Galnevale! Hur länge sen tjejen legat på sjukus och har hon fått antibiotika? Om ja, hur länge sen ni har avslutat kuren? Om hon inte fått antibiotika alls då hade jag velat göra åtminstone urinsticka på henne och eventuellt odling också. Njurvärdena (blodprov) skulle jag också velat göra för att se hur njurarna mår. Särskild om ni vet att tjejen är tålig. Hur gammal är hon?
    Hej
    oj såg visst att jag var lite otydlig. hon har haft uvi förut men denna gång vi låg inne var för att hon var så uttorkad efter magsjuka och hög feber och på det krampade hon.
    De hade tänkt kolla för uvi då hon förra gången hon hade det bara kräktes och inget mer.

Hon har inget "fel" vad vi vet med njurar ect utan jag hoppade in här då jag fortfarande följer er efter det att vi var inne i cirkusen med mucg ect med lillasyster som har förstorade njurbäcken.

vi ringde vc och de skulle höra av sig om att ev lämna odling men har inte pratat med dem sedan. vi prövade med en sticka själva och det enda som gav svagt utslag var protein. så vi avvaktar ett par dagar. hon är ju inte påverkad annars.

Tack för svaret!
  • Januaritjej

Hej på er!
    Jag har en dotter på 7 månader som fick sin första UVI i november och har efter det haft 2 till. Vi gjorde Mucg i januari och det visade att hon har reflux. Läkaren sa att hon låg mellan grad II och III, så ärendet skickades vidare till Uppsala för bedömning och för ca 3 veckor sen fick vi veta att det iaf inte blir någon operation och att vi kunde sluta ge henne Furadantin, som vi gett sen januari, det tog en vecka så fick hon sin tredje UVI. Nu ger vi henne furadantin igen och det är inte särskilt populärt. Vi krossar tabletterna och löser det i äppeldryck och sen får vi ge henne med sked, men hon har lärt sig att spotta ut det, är det någon som har tips på hur vi kan göra istället?

• pepparkakan

NEEEEEEJ. Lillkillen har UVI!. Får prova Bactrim i 7 dagar sedan Furadantin igen. FAN FAN FAN FAN. Han är liksom extra känslig med både reflux på bägge sidor och förträngning uppe vid ena njuren.

Jag är jätteorolig, dels för inf i sig och att njurarna tar skada menockså på resistensutvecklingen hos alla de satans bakterierna som de små blir sjuka av.

• Virga
    Januaritjej skrev 2010-03-31 22:05:05 följande:
    Hej på er! Jag har en dotter på 7 månader som fick sin första UVI i november och har efter det haft 2 till. Vi gjorde Mucg i januari och det visade att hon har reflux. Läkaren sa att hon låg mellan grad II och III, så ärendet skickades vidare till Uppsala för bedömning och för ca 3 veckor sen fick vi veta att det iaf inte blir någon operation och att vi kunde sluta ge henne Furadantin, som vi gett sen januari, det tog en vecka så fick hon sin tredje UVI. Nu ger vi henne furadantin igen och det är inte särskilt populärt. Vi krossar tabletterna och löser det i äppeldryck och sen får vi ge henne med sked, men hon har lärt sig att spotta ut det, är det någon som har tips på hur vi kan göra istället?
    Har skrivit tidigare i trådet om min erfarenhet vad gäller Furadantin givning. Sista gången inte så jättelängesen. Gå tillbaka lite så hittar du säkert :)
    pepparkakan skrev 2010-04-03 22:01:17 följande:
    NEEEEEEJ. Lillkillen har UVI!. Får prova Bactrim i 7 dagar sedan Furadantin igen. FAN FAN FAN FAN. Han är liksom extra känslig med både reflux på bägge sidor och förträngning uppe vid ena njuren. Jag är jätteorolig, dels för inf i sig och att njurarna tar skada menockså på resistensutvecklingen hos alla de satans bakterierna som de små blir sjuka av.
     Nejjjjjj men fy vad jobbigt! Hoppas killen mår bättre nu! Det är så typiskt med storhelger och UVI:er.... Trist men sant.
  • Virga

Hur är läget där ute? Min lillkillen är konstig. Är lite varm men ingen feber och gnällig och arg och trött... Och jag är trött med. Och ont i huvudet med. Åh!
    Hoppas det är bara ny virus. Hostar gör han också i hela 6 veckor. Läkaren tyckte det var inget alvarligt. Vill tro honom. Återstår bara vänta och se.
    Kramar till alla! Hoppas allt väl med er.{#lang_emotions_nalle}

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........