• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga

Galnevale!  Håller till 200%med tjejer. Lämna provet! Och som Kattis tipsar så köp hem stickor på apoteket. Jag har också sådana hemma och tar prov varenda gång ungen är febrig eller verkar inte mår bra. Det är INGET KUL att gå runt hemma och känna sig nojig...
    Kramar till alla! {#lang_emotions_nalle}{#lang_emotions_heart}

• kattislofberg

Jaha - njurbäckeninflammation nummer sju på lika många månader. Har just lämnat urin och blodprov. Läkare återkommer i em med besked om vi kan behandla hemma eller ska läggas in.

• Januaritjej
    kattislofberg skrev 2010-04-24 10:06:22 följande:
    Vi har också haft jätteproblem med furadantin. Men sedan han blv ca ett halvår gammal har det gått jättebra. Jag krossar i tablettkross (kan verkligen rekommenderas om ni inte har det, finns på apoteket). Sedan lägger jag lite apelsinmarmelan på en sked (sådan utan bitar, som finns på flaska), tablettkrosset ovanpå och sedan toppar jag med mer marmelad. Han får det liggande och ibland lutar jag huvudet något bakåt. Funkar jättebra. Nu det sista har han börjat gapa efter det!Det blev oerhört mycket lättare när vi bytte från att ge två 5 mg-tabletter till en fjärdedels 50-mgtabletter. Så kolla upp det också! Det är ju 12,5 mg istället för 10 mg. Milo bytte till det när han vägde ca 8,5 kilo.
    Tack för ditt tips, kanske ska prova apelsinmarmelad. Sen tycker jag att det lät jättebra med en fjärdedels 50 mg-tablett istället för 2 st 5 mg-tabletter. Är 50 mg-tabletten lika stor/liten som 5 mg-tabletten. Nu väger hon 7,7 kg så det kanske är förtidigt att börja med 50 mg, men jag ska ta upp det med hennes läkare.
    kattislofberg skrev 2010-04-27 10:20:59 följande:
    Jaha - njurbäckeninflammation nummer sju på lika många månader. Har just lämnat urin och blodprov. Läkare återkommer i em med besked om vi kan behandla hemma eller ska läggas in.
    Åh nej va trist, hoppas ni kan få behandla hemma så ni slipper ligga inne.
  • kattislofberg
    Januaritjej skrev 2010-04-27 10:32:07 följande:
    Är 50 mg-tabletten lika stor/liten som 5 mg-tabletten. Nu väger hon 7,7 kg så det kanske är förtidigt att börja med 50 mg, men jag ska ta upp det med hennes läkare.
    Japp, den är lika stor, med skåror så att man ganska lätt kan dela i fjärdedelar!
  • galnevale

Hej.
    tack för era svar. ska försöka få hem stickor och ta ett prov på tjejen. febern är kvar men har nu fått reda på anledningen till varför stackarn har ont.

Var akut till vc igår utan tid då dottern skriktit mycket när vi tagit på henne ect. verkade vara armen. Blev röntgen och det visade sig att liten har en "green stivk" fraktur så nu har hon gipsskena som hon ska ha i 3 veckor.
    De sa även att de skulle kolla henne igen i slutet av veckan om febern inte gett sig.

Men som sagt så ska vi försöka kolla urinen då hon hade misstänkt reflux och har vidgade njurbäcken så hon inte har uvi. de frågade om hon har ont när hon kissar men hur ska man veta det? hon är ju ändå bara 1 år och har ju ändå ont och får alvedon.

• kattislofberg

Vi slapp bli inlagda i alla fall, CRP var inte så hög. Men det blir ny antibiotikakur och de har omvärderat det här med profylaxen... den ska inte sättas ut. Obviously. Men det blir inte Furadantin eftersom han får reistenta bakterier och utslag.

Svar från njurröntgen: Vänster njure 32%, höger 26%. Lika stora. Ingen synlig ärrbildning. Förstod på läkaren att detta var positivt.

Senare i vecdkan får vi besked om det blir defluxop eller ej. Kan någon av er som genomgått detta berätta lite kort hur det går till?

