galnevale skrev 2010-04-25 18:32:04 följande:
Vi har nu beslutat att försöka ta ett prov på henne i natt. Därav min frå
ga.Vi har en sådan där påse som man ska sätta i blöjan men hur ska den sitta? Försökt hitta på nätet men inget resultat. Samt när ska man ta bort den?Och så ringa imorgon och säga att vi har ett urinprov åt dem så får de vackert kolla och skicka odling för något är inte bra med tjejen. Har idag ont när vi tar i henne och febern är uppe i 39.1. Orkar inget och gnällig och benen viker sig ibland. Ska se om hon vill ha välling sen. Hon dircker bra i alla fall och har kissat. Tyckte det luktade lite konstigt när jag bytte förut men vet inte om det var inbillning eller vad. Ska be pappa byta nästa så får vi se om han märker något.Kramar
Svarar snabbt - urinpåsar kan man få på vårcentralen, men jag rekommenderar att du försöker ta ett mittstråleprov, annars kan det ge falska resultat. Dvs, försök fånga urinen (men inte det allra första som kommer) i ett rent kärl. Annars kan det komma med andra bakterier, då det är väldigt svårt att göra helt rent. Det kan ta tid, men vi brukar lägga Milo på skötborde och vänta med plasmugg i beredskap... Lite kallt på magen funkar ibland. Vet inte om det är svårare med tjejer.
Lycka till, självklart ska du lämna prov! Vi får lämna prov hur ofta vi vill. Har också urinstickor hemma som kan ge indikation på att något är fel, fijnns på apoteker.