• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    rasajj skrev 2010-01-25 19:46:44 följande:
    Men jag skulle tro att manga sager eden lite symboliskt, det ar ju an sa lange frivillig militartjanst har sa.. For att gam med i the army sa ar det 42 ar som galler, btw. Min man hoppas fortfarande pa den mojligheten for sig. Men han har en del vikt att bli av med forst..
    Ja, jag är nog i gott sällskap med det symboliska när det gäller eden.  {#lang_emotions_smile} 

Ok, då är det 42 år som gäller.  Hoppas din man får möjligheten och att viktminskningen går bra!  Min man har en kusin vars son varit stationerad i Irak/Afghanistan under 8 år.  Han är nu 27 år och ska passa på att plugga lite på universitet istället.  Hans farfar var med i andra världskriget med två av sina brödrar, men min svärfar som var yngst var för ung för det och var med i Koreakriget istället.  En väldig massa krig.  {#lang_emotions_frown}
  • evaoregon
    Rhino skrev 2010-01-25 20:28:49 följande:
    Min kära man glömde tydligen att det är måndag idag. På måndagar undervisar jag i Svenska Skolan och behöver "den stora bilen" till min filt-tavla och allt mitt undervisningsmaterial. Jag vet i fan runt ut sagt hur jag ska få in allt i min bubbla...
    Hoppas det fixar sig! 
  • LAMadde
    EL I skrev 2010-01-25 19:05:34 följande:
    Har ni någon gång funderat på att åka till sverige o bo där istället eller är usa ett självklart val? Ni har inte ångrat er någon gång?? vad är bäst med att bo i usa? vad saknar ni mest?
    Jag har bott här i 4.5år och vi planerar nu att flytta till Sthlm i vår för att pröva på hur det är. Vill göra det innan barnen börjar skola. Jag tror inte att de flesta har ett självklart val att dom vill bo i ett land lr det andra, att det alltid finns saker som väger både för och emot oavsett var man väljer att bo. Är nog ingen här inne som aldrig nånsin tänkt tanken att 'åh nu vill jag flytta hem', dock så trivs de flesta nog väldigt bra här och deras liv fungerar bättre här än  de kanske skulle gjort i sverige (med jobb, ekonomi, boende.etc). Jag har aldrig ångrat att jag flyttat hit, har trivts bra för det mesta, men visst har man dagar då man känner att man 'gav upp allt för sin man' när man kom hit. Det bästa med att bo i californien (vill inte säga USA, för de e som att säga 'det bästa med att bo i europa') är vädret, människorna (de flesta är väldigt trevliga och artiga), stränderna, att jag kan vara hemma-fru. Det sämsta är att det är svindyrt med boende, man måste ha bil för att ta sig nånstans, 'naturen' (känns lite som öken) och att de flesta mammor är 10år äldre än mig Det jag saknar med sverige är min fam och mina vänner, naturen, MATEN (för mycke för att räkna upp här men bla pizza, lösgodis och blodpudding.. mmm), barnomsorg, föräldraledighet, långa semestrar (min man har typ 2v semester varje år), barnvänlighet (saker att göra för barnfamiljer).etc.
  • LAMadde
    Rhino skrev 2010-01-25 20:28:49 följande:
    Min kära man glömde tydligen att det är måndag idag. På måndagar undervisar jag i Svenska Skolan och behöver "den stora bilen" till min filt-tavla och allt mitt undervisningsmaterial. Jag vet i fan runt ut sagt hur jag ska få in allt i min bubbla...
    Det e väl bara att fälla ner caben? Så kallt är det ju inte idag
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-25 22:36:04 följande:
    Det jag saknar med sverige är min fam och mina vänner, naturen, MATEN (för mycke för att räkna upp här men bla pizza, lösgodis och blodpudding.. mmm), barnomsorg, föräldraledighet, långa semestrar (min man har typ 2v semester varje år), barnvänlighet (saker att göra för barnfamiljer).etc.
    Ja, det är väldigt dåligt med semesterledighet här...  {#lang_emotions_frown}  Min man har tre veckor per år, men kan max ta två veckor åt gången (för hur mycket som helst kan man ju inte vara borta på en gång, hur skulle det gå? {#lang_emotions_wink}).

Jag har själv haft jobb utan någon betald semester alls (ingen lag på att man behöver någon ledighet överhuvudtaget).  På ett jobb hade jag två veckor per år och om man jobbat där i typ 10 år så kunde man få tre veckor.  Yahoooo!!!  {#lang_emotions_wink}  De påpekade att det var superlyxigt att man bara tvingades att ta en av dessa två veckor under jul och nyår och kunde ta en vecka NÄR SOM HELST under året!   Inte klokt va, vilken lyx!  (Fast när jag skulle ta ut den där valfria veckan var det en himla massa gnällande och strul.)
  • MrsMcGlaun

oookay, här kommer min story.