• Virga

Kattis! Det var väl bra att ni slapp läggas in. Hemma är hemma. Hoppas Milo mår bra och du med. Hoppas ni får snart tid för deflux. Ni måste få det alltså.
    Har glömt att berätta at jag har pratat med Julius kirurg i förra veckan. Han har berättat om cystometri svar. Trycket i blåsan har halverats vilket är jättebra! Normalt brukar vara 10-15, Julius haft i början 120!!! Vid 9 månader bara 40 och nu bara 20... {#lang_emotions_laughing} Är skitglad att nåt positivt händer. Reflux däremot har inte alls förbättrats så ny MUCG nån gång skall göras också. Sen skickade han remiss till op för testiklar. Dem sitter fortfarande uppe i ljumskarna bägge två. Jag har sagt att vi kan även komma med kort varsel så nu återstår bara o vänta. Vaccination mot TBC nu på fredag. Håller tummarna att han håller sig frisk innan och sen naturligtvis efter.

• Egross

Hej!
    Elin heter jag o har en liten 4 årig tjej som precis har opererats för reflux i urinvägarna.
    Hon har haft feber efter feber period sen hon var ca 1 år.
    Jag o min man har åkt in med henne till både vårdcentral o akut så många gånger att jag inte ens kan räkna...
    O svaret har blivit de flesta gånger..
    -Hon är ett barn, barn få ha feber, lite virus är inget farligt osv..
    När hon blev 3 år så blev hon sämre, skrek på nätterna, ville inte äta, hade feber var o varannan dag. Åkte in med henne på akuten. Fick pencilin 7 gånger för urinvägsinfektion på tre månader!!! O så höll det på..
    Tills en natt jag satte mej i bilen o åkte till akuten o bad dem på mina knän att gå igenom hela Tilda vad som var fel!
    En manlig läkare sa då åter till mej...- Det är inte alls ovanligt i hennes ålder att ha feber från o till, o sen går hon ju på dagis oxå, du ska se att hon blir nog frisk snart igen! Det är tufft att vara småbarnsförälder..
    O så skickade han hem oss...
    Detta resulterade i ännu mer skrikande nätter en matt o arg tjej som ofta hade ont i magen.
    Några månader senare åkte jag ännu en gång in till akuten med henne då hon hade så hög feber o så ont i magen att hon bara skrek. Nu får det vara nog!!!
    In i rummet kommer en ung läkare som har gått igenom Tildas alla journaler, o vet allt om henne. En lugn o trygg människa, som äntligen lyssnar på mej!
    Efter några minuter så säger hon att hon vill göra en röntgen på hennes njurar, mage o allt annat som finns där inne.
    Detta visar sej sedan att Tilda har en njure som funkar 23% o den andra 70%!!! DE är ärriga o hon har även en reflux på vänster sida med graden 5 som är värst. Inte konstigt att hon mått dåligt!

Vi får tid i Göteborg för en Deflux operation, där de sövde ner Tilda , gick in genom urinröret o skulle spruta upp nåt geleliknande. Detta skulle ta ca 1 timme o man skulle få åka hem samma dag. Men när de har gått in så ser de att refluxen är alldeles för stor o bestämmer sej för att sätta upp en ny tid för en mkt större operation ( reimplantation) .
    Nu är vi hemkommna från operationen som tog ca. 5 timmar o en vecka på sjukhus. Det var tufft men har gått jättebra! Suveräna läkare!!
    Vi märker redan på Tilda att hon är piggare har bättre aptit o är helt enkelt glad över att slippa ha ont!!!

Är så glad över att ha fått en sådan underbar läkare som hjälpt oss med Tilda!
    Stå på er! Ni känner era barn bäst!!!

KRAM

• Egross

Glömde skriva att om det är nån som undrar något om operationerna eller några andra tips så är det bara att fråga på...
    Hon gick även på profylax medicin i ca 3 månader ( furadantin) för att förhindra mer bakterier. Operationerna ägde rum på östra i Göteborg.

Härlig tråd detta, tack för att jag får hänga här lite..:)
    Gonatt!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........