• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg

Läser tillbaka lite och vill bara ge alla som har det jobbigt en VARM KRAM!!! Jag har också haft det tufft, fick diagnosen förlossningsdepression och har ätit antideppmedicin i några månader. Mår så fantastiskt mycket bättre nu. Fick också kontakt med psykolog via BVC. Det är HEMSKT när man inte länner igen sig själv. TVEKA INTE ATT SÖKA HJÄLP om ni mår dåligt! Via BVC får man snabb hjälp, i alla fall i mitt landsting. Att gå via VC är rätt lönlöst enligt min erfarenhet.

• kattislofberg

Glömde ju berätta att vi gjorde njurscint i torsdags. Det gick JÄTTEbra allting. Milo är helt fantastisk, var otroligt glad och charmade alla. Det gick bra att ligga still (jag var mest orolig för denna del), han låg och knaprade på ett kex och var nöjd fast sköterskan höll fast honom. Resultatet har vi inte fått ännu.

Men USCH va hela min mammakänsla skriker NEEEEJ när jag tänker på att de sprutade in radioaktivt ämne i hans blod.

• kattislofberg
    Januaritjej skrev 2010-03-31 22:05:05 följande:
    . Nu ger vi henne furadantin igen och det är inte särskilt populärt. Vi krossar tabletterna och löser det i äppeldryck och sen får vi ge henne med sked, men hon har lärt sig att spotta ut det, är det någon som har tips på hur vi kan göra istället?
    Vi har också haft jätteproblem med furadantin. Men sedan han blv ca ett halvår gammal har det gått jättebra. Jag krossar i tablettkross (kan verkligen rekommenderas om ni inte har det, finns på apoteket). Sedan lägger jag lite apelsinmarmelan på en sked (sådan utan bitar, som finns på flaska), tablettkrosset ovanpå och sedan toppar jag med mer marmelad. Han får det liggande och ibland lutar jag huvudet något bakåt. Funkar jättebra. Nu det sista har han börjat gapa efter det!

Det blev oerhört mycket lättare när vi bytte från att ge två 5 mg-tabletter till en fjärdedels 50-mgtabletter. Så kolla upp det också! Det är ju 12,5 mg istället för 10 mg. Milo bytte till det när han vägde ca 8,5 kilo.
  • Anna Panna

Kattis! Oj, det var nya rön från er läkare, hoppas, hoppas han har rätt och att ni snart får besked från Göteborg. Ring till deras mottagning och fråga, jag har telefonnummer som jag kan inboxa dig om du vill. Så skönt att undersökningen gick bra - hoppas resultatet oxå blir det!!!!
    Virga! Vi finns här - glöm inte det!!!!
    Kram Anna

• kattislofberg
    Anna Panna skrev 2010-04-24 10:25:55 följande:
    jag har telefonnummer som jag kan inboxa dig om du vill.
    Ja tack, det vore toppen att få direktnumret! Har du bra erfarenhet från urologavd (eller vad det nu kallas) på Östra?
  • Anna Panna

Hej igen! Inboxar dig numret! 
    Jag har mycket bra erfarenhet från Göteborg. De har två urinvägsmottagningar, en medicinsk och en kirurgisk och vi har haft kontakt med bägge två. De läkare vi har träffat har varit kanon! Nu har vi precis blivit överflyttade till medicinsidan igen eftersom Andreas är färdigopererad och ska dit den 20/5 och träffa den läkaren som Andreas hade när han var så sjuk och låg inne i 2 veckor för 2,5 år sedan, ser fram emot att träffa henne igen, hon är kanon och jättego med Andreas och väldigt bra att prata med.
    När vi låg inne i 2 veckor för 2,5 år sedan låg vi på en medicinavdelning med bla patienter med njurproblem - väldigt bra avdelning. Avdelningen vi låg på vid Andreas operation är en kirurgavdelning och där var det också bra.
    Sköt om er!
    Anna

• galnevale

Hej alla.
    Nu kommer jag här och är lite nojig igen. Nu har My haft feber av och till i 3v. Crp låg bara på 14 och 12. De tyckte då inte att hon borde kunna ha uvi så inget urinprov. Så har hon ju även faktiskt hosta men känner som att de inte riktigt hänger ihop. Blir ju lite nervös pga hennes njurbäcken även om MUCG inte visade på någon reflux.
    Fattar inte detta. Ska jag "kräva" en odling på henne? Jag har ju påse att ta urinprov i. Vi vill ju bara veta så det inte skulle vara något med njurarna.

Fy vad dum jag känner mig. Jag är väl säkert bara löjlig men vill ju inte att hon ska vara sjuk.

• Anna Panna

Galnevale! Förstår din noja men jag tycker inte att det är en noja! De kan allt kosta på er en odling - det är väl självklart att man vill utesluta en infektion!!!!!! Stå på er!
    Kram Ana

• galnevale

Vi har nu beslutat att försöka ta ett prov på henne i natt. Därav min fråga.

Vi har en sådan där påse som man ska sätta i blöjan men hur ska den sitta? Försökt hitta på nätet men inget resultat. Samt när ska man ta bort den?

Och så ringa imorgon och säga att vi har ett urinprov åt dem så får de vackert kolla och skicka odling för något är inte bra med tjejen. Har idag ont när vi tar i henne och febern är uppe i 39.1. Orkar inget och gnällig och benen viker sig ibland. Ska se om hon vill ha välling sen. Hon dircker bra i alla fall och har kissat. Tyckte det luktade lite konstigt när jag bytte förut men vet inte om det var inbillning eller vad. Ska be pappa byta nästa så får vi se om han märker något.

Kramar

• kattislofberg
    galnevale skrev 2010-04-25 18:32:04 följande:
    Vi har nu beslutat att försöka ta ett prov på henne i natt. Därav min fråga.Vi har en sådan där påse som man ska sätta i blöjan men hur ska den sitta? Försökt hitta på nätet men inget resultat. Samt när ska man ta bort den?Och så ringa imorgon och säga att vi har ett urinprov åt dem så får de vackert kolla och skicka odling för något är inte bra med tjejen. Har idag ont när vi tar i henne och febern är uppe i 39.1. Orkar inget och gnällig och benen viker sig ibland. Ska se om hon vill ha välling sen. Hon dircker bra i alla fall och har kissat. Tyckte det luktade lite konstigt när jag bytte förut men vet inte om det var inbillning eller vad. Ska be pappa byta nästa så får vi se om han märker något.Kramar
    Svarar snabbt - urinpåsar kan man få på vårcentralen, men jag rekommenderar att du försöker ta ett mittstråleprov, annars kan det ge falska resultat. Dvs, försök fånga urinen (men inte det allra första som kommer) i ett rent kärl. Annars kan det komma med andra bakterier, då det är väldigt svårt att göra helt rent. Det kan ta tid, men vi brukar lägga Milo på skötborde och vänta med plasmugg i beredskap... Lite kallt på magen funkar ibland. Vet inte om det är svårare med tjejer.

Lycka till, självklart ska du lämna prov! Vi får lämna prov hur ofta vi vill. Har också urinstickor hemma som kan ge indikation på att något är fel, fijnns på apoteker.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........