Jag har bott här i snart 11 år. (12 år om man räknar med tiden som AuPair)

Min svenska pojkvän pluggade till pilot här i Houston och jag flyttade hit för att vara med honom. Jag kom hit på ett studentvisum och jobbade sedan i ett par år. Under de första 5-6 åren här i USA hann jag och min svenska sambo med att växa ifrån varandra, vilket resulterade i att vi gjorde slut. Då jag endast hade 1 år kvar i skolan beslutade jag mig för att stanna kvar och ta min examen. Under det året så blev jag kompis med en Amerikan som jag "råkade" bli lite smått kär i. Long story short så beslutade jag mig för att stanna och fick ett jobbvisum av ett företag efter det att jag gått ut skolan. Trey och jag gifte oss efter 2 1/2 år tillsammans. Vi firar 6 år tillsammans lite senare i år.

Jag hatade verkligen att jobba här. Arbetspolitiken är TOTALT främmande för en "bortskämd svensk" och jag kände att det var alltför mycket kissing ass för min smak. Detta beror såklart på vad man jobbar med för ngt, men såå mycket skiljer det sig inte.
    Företagen har inga regler dom måste följa,och har dom det så finns det alltid tusentals loop holes att slingra sig igenom.

Nu har jag varit hemmafru sedan 2007 och trivs så otroligt bra. Jag har inga som helst planer på att återvända till det amerikanska arbetslivet.

• Mealla
    MrsMcGlaun skrev 2010-01-25 23:19:44 följande:
    Arbetspolitiken är TOTALT främmande för en "bortskämd svensk" och jag kände att det var alltför mycket kissing ass för min smak. Detta beror såklart på vad man jobbar med för ngt, men såå mycket skiljer det sig inte. Företagen har inga regler dom måste följa,och har dom det så finns det alltid tusentals loop holes att slingra sig igenom. Nu har jag varit hemmafru sedan 2007 och trivs så otroligt bra. Jag har inga som helst planer på att återvända till det amerikanska arbetslivet.
    Jag haller inte med, det beror valdigt mycket pa vilken bransch man arbetar i, hur stort foretaget ar osv. Da jag arbetade var jag standigt tvungen att gora cultural diversity courses & massa andra pc kurser, man fick en telefonkatalog om foretagets policies och regler, och man kommer ingenstans med ass-kissing, utan det ar bara resultat som raknas. 
    Jag kan tvartemot tycka att min erfarenhet av svensk arbetspolitik, dar man har moten for motenas skull ar helt hemskt och bortkastad tid. 
  • MrsMcGlaun

Mealla- Ja nog skiljer det sig beroende på storleken på företaget samt branch man jobbar inom.
    Jag blev nog skadad av min första arbetsplats här i USA.

Ganska litet ställe (finns i Houston, San Antonio och Dallas), familjeägt, Southern Baptistsägt. Religion ska ju egentligen inte ha ngt med saker och ting o göra, men shit pommes frittes alltså. Vid Thanksgiving så ställde ägaren sig upp och höll ett 30 minuters tal om Gud, Jesus, och hur mycket han hatade Homosexuella och att hans företag minnsan ALDRIG skulle anställa sådana syndare.{#lang_emotions_surprised}

• EL I

Hmm ok, ja det lär ju vara en viss skillnad att jobba i USA mot Sverige. Det är sånt jag funderar mkt på eftersom man i sverige trots allt har väldigt mycket "trygghet".
    Jag tycker det verkar läskigt att jobba inom samma bransch i USA som man gjort hemma eftersom det är stor risk att man jämför...

Har en del att fundera på med andra ord...

Vårt första steg är att åka på en resa till USA för att åka runt lite och se vad vi "tycker om landet" och om vi kan tänka oss att bo där ett tag.

• Mealla
    MrsMcGlaun skrev 2010-01-25 23:54:12 följande:
    Mealla- Ja nog skiljer det sig beroende på storleken på företaget samt branch man jobbar inom. Jag blev nog skadad av min första arbetsplats här i USA. Ganska litet ställe (finns i Houston, San Antonio och Dallas), familjeägt, Southern Baptistsägt. Religion ska ju egentligen inte ha ngt med saker och ting o göra, men shit pommes frittes alltså. Vid Thanksgiving så ställde ägaren sig upp och höll ett 30 minuters tal om Gud, Jesus, och hur mycket han hatade Homosexuella och att hans företag minnsan ALDRIG skulle anställa sådana syndare.
    Dar jag jobbade och dar min man jobbar sa skulle den chef som sa nagot sant rykt pa momangen. Min man hade en kollega for nagra ar sedan som genomgick en sex change operation, och innan han, numera hon, kom tillbaka till arbetsplatsen hade HR en genomgang med alla om vad som hant, hur de skulle bete sig, osv. HR i "var" bransch ar superstrikta efter att det pa 80-talet var en rad sexuella trakasserimal dar malsagande kvinnor fick mega millions i skadestand, sa nu om nagon ens andas harassment/diskriminering blir det en valdig utredning och kontroll och uppfoljning. Sa det ar en bra bransch att vara kvinna i eftersom kollegorna enligt min erfarenhet ar otroligt professionella. Det gar inte att vara en "bonnig redneck" da ar man toast.
Svar på tråden USA tråden!